Nya regler till gamla brädspel: Den försvunna diamanten


Alla har förmodligen någon gång spelat Algas klassiska sällskapsspel Den försvunna diamanten. Förmodligen har många dock använt sig av helt fel regler eftersom det trots allt är ganska vanligt att ivriga spelare sällan har tid att gå igenom allt. Och det är såklart ok.

Den här gången tänkte jag tipsa om alternativa regler som faktiskt är till för att höja spelvärdet och göra ett roligt spel ännu roligare.

Tidigare har jag tipsat lite om alternativa regler till Travspelet och Talisman. Det är något jag funderat på att ta upp mer frekvent, och kanske också gräva lite djupare i regelförslagen.

Kruxet med Den försvunna diamanten är att de gamla, fina spelen nästan helt försvunnit. Nyare versioner har ett annat omslag och andra spelmarker; istället för de fina, runda spelmarkerna i mysig orange färg skeppas spelet nu med fula, fyrkantiga plastbrickor i vitt som inte ens passar in i spelplanens runda positioner. Exakt vad Alga tänkte där vet jag inte.

Alltså, kan du hitta ett gammalt spel på loppis, så slå till. Ett problem med de gamla spelen är att många marker är märkta, och det gäller särskilt Afrikas stjärna själv. Det som återstår att göra då är att, som jag gjort, köpa ett orange ark – skära ut bakdelar till samtliga marker och limma på. Då får du nya marker som ser exakt likadan ut på baksidan. Lite overkill, men väl värt det.

Så…originalreglerna säger att det kostar 1.000:- att vända på en marker för att se vad som gömmer sig; detta kör ni som vanligt. Faktum är att inte särskilt många regler egentligen ändras i vår version, utan nya kommer till för att öka både spänningen och tävlingsandan mellan spelarna.

Om vi kikar på filmer som Indiana Jones inser vi snabbt att det är i interaktionen mellan de olika karaktärerna som spänningen byggs upp. I Den försvunna diamanten interagerar spelarna inte alls med varann, de letar bara efter en diamant helt oberoende av varandra. Det ändrar vi på.

Likt de äventyrliga och skrupelfria personer vi är, ökar det intensiteten om det går att råna varann när ni hamnar på samma ruta. Den som landar på en plats där en annan spelare redan befinner sig kan välja att försöka råna vederbörande. Märk väl att som rånbyte funkar endast pengar eller Afrikas stjärna, inget annat.

Ha, jag genskjuter honom här och snor hans diamant!

Den som försöker råna slår en tärning och den som blir rånad gör likadant. Om rånaren slår mer än den rånade snor han Afrikas stjärna om den rånade hade den på sig. Om han inte hade den på sig snor han lika många tusenlappar som rånarens tärning visade – skulle det bli pengar över har rånoffret lyckats gömma dem i strumpan.

Slår den rånade mer än rånaren lyckas den förre komma undan med både diamant och pengar i behåll och inget mer händer.

Men…om tärningarna visar samma händer ett missöde som drabbar båda spelarna; detta för att det inte ska vara riskfritt att råna. Se det som att rånet blir avbrutet av den lokala och korrumperade polismakten, eller så kanske de fajtas och rullar runt i halmen och hamnar i värsta gangsterkvarteret. Who knows?

Oavsett vilket – spelarna blir båda rånade på alla sina pengar (dock inte Afrikas stjärna, den är gömd i svettremmen i hatten) och förflyttas till Slavkusten där de får stå över ett kast. Medan en spelare står över på Slavkusten kan han inte rånas, han är tillfångatagen. Detsamma gäller beduinerna i Sahara.

En rånare kan inte efter rånförsöket betala 1.000:- i samma drag för att vända en eventuell marker, hans drag är över – men givetvis kan såklart även denne person rånas om någon annan spelare landar på samma ruta draget efter.

Om det står två spelare på samma ruta redan, kan rånaren själv välja vem som ska rånas. Dock ej båda. Den som inte blir rånad kan då välja att hjälpa den rånade, de får då varsitt tärningsslag och lägger samman de båda – men blir båda rånade om rånaren trots allt slår högre.

Suck…alla mina stålar…borta.

Detta medför även en annan regeländring; det går inte längre att vinna utan Afrikas stjärna. Originalreglerna säger att så fort denna är funnen kan vem som helst hitta en hästsko (visum i nyare versioner) och först ta sig norrut och vinna. Det är både tråkigt och dumt – hästskokravet gäller fortfarande, men du måste alltså både ha hästsko och diamant för att vinna.

Ytterligare en förändring är att marker som antingen är gula eller hästsko inte visas för de andra och läggs dessutom tillbaka där de var. Undantaget är om du har Afrikas stjärna och får en hästsko; då tar du denna och kan bege dig mot Kairo eller Tanger som vanligt. Endast den som har Afrikas stjärna får lov att plocka upp en hästsko – men därefter får du inte plocka fler, ingen kan inneha mer än en hästsko.

Alltså; den som finner Afrikas stjärna gör bäst i att leta upp en hästsko i det fall du inte redan vet var en finns. Därefter är det dags att så snabbt som möjligt ta sig till Kairo eller Tanger utan att bli av med stjärnan på vägen.

Vill ni så kan ni förbjuda rån innan Afrikas stjärna är upphittad, det kan alltså användas som ett intensitetshöjande tillägg först när själva jakten börjar.

Den försvunna diamanten är med dessa regler fortfarande i mångt och mycket ett turspel, men det blir betydligt mer rabalder på vägen mot mål än tidigare. Prova gärna!

UPPDATERAT 12/8-2014: Ladda gärna hem denna pdf med reglerna ovan och stoppa i spellådan.

 


27 svar till “Nya regler till gamla brädspel: Den försvunna diamanten”

  1. Jag gillade den Den försvunna diamanten när jag var liten och har vart på jakt efter det ett tag. Jag lyckades faktiskt få tag på en tidig version av det på en loppis nyligen för 15kr, möjligtvis original versionen? Alla markers och spelplanen ser ut som din version fast din spelplan viks två gånger ser jag, min viks bara en gång, vet inte vilken som var först. Men det är iaf en tidig version vilket jag blev glad över.

    Problemet var att hälften av alla markers saknas, så jag vet inte riktigt hur jag skall lösa detta. Funderar på att scanna in de jag har, printa ut alla igen på ett a4 papper. Slänga på lim på baksidan av pappret och klistra fast ett orange färgat papper på baksidan och sen klippa ur dom. Lite meck, man kan inte komma på en bättre lösning.

    Jag skall absolut testa dina regler! Hade vart kul om du hade gjort en pdf fil med dina regler som vi bara kunde printa ut och lägga i boxen tillsammans med de andra reglerna så¨man lätt kan läsa dom när man väl skall spela :)

  2. Vad kul; jag vet faktiskt inte hur de tidiga versionerna såg ut exakt – men spelet som sådant är faktiskt från Finland så tidigt som 1951. Då hette det ”Afrikas stjärna”, vilket många fortfarande kallar spelet.

    Vad gäller markerna är det ju lite mer problematiskt; jag hade nog försökt skaffa ytterligare ett gammalt spel med runda marker och kompletterat. Risken är nämligen att du ändå måste applicera ett orange papper på baksidan av dem allihop, som du skriver. De flesta marker brukar vara märkta på olika sätt och även den minsta markering förstör nöjet; så gjorde jag iallafall – det tar en kreativ timme av ditt liv :)

    Ah, bra idé med reglerna. Det ska jag banne mig ta och göra. Återkommer!

  3. Ok, så var det fixat – reglerna finns nu att ladda hem och skriva ut här. Mycket nöje! :)

  4. Kan ni som har gamla versioner utav spelet kolla vad som sägs i reglerna om resor till sjöss för spelare utan pengar. Enligt engelska wikipedias artikel så blev spelet omöjligt att vinna om Afrikas Stjärna låg på nån av öarna och det inte gick att få tag på mer pengar.

    Men jag har ett starkt minne av att vi spelade så att man fick slå en 1:a eller en 6:a (eller om det var 5:a och 6;a) och på så sätt ändå ”gå ombord” gratis. Jag var på den tiden säker på att det alltid var originalregler vi följde angående detta men nu börjar jag tvivla.

  5. Du kan inte resa till sjöss utan pengar så engelska Wikipedia har rätt. Vi införde tidigt en husregel att du kan stå över ett kast och ”arbeta” och på så vis tjäna in 1.000:- per omgång du står över och arbetar.

    Att gå ombord gratis känns mer slumpmässigt, tycker jag – i ett spel som inte behöver mer slump än det redan har :)

  6. Minns att vi körde en liknande lösning med ”lön” genom att stå över ett visst antal rundor för att få pengar till resan.
    Får leta upp boxen och kolla igenom allt, jag börjar misstänka att hela lådan är borta idag.
    Men jag hittade ett Fantomen-spel idag när jag letade här i lägenheten.
    Det verkar dessutom komplett :)

    Lite roligt då jag inte ens kom ihåg att jag ägde ett Fantomen-spel :)

  7. Fantomen har klar potential. Det kan kännas lite märkligt att alla spelar Fantomen men vad det handlar om är en berättelse i vilken Singh-pirater kidnappat president Luaga och alla spelare ska gå igenom olika ”faser” i äventyret.

    Den som först slutför en fas representerar alltså den ”riktiga” Fantomens äventyr och således är det alltså ett enda sammanhängande äventyr som utspelar sig och den som avslutar sista fasen står som vinnare.

  8. Okej, låter rätt häftigt faktiskt :)
    Kanske borde testa lira det en dag med grabbarna grus.

  9. Om jag inte minns fel, finns en kategori på Boardgamegeek med spel där själva spelet kan besegra alla deltagare. Givet ovanstående scenario att ingen har råd att åka båt längre, skulle Diamanten kunna läggas till den kategorin.

  10. I senaste versionen står det under rövare-rubriken att om man är på en ö och inte har biljettpengar kan man stå över ett kast och nästa omgång få ta båten.

  11. Ah, nice. Ja, då var det avklarat. Jag gillar dock löneregeln men husregler är som sagt upp till varje hus.

  12. Hej, vilket fint spel du fick tag på. Jag har letat efter ett lika dant ett bra tag och det är svårt. Det svåraste är att få med just den typen av gamla spelpengar. I vissa spel ligger det fula monopol pengar. usch haha. Tror du att det finns en möjlighet att du kan ta kort eller scana en av varje valuta?

  13. Samma vackra utgåva som jag själv har. Tyvärr är den rätt naggad i kanterna men jag älskar kartan och särskilt de orange spelmarkerna med de ljuvliga ädelstenarna. Det var nog faktiskt en större njutning att vända upp en röd rubin än Afrikas stjärna.

    Ypperliga regelförbättringar – de ska testas då systersonen blivit stor nog att kunna räkna :) Tillsvidare nöjer jag mig med C64-varianten som jag först nu blivit varse!

  14. Syrran köpte spelet från Finland 1989, Utgivet av OY Paletti AB.
    Valörerna är 100, 500 och 1000 pund.
    För ädelstenarna fick man 300, 600 och 1000.
    Flyg 300. Båt 100. Öppna bricka 100 eller 4,5,6.
    Capetown 500 till den första dit. Gold coast dubbelt för ädelsten.
    Slave coast tom bricka stå över 3 kast. Spelbrickorna är blåa.

    Alternativa spelregler – sjövägen för panka, 2 steg varje gång.

  15. Vi har fastnat på en liten detalj i dom ”utökade” reglerna som Jimmy lagt upp.
    När man väl blivit rånad, får man då råna rånaren igen i sitt nästa drag? :)
    Det blir väldigt mycket ping-pong med diamanten då.
    Det känns mer naturligt att man måste förflytta sig en omgång innan man kan bli rånad?

  16. @Bjarne: Nu ska vi se så att jag förstår dig rätt: den som nyss blivit rånad kan inte råna den förre rånaren när det är dennes tur. Du måste hamna på rutan för att få råna, det går inte att redan stå där när draget börjar.

    Exempel: spelare 1 rånar spelare 2. Nästa gång det är spelare 2:s tur måste denne bege sig vidare. När det är spelare 1:s tur kan denne välja att följa efter och råna spelare 2 igen. Det är enligt reglerna.

    Ett sådant scenario kan dock undvikas om ni också kör med reglerna att man kan stå över ett kast i en stad och arbeta för att tjäna 1000 kronor. Detta kan göras max tre omgångar i rad. För att slippa pingpong kan man bestämma att en spelare som nyss ”arbetat” på detta vis inte får råna i nästföljande omgång. Att råna och ligga i bakhåll kräver planering och det har man inte tid med när man arbetar.

  17. Hej det verkar roligt med de nya reglerna! Jag har en liten fråga: kan man bara råna om man står på en markör?

    Svara

  18. @Hulda: Jag vet inte om jag exakt förstår din fråga – men om du med markör menar de uppochned-vända brickorna, så är svaret: nej. Du kan råna på vilket steg som helst, vare sig det är en ort eller ett steg mellan orterna. Och det behöver inte ligga en bricka eller marker på platsen.

  19. Hej! Hittade denna fina tråd efter att min och barnens strategi har konvergerat mot att man så fort man hittat ett visum rör sig runt Kairo och Tanger. Så fort någon hittar Afrikas stjärna går spelaren med visum således till Tanger/Kairo och vinner. Detta gör att det blir noll dynamik. Får försöka fundera ut en regel som gör att man måste äga diamanten för att vinna, alternativt varit i någon viss stad eller liknande.

  20. Hej Andreas! Jag tror inte ni behöver fundera ut några nya regler: det är nämligen som så att du inte får behålla ett visum om diamanten inte är upphittad? Alltså kan du inte ligga och tjuvåka kring Kairo och Tanger till dess diamanten är hittad. Först när diamanten är hittad kan en spelare hitta ett visum och ta sig ut och vinna.

  21. Gillar verkligen dina regler, mycket roligare med dem. Men jag tyckte att de kunde sammanfattas och struktureras lite bättre (föredrar även vit bakgrund utan textur för att spara på bläck). Jag har gjort ett försök på det i det här Google dokumentet:

    https://docs.google.com/document/d/1RTL9W0mEXkfTl5WCH5qFZ1e8XYIZyYsjtXUkNJn4OPM/edit?usp=sharing

    Undrar även om jag har rätt i att man inte efter en förflyttning får betala för att kolla på en marker där och sedan råna på samma tur?

  22. Korrekt. Direkt när du landar på en plats där en annan spelare finns måste du välja om du ska råna eller ej.

    Sedan säger reglerna: ”En rånare kan inte efter rånförsöket betala 1.000:- i samma drag för att vända en eventuell marker, hans drag är över.”

  23. Vad hör man om antalrt Visum tar slut innan diamanten är funnen.
    Är spelet redan avgjort då övroga inte har en chans ändå.

  24. Visum/hästskor tar ju inte slut. Om du inte hittat Afrikas Stjärna lägger du bara tillbaka dem där du hittade dem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *