
Skön retromusik: Ghosts ’n Goblins (1986)
23 januari, 2011 av: Jimmy Wilhelmsson
FÃ¥ är de som ägt en C64 och inte kört klassikern Ghosts ’n Goblins frÃ¥n Elite. Lika beroendeframkallande som svÃ¥rt att stava.
Faktum är att det inte är fel att pÃ¥stÃ¥ att konverteringen av arkadspelet Ghosts ’n Goblins till format som C64 är ett av de första exemplena pÃ¥ ”modernt” plattformsspel med varierande banor, musik och miljö.
Det inte alla vet är att Ghosts ’n Goblins frÃ¥n början är just ett arkadspel och att flera nivÃ¥er dessutom saknas i C64-versionen, förmodligen beroende pÃ¥ att de inte fick plats – hela spelet laddas pÃ¥ en gÃ¥ng och som vi vet har ju maskinen inte direkt oändligt med minne. Samma sak gäller för övrigt klassiker som Commando.
Att Ghosts ’n Goblins var ett lika sjukt svÃ¥rt spel att klara av som det är att stava tycktes inte hindra dÃ¥tidens ungdom. Själv är jag väldigt ringrostig men har faktiskt lyckats klara mig till eldbron med fladdermöss(?) men stupar jämt pÃ¥ den hoppande resen med nyckel. Efter denna bro väntar faktiskt sista banan (i C64-versionen) och den slutbossen i form av en jättedrake, sÃ¥klart.
Musiker är Mark Cooksey och han är väl förutom detta mest känd för att ligga bakom ledmotivet till 1942, Bomb Jack och Paperboy – vilka samtliga faktiskt borde platsa in här pÃ¥ retromusiklistan nÃ¥n gÃ¥ng i framtiden.
Mark Cooksey – en engelsman född 1966 – gjorde mestadels musik till just Elite-spel och förklarade i en intervju för ett tag sedan att han, liksom mÃ¥nga andra, hamnade i spelmusikbranschen av en ren slump. Han sökte jobb inom ”elektronik” eftersom han ”tyckte det var roligt i skolan”. När sÃ¥ en brittisk arbetsförmedling berättade att Elite sökte programmerare tyckte han det lät som hyfsat när elektronik.
Efter att ha sökt en tjänst fick han ett möte med bolagets vd, Brian Wilcox, och Cooksey berättade där lite om sina elementära kunskaper i assemblerprogrammering men fick i uppdrag att gÃ¥ hem och ”skriva lite musik” till Airwolf-temat. Efter att han kom tillbaka med resultatet hade han helt enkelt jobbet som kompositör pÃ¥ Elite. Tilläggas bör att han faktiskt mest kom att syssla med covers av olika slag; oftast frÃ¥n arkadoriginal som skulle portas till andra format.
SÃ¥ här säger Mark Cooksey iallafall om sin egen insats till Ghosts ’n Goblins:
”I think G&G was my best implemented tune up to that point. I think some of the later tunes were more complex and had more variety of sounds. Felix is one of my favourites because its got a bizzare melody and sound to it. I also like Storm Warrior which has a classical type tune and a tune which uses the filters to good effect (on a proper C64). G&G has to be up there in the favourites list of course, as this is the tune most people remember and mention when they meet me.”
Nedan hittar du bÃ¥de hela Ghosts ’ n Goblins-temat men ocksÃ¥ den tjusiga High Score-trudelutten du fÃ¥r pÃ¥ slutet om du varit duktig. Tydligen har YouTube börjat med nytt utseende pÃ¥ inbäddade videor men det funkar inget vidare till WordPress sÃ¥ därför kör jag med det gamla som tidigare.
Du kanske också gillar:

Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.

Sjukt svårt var ordet. Det var bland de första spelen jag fick efter att ha ringt på en annons i gula tidningen och sagt att jag ville ha ett läskigt spel. Då fick jag detta för 10 kr. Piratkopia så klart. Men det var det väl värt.