Spelpappan sammanfattar 2010

31 december, 2010 av: Jimmy Wilhelmsson  

Ett nytt år är över och frågan är om 2010 inte varit det bästa året någonsin i Spelpappans avlånga liv.

Alvar har kommit, nya lyan har invigts, verksamheten ger finfina utmaningar och Eurogamer.se har haft några fina åtta månader på sig att bli en riktigt trevlig sajt att arbeta på. Inte ens översvämningar eller fuktskador i badrummet kan sabba det.

DÃ¥ kan det bara bli sämre, eller? Nja – men en avrundning av spelÃ¥ret 2010 kanske är pÃ¥ sin plats.

PÃ¥ Eurogamer.se har vi under denna Ã¥rets sista vecka kört tvÃ¥ typer av listor och avslöjat dem dag för dag. Dels gäller det vilka överraskningar, besvikelser, trender, högst rankade spel och förväntningar inför 2011 som vi i redaktionen har – och dels handlar det om vilket spel som varit Ã¥rets bästa när läsarna fÃ¥r bestämma.

 

Bästa spel enligt Eurogamers läsare

Om vi börjar med det senare sÃ¥ röstade vÃ¥ra läsare inte helt oväntat fram Red Dead Redemption som dök upp frÃ¥n Rockstar i vÃ¥ras och som jag själv harvade igenom i somras. Och visst är det ett trevligt spel, även om jag satsade mina pengar pÃ¥ Heavy Rain som nu nästan har ett helt Ã¥r pÃ¥ nacken men som förändrade min syn pÃ¥ spel ytterligare en smula – och sÃ¥dant är alltid uppskattat.

I tur och ordning blev alltså de tre bästa spelen från 2010 enligt läsarna på Eurogamer.se: Red Dead Redemption, Heavy Rain och Mass Effect 2. Övriga listor hittar du här:

Läsarnas bästa spel 2010 – Plats 10-4

Läsarnas bästa spel 2010 – Plats 20-11

Läsarnas bästa spel 2010 – Plats 30-21

Läsarnas bästa spel 2010 – Plats 50-31

NÃ¥gra överraskningar? Jo, att Demon’s Souls skulle knipa en tiondeplats men att Fable III knappt kom in pÃ¥ listan med en 48:e-plats är väl anmärkningsvärt. Att Heavy Rain faktiskt varit sÃ¥ uppskattat av sÃ¥ mÃ¥nga överraskar mig ocksÃ¥ lite grann, ska jag erkänna. Super Mario Galaxy 2 och Donkey Kong Country Returns fick väl sina förväntade mellanplatser med en 13:e- respektive 34:e-plats.

I övrigt är det väl som det är med listor; de är ruskigt orättvisa och ointressanta men ändå ruskigt rättvisa och intressanta :)

 

Eurogamers redaktion tycker till om 2010

Så kom då turen till att vi i redaktionen ska tycka till i lite korta ordalag om ditt och datt. Vi tar det väl från början och mina egna ord direkt efteråt. För hela texten, klicka på länken.

Årets överraskning

Duke Nukem Forever lever. Att 2K Games, som bland annat lÃ¥g bakom Borderlands, plockade upp förnedrade och utskrattade Duke Nukem Forever och faktiskt förmodas ro iland förseningen av alla förseningar fÃ¥r nog vara min största överraskning frÃ¥n 2010. Den som tyckte att det var väntat har antingen inte varit med pÃ¥ alla turer eller är bara tjurnackat positiv oavsett vilka vedermödor som ligger i vägen – lyckost den som tänker sÃ¥. Banne mig om inte jag numera ocksÃ¥ tror att Duke Nukem Forever blir av. Förresten, ni vet väl att frasen “It’s time to kick ass and chew bubble gum… and I’m all outta gum” är lÃ¥nad frÃ¥n ett annat verk – men vet ni vilket?

Årets största besvikelse

Kinect och Move. Naivt kanske, men jag trodde Microsoft och Sony skulle ha lärt sig av Nintendos smÃ¥ och fÃ¥ misstag när de lanserade Wii för fyra Ã¥r sedan. Bland annat tänkte vi att Kinect och Move skulle komma till en helt ny räcka spel som skulle utnyttja kroppen som kontroll pÃ¥ helt nya och fantastiska vis. Men belackarna – som menar att standardiserad hÃ¥rdvara som inte följer med vid konsollanseringen heller inte slÃ¥r – kanske fÃ¥r rätt igen; jag ser nämligen bara de vanliga dans-, sport- och partyspelen vi spelat tusen gÃ¥nger och som plockas fram till i genomsnitt 4,5 förfester per Ã¥r. För mig är Kinect/Move med nÃ¥gra dagar kvar av 2010 redan dött, tjatigt och dessutom bökigt att plocka fram.

Årets bästa uppföljare

Donkey Kong Country Returns. För ett år sedan visste vi inte ens om att apan skulle komma tillbaka i sin gamla spelserie. Vi visste heller inte att det skulle dyka upp redan ett halvår efter avslöjandet på sommarens E3-mässa. Det vi däremot anade, eftersom Nintendos titlar generellt sett håller hög klass, var att en uppföljare till Donkey Kong Country måste vara något alldeles extra. En del sade sig ha problem med kontrollen och ville inte sitta och skaka den för att rulla eller slå i marken men det tycker jag är lite gnälliga kommentarer till det första recensionsspel jag någonsin gett full pott.

Årets bästa trend

Lokalt flerspelarläge. Onlinespelandet har hängt med oss ända sedan 90-talet dÃ¥ vi först fick bredband värt namnet. Sedan dess har vi sett storheter som Counter-Strike, World of Warcraft och Modern Warfare och mÃ¥nga, mÃ¥nga fler titlar förtrolla hela generationer sÃ¥ till den grad att politiker och makthavare uttryckt farhÃ¥gor om allmän förslappning och ökat hot mot arbetslinjen. Själv är jag dock bara mÃ¥ttligt intresserad av att möta andra online och gör det bara periodvis. Det jag däremot välkomnar är spelbolagens ökade intresse för att ge oss spel vi kan spela mot varandra i soffan som pÃ¥ den gamla goda tiden. Jag spelar gärna spel mot andra – men det ska vara mot polaren eller sambon bredvid sÃ¥ att vi bÃ¥da kan stÃ¥ för bÃ¥de vÃ¥ra handlingar och vÃ¥ra smädesord vi utdelar därefter.

Ã…rets spel

Även när redaktionen fick bestämma tog Red Dead Redemption hem förstaplatsen och Heavy Rain andraplatsen – sÃ¥ pÃ¥ den fronten skilde det inte mycket mellan läsare och redaktion. Däremot blev Battlefield: Bad Company 2 utsett till bronsmedaljör, vilket jag väl inte har sÃ¥ mycket att säga emot.

Jag gav Heavy Rain min röst och med följande motivering:

DÃ¥ och dÃ¥ blir ett kommande spel sÃ¥ upphaussat att det antingen bara kan flippa eller floppa; det beror givetvis pÃ¥ att allt utom succé räknas som flopp – lite hÃ¥rda förutsättningar, kan man kanske tycka. David Cages hjärtebarn Heavy Rain hade snackats upp i drygt ett Ã¥r av bÃ¥de honom och andra (vi pÃ¥ PS3bloggen till exempel) och vid släppdatum var det dags att leverera. Resultatet blev mixade betyg men för mig gav Heavy Rain en spelupplevelse jag inte haft pÃ¥ flera Ã¥r. För mig är det i berättartekniken det finns mest att göra i spelvärlden, mer sÃ¥ än det tekniska. Därför är Heavy Rain Ã¥rets spel om jag fÃ¥r bestämma.

Så var det med den saken. Hoppas att du också haft ett fint 2010. Nu är det bara cirka tolv timmar kvar så passa på att göra det mesta utav dem.

Hej dÃ¥ – sÃ¥ ses vi igen i 2011!

 


Vill du stötta Spelpappan?

jimmy@spelpappan.se

123-3758166

patreon.com/spelpappan




Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.



Kategori: Spel & Data
Etiketter: ,

Kommentarer

6 kommentarer till “Spelpappan sammanfattar 2010”
  1. Att Super Mario Galaxy 2 inte kammar hem högre placeringar när spelare själva får rösta kan bara bero på att så många hardcorespelare givit upp på sina Wiis. De har helt enkelt inte spelat det. För det vore ju konstigt om ett spel som fått nästan enbart tior av recensenterna ska få så mycket sämre omdöme av konsumenterna.

  2. krax skriver:

    gott nytt år!

  3. Spelpappan skriver:

    @tommy: förmodligen är det precis sÃ¥, ja. För fÃ¥ har skaffat det, spelat det och kan därmed bedöma det. Personligen föredrog jag Donkey Kong Country Returns före SMG2 – men det är bara med en hÃ¥rsmÃ¥n.

    @krax: Tack! Detsamma!

  4. Lagan skriver:

    Tjena spelpappan. Sjysst att läsa lite goa recensioner av spel Ã¥rets spel. Själv har jag skaffat mig en konsoll, stor tv och skön fÃ¥tölj men funderar fortfarande hur jag ska prioritera med sambo, go 4:a Ã¥ring, heltidsjobb. Jag skulle behöva dumpa jobbet fÃ¥r att fÃ¥ tid att koncentrera mig pÃ¥ att spela… Hur gör man egentligen?

  5. Spelpappan skriver:

    Haha, jadu…fyraÃ¥ringen kan du ju kanske spela med. Jag vet inte när du tycker det är ok att starta men beroende pÃ¥ vilken konsol du skaffat finns det ju olika spel man kan samarbeta i. Till Wii finns ju massor och till PS3 finns till exempel LittleBigPlanet.

    Men jobbar inte du hemifrån, eller? Kan du inte smita ifrån en halvtimme innan eller efter lunch? :)

    I övrigt får jag ju en del dispens eftersom jag skriver för Eurogamer.se. Då kan man inte bara spela rätt ofta utan även skaffa recensionskontor i hemmet.

    Annars är det enda tipset att spela på kvällar/nätter mellan typ 22-02.

  6. Pappa Patrik skriver:

    @Lagan: Jag kör efter det att sambo och ungar har somnat. Man kanske lider lite av sömnbrist emellanåt, men det får man ta för den goda sakens skull.

    När dottern varit hemma från dagis sjuk har hon ju också sovit en hel del, så jag har varit gentil och anmält mig frivillig till varenda möjlig VAB-dag (spelande + goodwill = win).

Kommentera