Skön retromusik: Future Wars (1989)
6 februari, 2011 av: Jimmy Wilhelmsson
Det har varit sparsamt med bloggandet här och det beror givetvis på att mitt liv just nu är en kombination av pappaledighet och jobb. Jag har velat skriva en massa om olika projekt men har helt enkelt inte hunnit. Så kan det vara.
Men nu är det helg och jag tänkte köra igång retromusiken igen som stått still i en vecka. Denna gång är det Future Wars till Amiga 500 som äras bör.
Förr i tiden berättade dator- och tv-spel inte särskilt mycket historier. Det var mest berättelser som gick ut på att någon eller något försvunnit och att du måste hitta denne eller detta igen. Ofta fanns en illvillig skurk med i bakgrunden och inte sällan hade din hjälte en sidekick så att vi skulle kunna spela två samtidigt.
Med de utökade minnes- och grafikmöjligheterna pÃ¥ Amiga 500 – samt givetvis det faktum att diskettstationen var inbyggd och alla hade en (för sparfilernas skull) – gjorde att det pÃ¥ denna dator gav helt andra möjligheter att berätta storslagna äventyr som bÃ¥de fungerade som underhÃ¥llning och som inspiration och diskussionsämne. Lite grann som filmer gjort sedan hela senare delen av 1900-talet.
Future Wars från Delphine Software var ett sådant spel. Tillsammans med Cinemaware, Sierra Entertainment och LucasArt drev man på utvecklingen av berättelsedrivna datorspel och fick oss att sitta klistrade vid skärmarna för att gnugga geniknölarna snarare än knapptummarna.
Ditt alter ego startar som en enkel fönsterputsare utan för en skyskrapa och pÃ¥ grund av olika omständigheter blir du indragen i en märklig interstellär maktkamp och inser att jordens befolkning sedan länge ligger i krig med utomjordingar. Kriget utkämpas dock i andra tidsepoker än din egen eftersom bÃ¥da sidorna har tillgÃ¥ng till tidsresor – och sÃ¥ börjar jakten genom olika eror av jordens historia. Särskilt slutet är enormt och framkallade en dÃ¥tida wow-effekt pÃ¥ mig; inte rent grafiskt – utan helt och hÃ¥ller manusmässigt.
Det mest fantastiska är att i stort sett bara tre personer ligger bakom titeln; Paul Cuisset är upphovsman och programmerare och hans vän Eric Chahi stod ensam för det grafiska, som var riktigt bra på den tiden.

Musiken är signerad Jean Baudlot och även om han är relativt okänd för den breda massan har han faktiskt legat bakom flera speltitlar, såsom Operation Wolf och Beach Volley. Signifikativt för hans låtar är att han gärna vill ha in aggressiva gitarrsamplingar, vilket dock inte hörs i exemplet nedan. Mannen lär dessutom ha ställt upp i Eurovision Song Contest för Monaco år 1979 under namnet Laurent Vaguener. Han fick tolv poäng och slutade på en 17:e plats.
Egentligen är kanske inte musiken sÃ¥ värst mycket njutning i dag – men om man tänker bort de platta samplingarna och bara lyssnar pÃ¥ själva arrangemanget kan jag mycket väl tänka mig denna temalÃ¥t med moderna instrument i vilken dystopisk scifi-rulle som helst. En riktig guldklimp, om än med lite smuts pÃ¥.
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Ahh…Ã¥terigen har du plockat en klassiker. BÃ¥de spelet är bra och musiken. Har för mig att jag läste att det i en spelmässa blev utsedd till att ha den bästa spelmusiken. Introt är kort men bra.