Tidningen TechWorld och Archon-feber

23 november, 2013 av: Jimmy Wilhelmsson  

Jag fick för en tid sedan en förfrågan från IDG-tidningen TechWorld om att skriva retroartiklar, vilket jag ju gärna gör. Den första, som handlade om en kär diskussion om spelomslag, publierades i går – och om läsarna vill kör jag gärna vidare i vinter och vår.

Jag har även publicerat de färdiga 3d-filerna från Archon: the Board Game på Thingiverse, vilket orsakat en mindre Archon-feber i vissa läger :)

techworld_idg_spelpappan_storIDG-tidningen TechWorld hörde av sig för några veckor sedan och undrade om jag ville skriva lite retroartiklar.

Och det kunde jag visst tänka mig; det är ju inte alltid mina texter är särskilt tekniska men å andra sidan är teknik mer än bara ettor och nollor, så jag inledde med en liten spelomslags-diskussion med David R. Darrow (Dungeon Masters omslag, ni vet) och en intervju med Orvar Säfström som jag flera gånger snackat med om just samma ämne.

Om läsarna gillar artikeln blir det förmodligen fler artiklar i TechWorld under vintern och våren; jag har en del intressanta ämnen på lut. Själva artikeln hittar du här: Då omslaget satte stämningen

archon_freefall_creatorsI veckan fick jag även tillåtelse att publicera mina 3d-filer av klassiska datorspelet Archon på sajter som Thingiverse.

Jon Freeman, en av grundarna av Free Fall Games (tidigare Free Fall Associates) som utvecklade Archon och fortarande äger dess varumärke, gav sitt explicita ok – under förutsättning att det är tydligt att de äger varumärket Archon och att det inte sker för ekonomisk vinning.

Han lade även till en liten hälsning.

Now that we have [looked at them], we think they’re marvelous. I regret that we don’t  have a 3D printer.  ; )

Detta gjorde mig väldigt glad; det är inte alls självklart att folk vill låta andra lägga ut så kallade fan projects till allas beskådan och dessutom nedladdning och egentillverkning. Det är hyggligt folk som driver Free Fall Games.

Archon_title_display_largeFilerna till Archon: the Board Game finns alltså att ladda ner och beskåda på Thingiverse. I förlängningen kommer jag även att skapa en egen sajt på www.archonboardgame.com där jag kommer att lägga ut de regler jag håller på att sätta ihop – och jag funderar även på att låta folk skicka in sina egna; det finns utrymme för många olika sorters regler till Archon.

Efter att jag lagt ut filerna postade jag en del om det i lite olika forum; detta skapade en mindre Archon-storm som gjorde mig positivt överraskad. Nog för att jag vet att Archon betytt mycket för många, men kanske inte att så många skulle bry sig så pass långt efteråt.

Retrospel är en nischad bransch, så när hundratals människor bryr sig kallar använder åtminstone jag ord som feber och storm. Om detta kan man tycka vad man vill :)

Först ut att posta om det var 3ders.org – en nyhetssajt specifikt inriktad på 3d-skrivare.

Därefter hängde bloggen 3D Printer Plans på. Och RetroSeek. Och Top 4 3D Printing skrev riktigt trevligt:

Made to exactly replicate the original 2D models when viewed from the side but with the depth and complexity to look impressive from every angle, they are an outstanding piece of 3D design.

archon_facebook_commodore64_fbJag postade länken på Reddit: Boardgames och fick en del glada kommentarer och även på forumet på Lemon64 inleddes trevliga diskussioner, bland annat en om reglerna. Det tackar jag för.

Galet på allvar blev det när Facebook-sidan Commodore 64 med drygt 91.000 följare plockade upp nyheten. I skrivande stund har 300 gillat länken och delats 50 gånger. De glada kommentarerna om Archon, barndomsminnen och tips till regler värmer – det är sådant som gör det roligt att skriva.

Hittills har inga rena spelsajter plockat upp nyheten och de lär förmodligen inte göra det heller; Archon fyllde 30 i år och intresserar knappas dagens spelsajtläsare.

Själv fortsätter jag att skriva ut resten av spelbrädet och får väl anledning att återkomma om detta vid senare tillfälle.

Ha en fortsatt trevlig lördag!

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.




Kommentarer

4 kommentarer till “Tidningen TechWorld och Archon-feber”
  1. Mindrax skriver:

    Härligt, fortsätt i denna anda :)

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    haha, tack – jag har inget val. När det dyker upp grejer så gör jag dem bara :)

  3. Anders Carlsson skriver:

    Archon är kul, men mitt favoritspel utgivet av Electronic Arts är istället M.U.L.E. av Ozark Softscape. Det finns ju en massa kloner och nyutgåvor av det spelet också, varav några är officiellt sanktionerade av upphovsrättsägarna. Jag vet att det finns ett hemgjort brädspel Q.U.L.E. som jag dock inte testat att spela, osäker om det är komplett sett till regler och spelordning.

  4. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Ah, tack för tipset. Jag skriver ju just nu ut brädet, vilket tar rätt lång tid – men därefter blir det till att testa de nyskrivna reglerna. Bra att kunna kolla lite på andra regler, dock.

Kommentera