Spelpappan pratar med Adam Evertsson om boken SERIETIDNINGS-REKLAM!
12 oktober, 2017 av: Jimmy Wilhelmsson
Förra veckan hände mycket men inte så mycket är skrivet om det. Fandrakes två första böcker är den stora boken om Mutant och den maffiga boken SERIETIDNINGSREKLAM!
Jag har i dag snackat lite med min medförfattare Adam Evertsson för att presentera honom för dig som läser här. Vi tänkte passa på att berätta lite mer om den nostalgiska boken vi skriver ihop.
Varje gÃ¥ng jag kikar i en gammal serietidning frÃ¥n förr slÃ¥s jag av hur reklamannonserna, oftast helsidor, betyder lika mycket för mig som själva serierna i tidningen – Ã¥tminstone rent nostalgiskt.

Det kan handla om en actionfigur jag ville ha, eller lekte med hos en kompis – eller kanske till och med fick i julklapp. Det kan handla om smaker och lockelser frÃ¥n godis, glass, tuggummi eller läsk. Det kan handla om nÃ¥got sÃ¥ simpelt som en reklamannons jag inte begrep dÃ¥, men som jag i dag som vuxen sÃ¥klart inser innebörden av.
Kort sagt; serietidningsreklamen fÃ¥r min hjärna att inse vilka fina gamla skatter den fÃ¥tt mig att glömma att jag minns. Det är kommersialism i all sin fulhet, javisst – men det är ocksÃ¥ grunden till nÃ¥gra av mina lyckligaste barndomsminnen frÃ¥n en tid dÃ¥ livet var mycket enklare än nu.
Det var en tid då min stora bristvara i livet varken var tid eller kärlek, utan faktiskt endast pengar. I dag är min stora bristvara inte heller kärlek, och pengar har jag så jag klarar mig hyfsat . men tid har jag märkligt nog allt mindre av oavsett hur mycket tid jag tycker att jag frigör.
SÃ¥ … boken SERIETIDNINGSREKLAM! är i korthet ett slags kärleksförklaring till alla de här minnena – en kavalkad av hundratals reklamannonser och hur de blev till.
Vi analyserar själva annonserna och pratar med folk som låg bakom både dem och produkterna de var menat att göra reklam för. Vi gör helt enkelt upp med hela vår barndoms kommersiella lockelser som smög sig in i våra oskyldiga hjärnors längtan och önskelistor. Givetvis kommer vi inom kort att presentera lite uppslag och annat för att det ska framgå exakt hur awesome den här boken blir!
SÃ¥ … vem är dÃ¥ “vi”? Jo, jag kontaktade Adam Evertsson som driver Reklam frÃ¥n förr och frÃ¥gade om han ville vara med och skriva den slutliga boken om serietidningsreklam. Och det ville han. För dig som inte redan känner honom tänkte jag dessutom försöka mig pÃ¥ att intervjua honom här – för att samtidigt presentera lite mer info kring den kommande boken.
…
Hej Adam, vem är du?
Jag är en glad kille som pysslat med olika saker i mitt liv, men sedan Internet blev var mans egendom på det glada 90-talet har jag hållit mig i närheten av det. För stunden är jag projektledare på en webbyrå i Göteborg men jag har ett förslutet som utvecklare. Jag är också redaktör på en handfull webbplatser, varav två har varit igång i över 20 år; Skrattnet.se och AllaTalarSvenska.se. Men det är förmodligen Reklam Från Förr som gjorde att dina och mina vägar korsades så fint.
Hur skulle du beskriva boken SERIETIDNINGSREKLAM! som vi jobbar på?
SERIETIDNINGSREKLAM! är en maffig nostalgibok där den som läste serier pÃ¥ framförallt 70- och 80-talet kommer att känna igen sig – och egentligen inte bara de som läste, utan alla som var unga pÃ¥ den tiden. Chansen är stor att du lekte med leksakerna, drack läsken, Ã¥t pÃ¥lägget eller bandade Tracks-lÃ¥tar med de rätta kassettbanden.
Sen handlar det ju inte bara om själva annonserna utan även om folket bakom reklamen: de som satt och spånade fram hur de skulle se ut, vilken text som skulle skrivas och vem som skulle vara med på bild. Det är ett stort jobb och vi har tvingats begränsa oss rejält men då kan vi å andra sidan välja ut de bästa bitarna, roligaste anekdoterna och största scoopen.
Hur långt har vi kommit egentligen?
Ganska långt får jag väl ändå säga. Vi har valt ut vilka bitar boken ska innehålla, börjat bena ut kapitlen och vi har intervjuat åtminstone hälften och kommit långt med skrivandet också. Den närmsta tiden kommer alla texter att bli klara och sedan är det dags för formgivaren att gå loss på alltihop. En väldigt viktig bit, får vi väl ändå tillstå.
Vad är det svåraste med att skriva en bok av det här slaget?
Jag kan bara komma på två saker. Tiden är vår fiende och det gör att en del nyckelpersoner hunnit gå ur tiden, vilket är tråkigt. I många fall har vi införskaffat material och information på annat sätt men det är alltid kul med förstahandsinfo.
Den andra svÃ¥ra saken är att välja vad som ska fÃ¥ plats i boken, vi har ju valt bort mängder av saker. Det mesta är ju i nÃ¥gon mening intressant och det gÃ¥r alltid att göra en bok tjockare … men vi fÃ¥r helt enkelt nöja oss med att plocka med det absolut bästa av det bästa.
Vad är roligast med arbetet?
Att bara bli tillfrÃ¥gad om att fÃ¥ vara del av ett sÃ¥dant här ambitiöst projekt är otroligt roligt. Men roligast är nog faktiskt researchfasen. Jag har alltid varit intresserad av tryckkonsten, reklambranschen och böcker – sÃ¥ att fÃ¥ prata med de som jobbade i den här branschen pÃ¥ 70- och 80-talet är intressant. Jämfört med dagens reklam- eller webbyrÃ¥er – där du pÃ¥ morgonen kan spÃ¥na fram ett koncept och sedan ha en färdig annonsprodukt ute pÃ¥ webben innan du gÃ¥r hem – är historierna kring hur ett sÃ¥dant arbete gjordes pÃ¥ 80-talet fascinerande.
Att fÃ¥ höra dessa hjältar berätta att en annonstext fick beställas frÃ¥n nÃ¥got som hette sättningsbyrÃ¥ och att denna text kom tryckt pÃ¥ papper, ofta levererad med budfirma, för att sedan ges till en originalare som satte samma bilder och text, klippte, klistrade och att denna sedan budades vidare till en tryckfirma som i sin tur skulle gÃ¥ flera varv till innan produkten var färdig – det är ganska omtumlande för en som suttit med InDesign i mer än 15 Ã¥r.
Det är också kul att se reaktionerna när jag berättar hur deras annonser har ett så stort nostalgivärde för mig och andra. Många verkar inte ens ha reflekterat över detta.
Berätta mer om Reklam från förr, vad fick dig att lansera en sådan sajt?
Jag har alltid läst mycket serier, och har kvar många av mina tidningar från när jag var liten. Jag märker att det numera är reklamen som verkligen slår an en sträng. Reklamen för de prylar, leksaker och kläder, som jag så gärna ville ha. Vissa annonser sitter lite hårdare i skallen, andra har jag glömt.
Redan i slutet av 90-talet föddes tanken att skapa en sajt där jag laddar upp mina favoritannonser men det dröjde många år innan jag fick tummen ur. Det blev Reklam Från Förr, där jag lägger ut några av de annonser jag själv växte upp med. Jag önskar att jag hade mer tid att skriva om annonserna, men det blir bara några meningar om dem där. Jag låter bilderna tala, i boken blir det annorlunda.
…
Förhandsbokningen av SERIETIDNINGSREKLAM! öppnar i slutet av oktober. Givetvis kommer vi att berätta allt dÃ¥ – inklusive vilka förbokningsbonusar det blir samt när boken är klar att skickas ut.
Mer finns att läsa på serietidningsreklam.se.
Ha en fortsatt härlig torsdag!
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Hej! Fick syn på boken om reklam från förr först idag! Vilken lycka!!! Min älskade pappa gjorde reklamen för Hubba Bubba (tjejen på bilden är jag, då 14 år) samt Juicy Fruit och andra tuggummin från Wrigleys.
Min pappa gick bort 2007, så detta känns så mäktigt att ni gör denna bok. TACK!! Jag växte upp med två föräldrar i Reklambranschen (Eco Annonsbyrå AB), där min pappa var ägare. Vi fick alla serietidningar hem gratis därav och detta blir helt awesome att få titta tillbaka på även min bästa tid i barndomen ☺
Har förbokat (självklart) och väntar med stor glädje!!!
Mvh Gitte