Spelpappan recenserar Kirby’s Epic Yarn

8 mars, 2011 av: Jimmy Wilhelmsson  

Jag går ut hårt – kanske är Kirby’s Epic Yarn till Nintendo Wii det spel som är absolut bäst när det handlar om att spela två spelare lokalt med en familjevän eller sitt barn?

Inget våld, otroligt vackra miljöer, lika villkor för båda spelarna och inte rörigt och plottrigt som det ofta blir i Super Mario- och Donkey Kong-spelen.

Redan när Nintendo outade Kirbys garnvärld på spelmässan E3 i somras förstod vi att det skulle komma att bli en gullig, ullig titel vi bara helt enkelt inte kunde motstå rent utseendemässigt – men skulle det bli roligt?

Absolut, säger jag efter min recension av spelet på Eurogamer.se.

Kirby’s Epic Yarn är alltså ett fullgott plattformsäventyr som bjuder på exakt det vi förväntade oss av trailrar och annat förhandsmaterial. Det går utmärkt att spela både som ensam eller med en vän/familjemedlem och synnerligen väl fungerar spelet även till barn; lägre åldersgräns bestäms helt och hållet av hur vana spelare barnen är eller hur tidigt man som förälder vill introducera dem till spelande. Ingen dör, ingen blir skadad och inget annat än tyg, trådar och allmänt fluff kantar Kirbys resa mot målet.

I Kirby’s Epic Yarn dör alltså ingen, varken Kirby eller de motståndare du möter. Som Kirby förlorar du bara juveler och bonusar när du blir träffad och slipper börja om annat än från bara en liten bit bort – och fienderna du möter nystar du bara upp, ingen behöver alltså döden dö.

Spelet är en tvådimensionell plattform där du tar dig från vänster till höger och kan dessutom ta dig en dimension (eller vad man ska kalla det?) inåt, som i andra Nintendospel som är populära just nu.

Precis som i Donkey Kong Coyntry Returns och andra Nintendospel från senare år har man även skenbart lagt till en dimension genom att låta spelaren ta sig inåt i skärmen. I Kirbys fall handlar det om att han ibland kan hoppa bakom tygkulissen och syns bara som en liten utbuktning i densamma, ungefär som i det klassiska fallet när man ska gömma sig bakom en gardin och skorna sticker ut.

En viktig detalj är också Kirbys förmåga att förvandla sig till djur och fordon.

I en hel del banor vinner vår rosa vän förmågan att förvandla sig till ett för banan lämpligt fordon. Min favorit är brandbilen som sprutar trådvatten över en lavabana men han kan även från sin tråd skapa flygande tefat, grävmaskin, tåg och en surfbräda.

Läs hela recensionen av Kirby’s Epic Yarn på Eurogamer.se.

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.




Kommentera