Spelpappan recenserar The Warlock of Firetop Mountain


För tre veckor sedan skrev jag om att Häxmästaren i Röda berget kommer till PSN på originalspråk, Fighting Fantasy: The Warlock of Firetop Mountain som den fulla titeln lyder.

Då utlovade jag en recension och i dagarna publicerades denna på Eurogamer.se, och jag tänkte sammanfatta den lite kort här.

För 30 kronor kan du alltså plocka hem Häxmästaren i Röda berget från PSN att spela på antingen din PSP eller PS3. Spelet innehåller allt som fanns i boken och plockar till och med ut en rollperson till dig med simulerade tärningar. Dessutom ackompanjeras det hela av lite skönt pianoklink och lite ljudeffekter när det händer grejer. Så långt allt väl.

Det jag inte riktigt gillar är framförallt två saker. För det första tycker jag att bildmaterialet från boken används slarvigt eller rentav fel.

The Warlock of Firetop Mountain är en härlig upplevelse för den som vagt minns farorna och spänningen i Röda berget, men spelet missar en hel del i hur det hela kan återges för maximal nostalgi. Bilderna är till exempel onödigt dåligt scannade och visas inte i samband med händelserna i boken utan enbart i det bestiarium som automatiskt loggas. När jag springer på de fyra zombierna i båtskjulet (kom igen, det var ingen jättespoiler?) saknar jag alltså den stämningsfulla bilden när det händer och kan bara se den när jag efteråt kikar under zombier i loggboken.

För det andra saknar jag en enkel funktion för att rita karta samtidigt som du spelar, en funktion som är extra viktig just i denna berättelse.

Det hade även varit trevligt att slänga in någon slags analogt ritblock, då en stor del av äventyret hänger på hur väl spelaren lyckas rita en karta som går att manövrera efter. Just Warlock of Firetop Mountain innehåller en del labyrintmoment som är hyfsat svåra att ta sig ur utan karta och att sitta med papper och penna vid sidan av är kanske inte lika uppskattat i dag som för tjugofem år sedan.

Fighting Fantasy: The Warlock of Firetop Mountain till PSN är värt sina 30 spänn för nostalgitrippen, inte minst för att du slipper leta fram och sabba ditt slitna exemplar. Men det är synd att utvecklarna på Laughing Jackal inte valt at ta fram mer ur konceptet; ett riktigt välgjort spel hade varit värt minst det dubbla.

Kommer du förresten ihåg vad orden står för i passagen nedan från Zagors labyrint?

Läs hela recensionen på Eurogamer.se

 


3 svar till “Spelpappan recenserar The Warlock of Firetop Mountain”

  1. Jag tycker det låter sjukt tråkigt att sitta och läsa från den lilla psp-skärmen. Känns helt anakronistiskt. Köp boken på e-bay istället.

  2. Bäst hade ändå varit i mobilen, att hela serien inte släppts till Android och iOS känns märkligt. Det borde vara lätt att lägga in själva huvudsystemet och sen bara fylla på med innehållet från respektive bok.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *