Nu kan du förhandsboka SERIETIDNINGSREKLAM!, min och Adam Evertssons stora bok om de fantastiska annonserna i serietidningar på 70- och 80-talet.

På somrarna frestade de med Vira Blåtira och Hubba Bubba – och om vintrarna med Commodore 64, Barbie och He-Man. Förboka den här.



 

Så blir boken SERIETIDNINGSREKLAM!

4 november, 2017 av: Jimmy Wilhelmsson  

Nu är förhandsbokningen av SERIETIDNINGSREKLAM! öppnad! Själva boken kommer i vår och det ingår såklart en massa bonusar till dig som väljer att förboka hellre än att låta boken sälja slut.

Det finns mycket att säga om den här boken men jag tänkte pytsa ut det i småbitar för att inte trötta ut vare sig dig eller mig. Det är i många avseenden en ganska speciell bok, inte minst för oss som skriver den.

Alla mina tidigare böcker har varit identitetsmarkörer i den meningen att det handlar om folk som hade Commodore-datorer, spelade rollspel eller liknande. SERIETIDNINGSREKLAM! är inte en sådan identitetsmarkör då den riktar sig till i stort sett alla som växte upp i 70- och 80-talets Sverige.

Alla läste serietidningar: tuff som tönt, sporttok som datornörd och hårdrockare som synthare. Men det gör inte serietidningsreklamen till en identitetsmarkör, utan snarare en generationsmarkör. Och detta är nyckeln: SERIETIDNINGSREKLAM! är en bok för en generation på riktigt, inte bara för de som råkade gilla datorer eller rollspel.

MEN … det gör också boken mycket svårare att förklara Men vi tar det steg för steg.

Jag har aldrig haft så roligt under researchfasen som jag haft (och har) medan jag och Adam skriver den här boken. I många fall handlar det om att upptäcka och komma ihåg saker, dofter och känslor jag sedan länge glömt att jag minns. Det är ett bra uttryck, tycker jag – det finns så mycket du glömt att du minns.

Det är också därför vi kände att det vore lämpligt att bjuda förhandsbokare på lite coolt extramaterial i form av en sidopublikation som tar upp en massa bakom kulisserna-grejer, sidor ur leksakskataloger, lite extra reklam som inte nödvändigtvis kommer från just serietidningar och en massa annat kul som av olika anledningar inte finns med i boken – men som kompletterar den perfekt. Detta extramaterial blir en raritet i framtiden, det vill jag lova.

Och … för att bättre kunna beskriva boken innan vi har några riktiga uppslag att visa upp så tänkte jag här lite snabbt gå igenom alla kapitel för att presentera omfånget och hur stor den blir. Tänk på att den kommer att ha lika många sidor som boken om Äventyrsspel – alltså 60 sidor fler än Generation 64 och Generation500.

 

Kapitelindelning i SERIETIDNINGSREKLAM!

Så såg den svenska seriemarknaden ut
Vi inleder med att helt enkelt kort beskriva den svenska seriemarknaden, hur stor den var, hur den startade och varför den ser ut som den gör jämfört med andra länder. Vi har både intervjuat redaktörer på klassiska svenska serietidningar på förlag som Semic, Hemmets Journal och Atlantic – samt fått tillgång till unikt material som aldrig publicerats tidigare. Enbart det här kapitlet är guld värt för serieentusiasten!

Så sålde de in dina drömmar
Här diskuterar vi reklambyråernas roll: hur de jobbade med reklam i serietidningar och hur arbetet fungerade. Varför fanns viss reklam i serietidningar men inte andra? Vi har intervjuat reklammakare från stora byråer som Ted Bates med mera, byråer vars namn ännu ekar i den svenska byråvärlden men som inte finns kvar.

Så gjordes reklamen
Här går vi igenom hur reklam blev till innan datorernas intrång. Vilka yrkesroller som fanns då men som sedan försvunnit – samt förklarar serietidningens låga ställning gentemot annan reklam som producerades i Sverige på den tiden.

Så var reglerna kring barnreklam
Det gick inte att göra reklam precis hur som helst. Det fanns (och finns) regler för hur reklam riktad mot barn får se ut. Och lite av den kunskapen är bra att ha på fötterna – givetvis med riktiga exempel från serietidningsreklamens värld.

Så såg amerikansk serietidningsreklam ut
En jämförelse mellan Sverige och landet som en gång introducerade serier i den form vi lärt känna dem i modern tid. Vi kikar också på en del av den amerikanisering som var tydlig under delar av 80-talet och hur den avspeglade sig i reklamen.

Därefter börjar själva boken – alltså det vi vill presentera: själva serietidningsreklamen!

Serietidningsreklam för datorer & prylar
Vi inleder med datorerna och prylarna! Det blir gamla grejer som View-Master och nyare grejer som kameror, Commodore 64 och Nintendo. Vänner av datorspel kan glädjas åt att vi har några RIKTIGA SCOOP kring både Commodore- och Nintendoreklam. Vi hinner även kika på de klassiska träningsredskapen och mopeder, två saker som var stora på 80-talet.

Serietidningsreklam för frukostflingor
Vi kikar på flera av Kellogg’s produkter som syntes ofta i serietidningar, däribland Frosties, Smacks och Rice Krispies. Men även Kalaspuffar var stora – samt ett par slamkrypare som vi hittat och tagit reda på mer om.

Serietidningsreklam för läsk och annan dricka
Läsk och serietidningar gick liksom ihop – vi kikar på varför apelsin är så dominerande bland dryckerna samt på de vanligaste läsksorterna och vilka som fick äran att stå som posterfigurer för dem. Vi tar oss även en flukt på hur burkarna såg ut på den tiden och kör en tillbakablick på de mängder av läsksorter som försvunnit. Åh, och så har vi en STOR special kring Vira Blåtira, såklart! I detta kapitel går vi även igenom chokladdrycker och MER.

Serietidningsreklam för glass
Glassbranschen dominerades fullständigt av GB Glace men faktum är att andra leverantörer fanns och gjorde en del väsen av sig. Vi kollar på hur introduktionen av nya glassar gjordes samt på en del riktigt roliga specialkampanjer och vem som låg bakom. 

Serietidningsreklam för godis och choklad
Godis var då som nu en stor del av ungas vardag och många av de sorter som introducerades på 70- och 80-talet finns än i dag. Vi kikar givetvis på PEZ, tablettaskarna, godispåsarna och odödliga chokladvarumärken som Dajm och Miniclownerna. Vi hinner även med en titt på Dumleklubben!

Serietidningsreklam för tuggummi
Det här är min personliga favorit. Tuggummi var så stort att vi separerar det från det traditionella godiset. Här kan vi frottera oss i Juicy Fruit, Hubba Bubba, Baloon, Bugg, alla femtioöresgummi från Dandy – och givetvis de sockerfria varianterna. Det blir mängder av roliga scoop kring mer eller mindre påhittiga annonser.

Serietidningsreklam för snacks
Ett självklart kapitel är ju det som handlar om snacks, såsom chips, ostbågar och jordnötter. Sorterna är många men tillverkarna är färre, det är mest OLW och Estrella det handlar om – men OJ, vilka roliga scoop vi har kring dessa trevliga företag och deras ännu trevligare produkter!

Serietidningsreklam för mat
Ett kanske mindre roligt kapitel när vi var unga, men desto intressantare i dag, är det vi kallar ”mat”. Vi delar upp maten i Pålägg, Middag och Efterrätt eftersom det är dessa tre delar av näringsintaget serietidningsreklamen mest handlar om. Det blir mycket kaviar, messmör, pasta, varmkorv … och persikoägg(!)

Serietidningsreklam för tävlingar
Vi bryter av mitt i allt med en liten specialare om tävlingar. Ofta framfördes serietidningsreklam i form av roliga tävlingar och en del var galnare än andra. Vi har lyft fram ett antal exempel där vi pratat med kreatörerna och fått reda på hur de tänkte och vilken responsen på tävlingarna var.

Serietidningsreklam för LEGO
Man kan inte skriva om 70- och 80-talsreklam utan att nämna LEGO. Så vi går igenom denna gedigna lunta av LEGO-reklam och delar upp det på de många olika områdena och blandar med härlig bakgrundsinformation kring varför reklamen såg ut som den gjorde för en av världens största leksaksprodukter. Banne mig om vi inte lyckas klämma in en liten specialare om svenska utmanaren Byggis!

Serietidningsreklam för dockor och actionfigurer
Ett kapitel jag tror kommer att uppskattas av många är det som handlar om allt från Barbie och Big Jim till He-Man, Stjärnornas krig och Playmobil. Här blir det mängder av nostalgi och intervjuer med både importörer och reklammakare för att gå till botten med hur det egentligen såg ut bakom kulisserna till det som var många ungas dröm, plastgubbar! Vi hinner även kika på de mindre framgångsrika varumärkena, de som floppade direkt.

Serietidningsreklam för leksaksfordon
Om du gillade bilbanor, modellbyggen eller modelljärnvägar kommer du att älska detta kapitel. Vi kikar på hur varumärken som Scalextric, Tyco och Matchbox gjorde entré i Sverige – och även modellbyggen som Heller. Vi hinner även kika på klassiska annonser för modelltåg som Märklin och Fleischmann!

Serietidningsreklam för hockeyreferenser
Ishockeyn må ha sina publikproblem i dag men på 70- och 80-talet var det folksporten nummer ett. Åtminstone verkar det så i serietidningsreklamen. Vi går igenom några klassiska annonser med hockeytema, även om annonserna som sådana inte handlar alls om ishockey utan om choklad, kameror och … mer choklad!

Serietidningsreklam för kläder & skor
Du kanske inte minns det – men en hel del av annonserna i serietidningar handlade faktiskt om kläder och skor! Vi går igenom klassiska varumärken som Tretorn, Oscaria och Lois. Vi hinner även med att kika på alla dessa annonser med kläder med dina favoritsuperhjältar på!

Serietidningsreklam för musik
Musik har alltid varit ett starkt marknadssegment bland unga. Det som i dag handlar om Spotify och YouTube handlade på 70- och 80-talet om LP-skivor och kassettband. Vi kikar på de fantastiska reklamerna för just kassettband och de oförglömliga helsidesannonserna från Svenska Skivklubben – som jag fortfarande hänvisar till när jag ska minnas namnet eller utseendet på ett album!

Serietidningsreklam för att teckna, pyssla & spela
I Sverige var inomhusleken såklart dominerande, särskilt på vinterhalvåret. En självklar tillbakatitt är den på Åke Skiölds tecknarskolor – men vi hinner även gå igenom lite klassiska brädspel från Alga och Jumbo. Vi kikar på Dungeons & Dragons från göteborgsförlaget Titan Games och vi fluktar även på Kalkitos, ungdomsböcker och … Postens ljudbrev!

Serietidningsreklam för interna titlar
Det sista kapitlet är ett uppsamlingsheat för alla de annonser som inte gjorde reklam för en extern produkt, utan för förlagens egna grejer. Vi intervjuar redaktörerna för att ta reda på hur detta egentligen gick till – och vi kikar på oförglömlig reklam som Lilla Fridolfs Önskesidor, jultidningsreklam och reklam för andra tidningar på förlaget.

Det, mina vänner, är hela boken SERIETIDNINGSREKLAM!. V lyckas faktiskt få plats med allt detta på 240 sidor och jag lovar en fullspäckad packe underhållning som varar i timmar, kanske dagar – eller varför inte livet ut?

Du kan förhandsboka ditt exemplar redan nu, det gör du här. Där hittar du även vilka fina förbokningsbonusar jag och Orvar på Fandrake Books har kokat ihop för dig denna gång.

Ha en fortsatt fin lördag – så hörs vi snart!

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.


Nu kan du förhandsboka SERIETIDNINGSREKLAM!, min och Adam Evertssons stora bok om de fantastiska annonserna i serietidningar på 70- och 80-talet.

På somrarna frestade de med Vira Blåtira och Hubba Bubba – och om vintrarna med Commodore 64, Barbie och He-Man. Förboka den här.




Kommentarer

3 kommentarer till “Så blir boken SERIETIDNINGSREKLAM!”
  1. Tosse Stabersen skriver:

    Jag är superpepp! Det ser väldigt lovande ut, och utlovas det förbokningsbonusar så kan du pantsätta ditt skägg på att du har en kund i mig!

    En kort fråga, bara – omslaget, är det spikat och klart? Jag förstår absolut tanken med det, men… ja – är det verkligen så snyggt? Egentligen?

    Problemet är alltså inte omslaget ni själva gjort, utan originalomslaget – det andas möjligtvis nostalgi för många, men frågan är om det verkligen fyller de estetiska målen och dessutom representerar tidserans designspråk på ett rättvist sätt.

    Lycka till med det kvarvarande arbetet, och som sagt – ta en kritisk funderare på vilken kostym ni bäst skall klä verket i.

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    @Tosse Kul! Du kan redan nu se alla förbokningsbonusarna på förbokningssidan på: https://fandrake.com/produkt/serietidningsreklam/

    Nej, omslaget är inte spikat – men det är svårt att marknadsföra en bok utan omslag. Men … jag måste nog säga att jag gillar det. Jag är dock väldigt intresserad av olika åsikter och diskuterar det gärna vidare – överhuvudtaget är omslag en väldigt svår fråga då rätt många faktiskt väljer, eller åtminstone filtrerar, böcker efter omslag.

    Det vore intressant att höra med om tidsandans designspråk. Det finns så himla mycket olika minnen och förväntningar därute men vi tar gärna in så mycket feedback som möjligt.

  3. Tosse Stabersen skriver:

    Tack för länken – det ser väldigt lovande ut!

    Helt kort angående omslaget – jag förstår att du tycker om det. Omslaget bygger ju på en idé som någon i produktionen haft, och som är en tydlig flört till typografin som en bokserie använt. Men – känner man inte till bakgrunden och sammanhanget tror jag omslaget kommer att dömas för vad det är – väldigt enkelt, väldigt gult, och väldigt oambitiöst; precis som sin förelag. ”Felet” är alltså inte ert, utan den som gjorde förlagan.

    Eftersom innehållet är så visuellt kanske inte omslaget behöver vara det, utan istället använda sig av grafik och typografi som fångar den presumtive köparens uppmärksamhet på ett mer subtilt vis.

Kommentera