Wagner och datorspelen från Magnetic Fields
12 februari, 2015 av: Jimmy Wilhelmsson
I höstas tog jag med mig ett stänk klassisk musik på några av mina föredrag om C64-musiken, bland annat på Retrospelsmässan i Malmö men också till ett seminarium för musikvetare i Lund.
Klassisk musik gör något med spel, det adderar en kontrast och ett värde som få titlar använder sig av nuförtiden. Det symboliseras inte minst av Magnetic Fields klassiska intro.
Att klassisk musik letat sig in i 80-talets spel är inte så konstigt med tanke på att royaltyn var fri, det kostade alltså inget att använda sig av själva musiken så länge du inte snodde enskilda orkestrars inspelningar. Om detta blev jag även kort intervjuad av Sveriges Radio för knappt två år sen.
Men det är nÃ¥got särskilt med klassisk musik och spel pÃ¥ 8- och 16-bitarsdatorerna. Det är precis som att den verkliga världen med den fina och erkända musiken i ett flyktigt ögonblick svepte förbi och stänkte glans Ã¥t en industri som aldrig riktigt fick det erkännande den tyckte sig förtjäna. Det talades aldrig om att den klassiska musiken fick en ny dimension av att medverka i spel – utan enbart om att spelen drog nytta av den ibland mÃ¥nghundraÃ¥riga kraften i en melodi frÃ¥n ett klassiskt verk.
Tydligast är det kanske i introt som ackompanjerade flera spel gjorda släppta av Gremlin Graphics och utvecklade av studion Magnetic Fields. Intro figurerar i spel som Lotus Turbo Challenge 2 och Super Cars 2 och skänker en vindpust av förväntan och allvar i den efterföljande spelintroduktionen.
Stycket – eller snarare introduktionen till stycket – är kanske inte bland de mest superkända klassiska verken och därför var det fÃ¥ av oss som i början av 90-talet visste var det kom ifrÃ¥n. Det var svÃ¥rt att kolla upp sÃ¥dana saker utan Internet och digitala ljudjämförelser sÃ¥ de flesta levde i ovisshet kring vad det var för inspelning som rullades ut som Magnetic Fields egen “signatur”.

Upphovsman är i vilket fall Richard Wagner och stycket heter Siegfrieds Begravningsmarsch och är hämtad från operan Ragnarök (Götterdämmerung). Just den stump som används i spelet återfinns cirka 1:24 in i stycket nedan.
Det finns spel som än i dag använder sig av klassisk musik men argumentet kring att den är gratis är inte lika intressant längre eftersom den ändå måste skrivas om, ofta i mer avancerade former än som kanske behövdes på 80- och 90-talet. Spel behöver inte längre klassisk musik för att förtjäna respekt och erkännande men medge att korsningen ändå är kittlande och klart outnyttjad om vi jämför med exempelvis filmbranschen, som verkligen tagit klassisk musik till sig och framgångsrikt använt den i hundratals bra exempel.
Det är inte utan att jag nästan önskar mig en remake av LucasArts musikäventyrsspel Loom…
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Kommer ihåg att jag hoppade till då den trudelutten var med i inledningen av Excalibur.
https://www.youtube.com/watch?v=x7XGaoOlar8
Spel som använt sig av klassisk musik är väl Beethovens Moonlight Sonata som använts i Resident Evil och Shadowman samt Jet Set Willy, Mozarts Requiem som är med i Bioshock Infinite, Clair De Lune av Debussy är med i Evil Within.
Toccata & Fuga i Dm av Bach är väl med i en massa gissar jag men tänker mest på Gyruss först och främst.
Yep, det är alldeles riktigt – och bra att du tog med en videolänk till Excalibur, jag glömde faktiskt helt bort den referensen när jag skrev texten.
Fler spel med klassisk musik finns här: https://spelpappan.se/2012/07/spel-med-klassisk-musik/ och här: https://spelpappan.se/artiklar/eurogamers-topplista-spel-med-klassisk-musik/
Det intressanta sker när spelaren först inte inser att musiken är lÃ¥nad frÃ¥n stycken som ibland är tvÃ¥ Ã¥rhundraden gamla. Det händer alltmer sällan – men fortfarande ploppar det upp smÃ¥ “avslöjanden” att musik man gÃ¥tt och nynnat pÃ¥ egentligen är klassiska verk. Vad jag vill komma till är helt enkelt att den klassiska spelmusiken kanske blir allra kraftfullast när den används för hur den lÃ¥ter, och inte bara för att “den är känd”.
Se gärna även MSO:s Volymblogg + FB-sida som brukar diskutera just hur klassisk musik återkommer i spel.
Gällande bearbetning, torde det gått åt ungefär lika mycket arbetstid som idag att koka ner partitur från en symfoniorkester till tre ljudkanaler i SID-varianten, något större friheter om man använder samplingar med Amigas fyrkanliga DMA-ljud. Jag har själv i modern tid t.ex. kokat ner tema och två variationer ur Elgars Enigmavariationer till SID, absolut inte den bästa möjliga konverteringen men jag fick med det mesta av melodi och harmonier.
OcksÃ¥ ett bra inspel – MSO Volym borde dessutom upp pÃ¥ Läsvärt-listan här till höger. Jag är väl medveten om dem; hade ett möte med MSO i höstas inför Joystick 7.0 och bekant med Alexander som väl i stort sett pÃ¥ egen hand driver bloggen?
Borde kanske dock följa den lite mer regelbundet. Öht borde jag läsa bloggar i allmänhet lite mer regelbundet men jag har sällan särskilt mycket tid över… gah! :O
Oj vad jag letade efter det där stycket i min ungdom.
Att det var Wagner listade jag ut men sen skulle man ta reda pÃ¥ vilken opera och vilket stycket det var ocksÃ¥ utan andra medel än att frÃ¥ga sig fram…
Det tog ju ett tag och en och annan Wagner-skiva köptes väl ocksÃ¥, framgÃ¥ngslöst, pÃ¥ chans…
Eller hur? Dessutom känns stycket som en inledning så även om du sitter där och spelar inledningstrudelutter hade du missat det :)
Det här skrevs lite pÃ¥ vinst och förlust; rätt mÃ¥nga pÃ¥ webben vet redan vilket stycke det rör sig om men fÃ¥ sidor identifierade bÃ¥de musiken och spelade upp den – kul att sÃ¥ mÃ¥nga hört av sig och är glada över att äntligen fÃ¥ veta.
Nu handlade ju den här artikeln om en specifik trudelutt, men överst pÃ¥ min lista över klassisk musik i ett “klassiskt” spel ligger WingCommander och Pirates!.
Fanns det klassisk musik med i Pirates!? Är inte det mest smÃ¥stumpar som kommer vid vissa tillfällen – är nÃ¥got av dessa klassiskt? Jag frÃ¥gar helt ärligt – för jag hade ingen aning om det skulle vara sÃ¥.
HVSC räknar upp flertal jinglar av Johann Sebastian Bach och Georg Friedrich Händel i Pirates!
Wow, det stämmer. Det hade jag ingen aning om – dÃ¥ har jag ändÃ¥ spelat Pirates! till leda *och* är ett litet Bach-fan, sÃ¥ där som man högst amatörmässigt kan vara :)
Bra – dÃ¥ har vi nästa Retromusik-artikeln där!
Jag har t.o.m. för mig att det fanns en hel meny bara för att lyssna pÃ¥ “lÃ¥tarna”.