För 20 år sedan – Sveriges egen Amiga-mässa


Med en bunt Datormagazin och minnen från förr kommer jag att börja gå igenom vad som gällde teknik- och spelmässigt för exakt 20 år sedan.

Denna första gång handlar det om Last Ninja III till C64, öppnandet av den första (och enda?) svenska Amiga-mässan och de många nya spel som visades upp på CTS i London, vilket kan vara passande med spelmässan E3 runt hörnet.

Den 11-12 maj får vi uppleva något historiskt”, skrev Datormagazins chefredaktör Christer Rindeblad på sin ledare i nummer 9 1991. AmiCon-91 skulle bli den första svenska Amiga-mässa någonsin och bättre reklam än så kunde initiativtagaren Ola Åberg knappast få.

Och det kunde han, enligt egen utsago, behöva. Inte nog med att han inte fick någon lön för de sju månader han arbetade dygnet runt för att förbereda alltihop – om det skulle gå åt skogen var det han och AmiCons ordförande som fick ta hela smällen. Datormagazins Ylva Kristoferson rapporterar sådär snyftigt att dolk förmodligen kände att de bara måste ta sig dit.

Själv ligger Ola efter med både hyra och andra räkningar. Telefonräkningen vill han inte ens tänka på.

Nu gick det rätt ok. I nästa nummer ägnar Rindeblad ännu en ledare åt att skriva om vikten av AmiCon-91 och dess framgångar. 5.500 besökare får faktiskt anses vara en succé – och ska man jämföra med antalet Amiga-ägare i landet så motsvarade det faktiskt 7 procent av dem allihop. Men mer om det i nästa retrotitt.

Och ännu i dag jobbar ju massor av spelfantaster och entreprenörer i allmänhet gratis dygnet runt för att få jobba med sina drömmar. Någon har sagt att det är brist på motivation som dödar affärsidéer – inte brist på pengar; och det är nog så sant – även om pengar har en tendens att påverka just motivationen i endera riktning.

I mässprogrammet hittar vi flera roliga detaljer som till exempel Jonnie Brundin från SAS som berättade hur bolaget använt sig av InfoChannel-systemet(!).

I samma nummer förklarar recensenten Pontus Berg att Last Ninja III är bästa C64-spelet någonsin – och med denna titel kan man påstå att den lilla grå brödburken gjorde samma storstilade sorti med tredje delen i System 3:s Last Ninja-serie som Nintendo GameCube gjorde med The Legend of Zelda: Twilight Princess.

Det går inte att underskatta Last Ninja-seriens betydelse för Commodore-maskinens popularitet. Än i dag minns folk hur musiken och grafiken fullkomligt blåste undan benen för alla andra och stod som ensam spjutspets som bevisade vad maskinen faktiskt var kapabel till.

Ett Last Ninja IV sägs ha varit på gång men System 3 ville inte lyssna när Jon Wells, en av seriens producenter, försökte övertala dem år 1993. Han lär till och med ha skapat några demonivåer och musik för att övertyga dem, men det blev blankt nej.

I London gick Computer Trade Show, CTS, av stapeln och mängder av nya spel visades upp – hela 150 stycken, faktiskt. Parallellerna till dagens E3 (som startade 1995) är tydliga och egentligen fungerade det likadant då – fast mycket mindre påkostat.

CTS var dåtidens viktigaste europeiska spelmässa och Game Developers Conference Europe kördes faktiskt jämsides med denna mässa under åren 2001 till 2004. År 2005 fick till slut CTS kasta in handduken sedan organisatören förklarat att de lämnar den brittiska mässmarknaden – och så var en sjuttonårig saga slut.

Gods från Bitmap Brothers

På mässan år 1991 kunde vi bland annat beskåda de kommande klassikerna; Railroad Tycoon från Microprose, Gods från Bitmap Brothers, SWIV från The Scales Curve – samt besvikelserna Barbarian II från Psygnosis, Shadow Dancer från U.S. Gold och Wing Commander II från Mindscape – vilket såklart är en besvikelse eftersom det aldrig kom till Amiga som utlovat.

Givetvis delades det ut priser också. Bland dessa kan nämnas att The Secret of Monkey Island fick pris som bästa äventyrsspel, att Årets datorspel blev Lemmings och att årets konsolspel blev Tetris till GameBoy.

Det var en härlig tid.

 


3 svar till “För 20 år sedan – Sveriges egen Amiga-mässa”

  1. Ja, den är fin. Nästa 20 år sen kommer i kväll, om allt går väl.

    Den stora skillnaden mellan 8 och 16 bitar för Commodores del var ju att man försökte satsa på företagsmarknaden med Amiga, vilket man misslyckades med i kampen mot PC. Precis som med CDTV låg man alldeles för långt fram och floppade rejält, mest på grund av dålig ledning och att man förde krig på flera fronter samtidigt – något storbolagen mäktar med i dag, men som inte var särskilt vanligt för 20 år sedan då man skulle hitta sin nisch.

  2. Japp, jag sörjer fortfarande för att Commodore gick i konkurs i april 1994. Skulle vara intressant att se vad som skulle hänt med Amigan om man satsade mer på den och fick ut sin AAA+ chipset etc som Dave Haynie och gänget satt och höll på i slutet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *