Spelpappan kollar på Stellar Adventures

20 augusti, 2017 av: Jimmy Wilhelmsson  

Jag gillar Fighting Fantasy-bokserien. Redan 2011 skrev jag en artikel om soloböcker som gav upphov till många uppföljande diskussioner och för tre år sedan konstaterade jag att Fighting Fantasy-bokserien fortfarande går som tåget utomlands.

Nyligen släpptes en ny rollspelsbok som baseras på Advanced Fighting Fantasy och som fokuserar på scifi-äventyr som Rymdskeppet Traveller.

Fighting Fantasy översattes och släpptes i bara sex delar på svenska av dåvarande Citadell Förlag. En av böckerna utspelar sig i ett slags rymdoperamiljö och heter Rymdskeppet Traveller, direktöversatt från originalets titel Starship Traveller. Du tar rollen som befälhavare över ett skepp som dras in i ett svart hål och åker vilse i universum. Din uppgift är att ta dig hem.

Det jag gillade starkt med Fighting Fantasy var att huvudrollsinnehavaren, det vill säga du, är helt generisk. Det kan vara en man eller kvinna och vare sig dina åsikter, känslor eller bakgrundshistoria redogörs för särskilt noga i böckerna. Det är upp till dig att rollspela eller låta bli – och just därför tycker jag de här soloböckerna passar bra att läsa för eller med barn som vill introduceras för rollspel.

I Rymdskeppet Traveller är utrustningsreglerna, alltså vilka saker du plockar upp och kan använda, till viss del ersatta av möjligheten att plocka med dig olika medlemmar ur besättningen på dina upptäckter i främmande världar. Är det kanske klokt att ta med sig ingenjören denna gång? Eller är det fortfarande läkaren och en av säkerhetsvakterna som är bästa valet?

Den här känslan av att tillhöra en besättning gillade jag som tolvåring – och jag är därför lite lätt attraherad av idén att Fighting Fantasy-reglerna nu fått ett komplement, ett helt rollspel fokuserat på just den här typen av rymdopera med simpla och snabba regler för att snabbt kasta er in i handlingen.

Advanced Fighting Fantasy är alltså ett rollspel för flera personer – inte solospel – som bygger på Ian Livingstone och Steve Jacksons Fighting Fantasy-setting. Det gavs ut för första gången redan 1989 och kom i en nyutgåva 2011.

Rollspelsvärlden som presenteras knyter an till de flesta av böckerna som hade något slags fantasytema och allt är inklämt i en värld som heter Titan och det mesta, åtminstone det tidiga materialet, i en huvudkontinent som heter Allansia.

Det är lite lagom charmigt att det förmodligen är en enda stor efterkonstruktion att bokseriens olika delar faktiskt hänger ihop – men det är den typ av småcharmigheter jag kan ha överseende med då allt härstammar från en tid då jag faktiskt var 12 år gammal.

Reglerna är otroligt odetaljerade, nästan på gränsen till simpla. Din rollsperson har två egenskaper, SKILL och STAMINA. Detta är exakt som i soloböckerna. Till dessa läggs specialfärdigheter som motsvarar de färdigheter som ofta finns i andra rollspel – men du kan själv välja i vilken omfattning sådana ska användas.

Kort sagt; det är inte reglerna som gör Advanced Fighting Fantasy intressant som alternativ, utan den värld och atmosfär som framförallt böckerna utgör. Och det är lite likadant med nysläppta Stellar Adventures.

För när en herre vid namn Graham Bottley för drygt ett år sedan satte igång en Kickstarter-kampanj i vilken han ville plocka fram en Advanced Fighting Fantasy-rollspelsbok med regler för scifi-spel kände åtminstone jag att Rymdskeppet Traveller hade möjlighet att vakna till liv ännu en gång.

Kampanjen var småskalig och lockade till slut bara dryg 250 personer världen över men gick i alla fall i lås. Nu sitter jag här med regelhäftet och har haft tillfälle att läsa igenom det lite grann och jämföra med mina Traveller-upplevelser.

Om vi börjar med första intrycket så kan ju nämnas att själva omslagsbilden är beskuren från ett original av Alan Craddock och som även användes till första utgåvan av Rebel Planet, bok nummer 18 i Fighting Fantasy-serien – en bok som aldrig översattes till svenska men som däremot blev ett spel till Commodore 64. So far so good.

Däremot känns det digitala originalet onödigt lågbudget. Loggor, bilder och typsnitt är ganska grova med tjocka pixlar och ser inte särskilt välgjort ut – vilket är synd eftersom det övriga innehållet är helt ok. Både layout och språkbehandling är godkända för en publikation med en budget på drygt 7.000 pund. Så även om boken har ungefär samma utseende som de övriga böckerna från nyutgåvan 2011 känns den ändå lite billigare i utförande. Tilläggas bör att jag har mjukpärmsutgåvan, jag vet inte hur hårdpärmsditot ser ut.

AFF-reglerna är som sagt så simpla som du vill. Det finns två egenskaper, ett antal specialfärdigheter samt ett antal talents, ”talanger”, att välja från. Specialfärdigheter kan din rollperson ha några stycken men talanger endast en eller ett fåtal. Detta är ungefär vad som erbjuds för att skapa en rollperson – om det är för lite eller fullt tillräckligt beror lite på hur du är van vid att rollspela. Jag kan tycka att så få regler som möjligt öppnar upp för större kreativitet och fantasi – men jag vet att många resonerar precis tvärtom.

När det gäller scifi-setting går det att välja lite olika avstamp, beroende på hur tekniskt framstående du vill att världen ska vara. Det finns fyra nivåer: från low vilket innebär att er värld har rymdresor och avancerade skjutvapen men inga hopp i hyperrymden eller avancerade laservapen – till high, vilket innebär att hyperrymdshopp är inte bara möjliga utan enkla och det mesta går att syntetiskt tillverka med hjälp av enbart röstkommandon.

Tanken är att low ska fungera för postapokalyps eller cyberpunk – och high för äventyr av till exempel Rymdskeppet Travellers kaliber.

Och så finns det ytterligare två grader: basic är strax innan low men utspelar sig i förmodern tid och innebär i princip ingen science fiction alls – och medium är setting för de flesta science fiction-äventyr som exempelvis Star Wars. Det här är valmöjligheter som en hel del rollspel erbjuder men som känns särskilt passande för ett snabbt spel som Stellar Adventures. I övrigt lämnas det mesta upp till spelledaren, The Director.

Man kan argumentera för att stridsregler blir alltför simpla när i princip en enda färdighet avgör hur bra man är i grundläggande stridsteknik – men det finns ett gäng element som är hämtade från AFF som också passar väl i Stellar Adventures rymdoperavärld. Dessa är lite tillägg bland stridsreglerna som används när du vill accentuera en viss önskad utgång.

Det finns till exempel färdiga regler för ”tokattacker”, All-out attack, i vilka man inte bryr sig om att försvara utan går på som besatt. Motsatsen är Defensive Stance där allt går ut på att backa tillbaka och skjuta försvarseld. Det finns ett tiotal sådana speciallägen vilka gör striderna mer intressanta och inte bara blir en massa rutinmässigt pangande fram och tillbaka.

Du kan fokusera på att avväpna en motståndare, på att attackera utan att skada, på att finta för att få bättre läge nästa runda, på att tvinga motståndaren bakåt, på att sikta länge och väl – eller på att skjuta snabbt som attan från höften. Det är roliga men enkla regeltillägg som gör strider lite mer levande utan att i övrig slöa ner spelet.

Jag vill också ge en eloge för att mycket fått plats i en enda regelbok på cirka 130 lättlästa sidor. Det finns ett kapitel om robotar, om utomjordingar, om så kallade psionics – att uträtta saker med tanken eller ”magi” – om rymdskepp och andra fordon och om att rollspela en besättning glada rymdfarare, vilket ju förmodligen är de flesta rollspelares stora behållning av spel som Rymdskeppet Traveller.

Jag har inte rollspelat Stellar Adventures, jag har bara läst reglerna. Men jag gillar anslaget i all sin enkelhet och tycker att det var värt sina runt 250 kronor för mjukpärmsutgåvan. Måhända kan det locka mig att sätta ihop ett enkelt äventyr som heter just Rymdskeppet Traveller och handlar om exakt samma sak, vilket är en smal sak med regler som dessa. Förmodligen tar dock allt annat jag håller på med upp all min tid, det har ju till exempel fortfarande inte blivit något av min Chock-kampanj.

Men skam den som ger sig. Jag tycker i alla fall att Stellar Adventure var en kul läsning – och dessutom en kickstartad rollspelsprodukt som förmodligen gick de flesta helt under radarn.

Ha en fortsatt härlig söndag!

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur, ofta med en nostalgisk vinkel. Läs mer om mina böcker här.




Kommentera