Skön retromusik: Pirates! (C64, 1987)

1 april, 2015 av: Jimmy Wilhelmsson  

Avtrycket Sid Meier’s Pirates! gjort på mig går inte riktigt att underskatta. Spelet är i alla sina olika versioner på olika plattformar ett slags oändligt (men ändå ytterst ändligt) äventyr i vilken kärleken till frihet och självgående världar övervinner bristen på grafik och ljud.

Just ljudet har ju en egen liten berättelse; Sid Meier stod själv för den skrala musikproduktionen – men lånade lite noter från de stora mästarna.

4_treasureJag har ju skrivit om Pirates! förut, bland annat gjorde jag en ganska djupgående historisk analys för några år sedan som kom fram till att Sid Meier verkligen ansträngt sig för att få det mesta i spelet att sitta ihop med verkligheten.

Jag har också skrivit om klassisk musik några gånger. Inte minst gjorde jag en genomgång av klassisk musik i spel men nu senast blev det en liten text om Magnetic Fields intro – som ju kan härledas till Wagner.

Det var också bland kommentererna i den sista texten det framkom att musiken i Pirates! är hämtad från original av Johann Sebastian Bach och Georg Friedrich Händel – ett faktum jag inte alls hade koll på tidigare men som jag givetvis vill kolla upp.

Jag spelade därför in följande video i vilken alla tio styckena finns med, dock inte knutna till rätt händelse i spelet; dels därför att det tar tid att spela sig fram till att rädda försvunna släktingar men dels också därför att det verkar som att den del stycken framträder lite slumpmässigt ibland. Jag har fortfarande inte hundra procent koll på vad som spelas exakt när.

Musiken i Pirates! är som sagt ihopknåpad av Sid Meier själv. Styckena är mellan 5 och 13 sekunder långa och tämligen simpla i sin uppbyggnad; samma ljud och bara mestadels korta toner. Eftersom stora delar av Pirates! faktiskt är uppbyggt i BASIC kan man väl förmoda att inte heller musikrutinen bygger på någon särdeles avancerad grund utan kan till och med vara inskriven direkt som kod, helt utan editor  – men det är bara mina spekulationer.

Så vilka är styckena då? Ja, det vore ju kul att veta – men eftersom jag inte är musikvetare kräver det ju lite detektivarbete och en hel del lyssnande på musik.

governor

Med hjälp av läsare på Facebook & Twitter har vi kommit fram till följande:

  1. ?
  2. Bach – Sinfonia No.3 in D, BWV789
  3. Bach – Invention No.10 in G, BWV781
  4. Bach – Goldberg Variations, BWV988: III
  5. Bach – Goldberg Variations, BWV988: V
  6. Händel – Water Music VII – Minuet
  7. Händel – Water Music VIII – Bourré
  8. Händel – Water Music – Suite No.3 in G, HWV350
  9. Bach – Prelude in D minor, BWV926
  10. Bach – Prelude in C, BWV939

Lägg därtill att varken Händel eller Bach rent tidsmässigt stämmer överens särskilt väl med den historieperiod Pirates! vill förmedla (1560-1680) – men det är kanske något vi kan välja att blunda för…?

Ha en fortsatt härlig onsdagkväll!

 






Spelpappan drivs av Jimmy Wilhelmsson med erfarenhet av Commodore, datorspel och rollspel sedan mitten av 80-talet. Kontakta mig gärna vid frågor.

Artiklar publicerade i andra medier hittar du här.


Nu kan du förhandsboka Generation 500, den maffiga kaffebordsboken om de unga som växte upp med hemdatorn Amiga 500.

Få den först av alla! Klicka här för att förboka ditt ex.


Kategori: Retromusik
Etiketter: , , ,

Kommentarer

14 kommentarer till “Skön retromusik: Pirates! (C64, 1987)”
  1. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Och här är den – en hjälpsam FB-följare hittade den fil jag letade efter men lyckades att inte hitta:

    /GAMES/M-R/Pirates.sid

    (#1)
    TITLE: Prelude [from Four Preludes]
    ARTIST: Johann Sebastian Bach

    (#2)
    TITLE: Sinfonia III (BWV 789)
    ARTIST: Johann Sebastian Bach

    (#3)
    TITLE: Inventio X (BWV 781)
    ARTIST: Johann Sebastian Bach

    (#4)
    TITLE: Variation #2 [from Goldberg Variations (BWV 988)]
    ARTIST: Johann Sebastian Bach

    (#5)
    TITLE: Variation #4 [from Goldberg Variations (BWV 988)]
    ARTIST: Johann Sebastian Bach

    (#6)
    TITLE: Minuet [from Water Music]
    ARTIST: Georg Friedrich Händel

    (#7)
    TITLE: Bourrée, from ”Water Music”, suite #1
    ARTIST: Georg Friedrich Händel

    (#8)
    TITLE: Bourrée, from ”Water Music”, suite #2
    ARTIST: Georg Friedrich Händel

    (#9)
    TITLE: Prelude #5 [from Twelve Little Preludes]
    ARTIST: Johann Sebastian Bach

    (#10)
    TITLE: Prelude #2 [from Twelve Little Preludes]
    ARTIST: Johann Sebastian Bach

    Nästa steg är att göra en kul film med lite riktig Pirates!-musik. Den kommer inom kort! :D

  2. Anders Carlsson skriver:

    Kanske det blir nästa projekt för MagerValp, G*P eller någon annan kreativ kraft, att göra en remastrad version av Pirates! fast med tidstypisk musik? :-)

    Jag gick igenom kompositörer på Wikipedia, varav de enda från den perioden jag personligen har någon relation till är William Byrd (154X – 1623) och Jean-Baptiste Lully (1632-1687).

    Lustigt nog spelade vi i musikkåren för många år sedan ett arr av musik av Byrd, men ingen av titlarna på stycken som ingick i arret finns listat på Wikipedia bland hans kända verk, så antingen har de många olika titlar inbördes, eller så hade den meriterade arrangören Gordon Jacob dragit en hel värld vid näsan.

  3. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Så, nu är listan uppdaterad med länkar till Spotify – när jag får tid och ork (och löser det upphovsrättsliga dilemmat som alltid uppkommer) ska jag uppdatera med en ny video.

    Ja, det har ju faktiskt pratats om en remake av Pirates! till C64. Jag har dessutom lite kontakt med Michael Haire, som gjorde grafiken, efter en intervju jag gjorde i vintras som ska vara till en grej jag förmodligen kommer att skriva senare i år.

  4. Andy Lindfeldt skriver:

    Jag har lyckats identifiera musiken till Dantes Inferno på c64 efter många om och men.
    https://www.youtube.com/watch?v=PnsWceYWNpQ

    Den låten är identifierad som Bach French Suite No 2 C minor BWV 813 Menuet återfinnes här 9:23 minuter in.

  5. mappo skriver:

    Ett annat spel med en hel del klassisk musik (och ett utropstecken i namnet) är ju givetvis Lemmings! (och alla dess uppföljare).

  6. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Denne Bach, alltså. King of Game Music :)

  7. Mindrax skriver:

    Var ju en hel del spel som hade klassisk musik istället för egenhändigt komponerat alster.

    Mountain King: In the Hall of the Mountain King.

    Gyruss: Bach’s Toccata and Fugue in D minor

    Jet Set Willy: Piano Sonata No. 14 Op. 27 ”Moonlight Sonata”, 1st Movement
    (Beethoven)
    Two-Part Invention No. 1, in C major (BWV 772)
    (Bach)

    Killerwatt: ”Toccata” [from Toccata and Fugue in D Minor (BWV 565)] (Bach)

    Black Hawk: ”Ride of the Valkyries” (Wagner)

    Friday the 13th: (Bach’s Toccata & Fugue)

    Med flera :)

  8. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Yep, jag brukar föreläsa om det ibland – och det är alltid roligt när spelmusiken och orkesterframförande spelas upp efter varann.

    Men Bach är ofta klart överrepresenterad, inte minst på grund av att han var väldigt produktiv och ofta gillas av utvecklare. Bara i listan du radar upp återkommer ju samma stycke tre gånger :)

  9. Henrik Andersson skriver:

    Andy Lindfeldt: Mycket fint fynd där! Jag gillar verkligen musiken i Dante’s Inferno. Ett typiskt exempel på ett ganska dåligt spel som man satt och harvade bara för musikens skull. Tack!

  10. Anders Carlsson skriver:

    Bachs klavermusik kanske heller inte innehåller så många stämmor i originalutförande, så de låter sig ganska lätt överföras till tre kanaler utan att man tappar alltför mycket?

  11. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    En del menar även att Bach är utvecklarnas favorit, mest beroende på att han är taktfast och nästan matematisk i sin musik. Det är inte jättemycket flum, glissando eller tempoväxlingar när han går loss.

  12. Linus Åkesson skriver:

    Fast det beror ju på att den utförande musikern förväntades lägga till sådana krusiduller själv. Kanske inte glissandon, men i högsta grad ”flum” som tempovariationer och utsmyckningar av melodierna. För övrigt skrev Bach sällan tempoangivelser i noterna, och lär ha sagt ungefär att om man inte begriper hur fort ett stycke ska gå, så kanske man inte borde hålla på med musik.

  13. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Ungefär som med whiskeyn; det är meningen att du själv ska lägga till vatten efter eget behag? ;)

  14. Anders Carlsson skriver:

    Precis, på Bach och Händels tid var såväl tempon och nyanser sådant som var del av framförandet och inte notbilden. Bortser man från det, blir det väldigt lätt att göra notationsmässigt exakta covers.

Kommentera