PlayStation Move vill inte lossna

7 juli, 2011 av: Jimmy Wilhelmsson  

Jag recenserade Ape Escape till PlayStation Move i helgen som gick och slås av hur dåligt det var. Eller rättare sagt, hur lite som hänt med PlayStation Move och hur tråkigt det faktiskt är att spela med.

Jag har inte pÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r varit en fantast av rörelsekänsligt spelande – och gillar egentligen inte Kinect heller – men Sony mÃ¥ste väl snart erkänna att Move är en riktig flopp, inte minst för barn.

För snart ett Ã¥r sedan skrev jag en liten grej om att Move inte riktigt är för barn än – och även om Ape Escape känns som ett barnspel är det tveksamt om även de yngre i familjen kommer att uppskatta ett himla vettvillingsviftande utan plan, dÃ¥ det inte gÃ¥r att spela tvÃ¥ samtidigt mer än i mini-spelen – som för övrigt bara är tre till antalet och mÃ¥ste lÃ¥sas upp.

Ju längre du tar dig in i spelet, desto fler minispel för flera spelare öppnas upp för dig att spela vid sidan av med en vän. De är dock bara tre till antalet totalt sett och heller inte så roliga att de ensamt motiverar en igångsättning av skivan för en stunds spelande. Själva berättelseläget är alltså bara för en spelare, vilket gör Ape Escape till en ganska medioker underhållning, även för barnfamiljen.

Ape Escape till PS3 är en rälsskjutarsoppa som aldrig känns varken utmanande eller intressant, mest för att spelet är så obegripligt tråkigt. Hade testarna och utvecklarna själv roligt under utvecklingens gång?

För det mesta kan du inte bestämma alls vart du ska gÃ¥, utan rälsen tar dig framÃ¥t och pekar i vilken riktning du ska titta. I apinvasionläget har du möjlighet att titta vänster och höger, vilket kan vara lite klurigt när du fÃ¥r apor som attackerar frÃ¥n alla hÃ¥ll – men oftast är de snälla nog att bara köra frÃ¥n ett hÃ¥ll i taget, vilket gör även denna funktion hyfsat meningslös. När aporna är nära nog kan du hÃ¥va in dem, men istället för att sikta pÃ¥ varje apa fann jag det effektivare att bara köra med hÃ¥ven som en Ã¥tta över hela skärmen och pÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥nga in allt som närmar sig. Det hela är oinspirerande och direkt trÃ¥kigt.

Jag vet inte vilka planer Sony har den närmsta framtiden för Move, men de befinner sig lite i ett ingenmansland efter att inte ha sÃ¥lt sÃ¥ mÃ¥nga exemplar att utvecklarna verkligen ser det som en värdefull plattform – och om de roliga spelen inte infinner sig kommer heller inte fler att skaffa sig Move. Det är ett moment 22 eller Ã¥tminstone en olycklig och negativ spiral.

Förutom att spelen inte infinner sig tycker jag rörelsekänsliga kontroller är bökiga; de ställer krav pÃ¥ ljusförhÃ¥llandena och utrymmet framför tv-apparaten behöver vara mer än ett normalt vardagsrum- eller recensionskontor oftast mäktar med. Jag undviker dem alltsÃ¥ gärna och tycker det är helt ok att Nintendo nästan helt släppt pÃ¥ viftandet och lÃ¥ter dig bara lägga wiimoten pÃ¥ sidan numera – och spela som vanligt.

Ape Escape till Move är en katastrof – om Move självt är en katastrof Ã¥terstÃ¥r att se. Just nu ser jag inte att nÃ¥got annat än en riktig kanontitel för bÃ¥de barn och vuxna kan rädda den.

Men vad skulle det vara, månntro?

Läs gärna hela min recension på Eurogamer.se.

 


Vill du stötta Spelpappan?

jimmy@spelpappan.se

123-3758166

patreon.com/spelpappan




Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.




Kommentera