Skön retromusik: Enigma Force (1985)
15 augusti, 2010 av: Jimmy Wilhelmsson
När man är ung och spelar en uppföljare man tycker om är det svÃ¥rt att förstÃ¥ varför de äldre alltid tjatar om att “ettan var mycket bättre”.
Jag vet, för jag är själv sÃ¥pass gammal nu att bÃ¥de ettor, tvÃ¥or och treor i gamla klassiska spelserier helt glömts bort av de yngre generationerna – och jag fÃ¥r ofta bita mig i läppen för att inte pÃ¥peka det varje gÃ¥ng nÃ¥n vidareutveckling av ett gammalt spel släpps som “revolutionerande”.
NÃ¥väl, 1984 släpptes frÃ¥n klassiska Beyond ett riktigt bra rollspelsliknande, ikon- och omgÃ¥ngsbaserat lir i scifi-miljö, kallat Shadowfire. Jag satt pÃ¥ detta spel i min samling men det var faktiskt uppföljaren Enigma Force frÃ¥n 1985 (fast som släpptes ’86) jag upptäckte först. Eftersom Shadowfires spelmekanik enbart bestod av ikoner som pluttade fram pÃ¥ en skärm – och jag ärligt talat inte riktigt fattade allt som sades och hände pÃ¥ skärmen – sÃ¥ blev det Enigma Force vi utforskade först.

Men…detta var 1986, det gyllene spelÃ¥ret, och i stort sett alla spel var piratkopior utan manualer och inget Google fanns att tillgÃ¥. Inte ett enda spel hade nÃ¥gon form av tutorial heller, sÃ¥ faktum var att den första timmen av ett nÃ¥gorlunda avancerat spel gick Ã¥t till att räkna ut hur man styrde det – och kontrollgränssnitt var inte heller direkt utvecklat pÃ¥ den tiden.
Enigma Force tog veckor att lära sig; enda anledning till att vi orkade var att vi tyckte musiken var så sjukt cool, vilken en viss Fred Gray ligger bakom. I videon nedan får du hela introt och själva musiken börjar typ efter en minut. Grejen med styrningen var att halva skärmen är arkadaction med tuffa gubbar och nedre halvan är en hel hög med ikoner vi inte begrep. Min polare var först med att upptäcka att man skulle klicka på gubben man ville spela (ok, det var lätt) och därefter på ikonen som föreställer en hjärna (hm, ok) för att ta kontroll över honom/henne.
Men…efter det lyckades vi aldrig byta gubbe – vilket är nödvändigt för att hitta den försvunne rymdförbrytaren Zoff och neutralisera honom. Det visar sig att för att komma ur direktstyrningen mÃ¥ste man dra spaken ner Ã¥t vänster och klicka pÃ¥ knappen. DÃ¥ lämnar du den aktuella figuren, AI:n tar över och du kan välja att antingen styra en annan gubbe nÃ¥gon annanstans eller klicka pÃ¥ andra ikoner, sÃ¥som Use, Pick Up, Throw away och sÃ¥ vidare…horribel styrmekanik.
Men…till skillnad frÃ¥n den tidens snobbiga recensenter som älskade Shadowfire och hatade Enigma Force, sÃ¥ gillade jag det verkligen och spelade i timmar. Jag kan fortfarande i dag spela igenom spelet pÃ¥ fem minuter eftersom jag minns exakt var fienderna brukar vara som flest, var den vänliga insektoiddrottningen finns (som man bör bli allierad med), var det är bäst att aptera bomber, var den bättre ammunitionen finns – och inte minst var Zoff brukar hÃ¥lla hus.
Tro inte pÃ¥ de gamla recensionerna frÃ¥n ’86 – Enigma Force är kanon. Särskilt tuff är inledningen som kortfattat sätter dig i rätt rymdstämning:
Crash landing imminent!
Crash landing successful.
Crew freeze chambers open.
Crew awake.
Their mission…Neutralise Zoff!
Varsågod – Enigma Force till C64 från 1985
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Jag körde aldrig Enigma Force men lyssnar gärna på musiken. Varenda gång jag är hemma hos min gamla klasspolare från den tiden drar han ingång sidplay och testar mig på olika spel varav Enigma Force alltid kommer upp.
Fred Gray är en av mina favoritet. Tänker dock främst på musiken till Mutans och fjärde banan i Bionic Commando.
Ett spel som var väldigt stort och variationsrikt var ju Infiltrator. BÃ¥de helikopterfärd i starten och sedan att springa runt pÃ¥ basen och vissa papper. “You´re pappers please!”, “Your papers seem not to be in order”….och sÃ¥ gick larmet!
Det finns några sköna stycken i denna, men min favortit från Fred Gray är helt klart Shadowfire! :-)