Historien möter spel – Pirates!


Första gången jag lät verklighetens bevisade eller förmodade historieförlopp möta historiskt inspirerade spel var i jämförelsen med Defender of the Crown, en titel som gick het på Commodores maskiner.

Denna gång sticker jag huvudet ner i den mytomspunna bytta som kallas…ja, vad den exakt kallas vet jag inte, men det är iallafall Karibien under 1500- till 1700-talet – och spelet är såklart Sid Meier’s Pirates!.

Det finns som sagt gott om filmer och böcker som hämtar inspiration från verklighetens historieförlopp, och de blir ofta grundligt analyserade av sin samtid. Men spel som bygger på historiska händelser är det få som bryr sig om att gräva djupare i. Därför gör jag det lite då och då.

Egentligen tänkte jag hoppa rakt på Assassin’s Creed med Altaïr ibn-La’Ahad i huvudrollen, men efter ett trevligt förslag bland kommentarerna till förra inlägget beslöt jag mig att gå på Pirates! istället. Ett något mindre projekt än Assassin’s Creed, kan tyckas.

Jag är ingen historiker men är intresserad av historia; främst från Mellanöstern och det medeltida Europa. Jag försöker inte belägga att minna ord är absolut sanning, utan vill mest ge en bild av det vi faktiskt vet hände jämfört med det som utspelar sig i spelet ifråga.

Pirates! är en slags ”sjörövarsimulator” med både strategi- och actionmoment och går ut på att ta en fattig plantageslav från smutsen till att bli Karibiens mest fruktade kapare. Upphovsmannen Sid Meier är i dag kanske mest känd för stortitlar som SimCity (Fel, SimCity skapades av Will Wright! /red.anm), Civilization och Railroad Tycoon, men innan Pirates! hade han i stort sett bara gjort flygsimulatorer.

Originalversionen av Pirates! utvecklades till Commodore 64 och det är denna version jag känner till bäst och även kommer att hålla mig till; spelet är dock flitigt portat till andra format och har även släppts i flera senare versioner.

Pirates! är ett sandlådespel i sin rätta bemärkelse i det att världen är öppen för dig att segla runt fritt i; du väljer nationalitet, historisk epok och vad du är särskilt bra på och ger dig iväg med ett skepp och en liten besättning.

Därefter är det upp till dig vilka nationer du vill irritera eller tjäna, vilka städer du vill plundra eller handla med, vilka farleder du vill resa i eller undvika och hur du behandlar dina närstående och andra du möter på vägen. Spelet tar slut när du pensionerar dig och då räknas också hela ditt samlade liv ihop till en poängsumma som avgör hur du spenderar dina sista år; som fattig tiggare eller som viktig myndighetsperson? Eller någonstans mittemellan.

Världen är tänkt att vara på riktigt, vilket betyder att du faktiskt seglar runt i Mexikanska golfen, Karibiska havet och Atlanten – längs Sydamerikas norra kust i söder och så långt norrut som Florida och Bermuda i nordost; förbi Yucatan i väster och så långt österut som Små Antillerna.

Till spelet följde en karta och ett snillrikt kopieringsskydd som gick ut på att i förväg veta var antingen silvertåget eller spanska flottan lastad med inkaguld befann sig vid en viss period. Kartan gjorde anspråk på att vara historiskt korrekt och placerade ut öar och städer på det sätt som ansågs vara korrekt för respektive tidsepok.

Men hur korrekt var det alltså? Det tänkte jag testa med några geografiska stickprov.

Vi börjar lite lätt med en piratklassiker, nämligen frihamnen Tortuga som tillhör Haiti men ligger utanför Hispaniolas nordvästra kustspets. Årtalet 1620, som anges efter öns namn på kartan, betyder att hamnen inte finns med i spelet om du väljer en period som utspelar sig tidigare än så. 1620 är exempelvis Tortuga en fransk liten hamn utan några särskilda tillgångar.

Och visst är det så; Spanien var först med att erövra Tortuga, som så mycket annat i Karibien, men fick se det förlorat till Frankrike under början av 1600-talet. Omkring 1620 blir också Tortuga det ökända pirattillhåll ön mest är känd för i dag, då Kustens brödraskap (den term sjörövande buckanjärer ofta använde om sig själva) successivt flyttade sin verksamhet dit.

En annan karibisk klassiker är Port Royal som vi hittar på Jamaicas sydkust, närmare bestämt på Kingstonhalvön. Staden verkar heta Santiago de la Vega under vissa tidiga epoker i spelet och tillhör Spanien medan den i senare epoker, bland annat guldåldern, går under det mer välkända namnet Port Royal och tillhör England.

Sanningen är att det egentligen rör sig om två olika städer. Port Royal grundades redan 1518 men blev brittiskt först 1655 då Oliver Cromwell, mannen som tillfälligt tog död på den engelska monarkin, invaderade större delen av Jamaica. Innan guldåldern (kallad The Buccaneer Heroes) år 1660 kallas staden Santiago de la Vega i Pirates! och är i spanska händer. Staden lär automatiskt byta namn när respektive stormakt invaderar den, men det är något jag inte kan bekräfta.

Port Royal var under denna tid den mäktigaste staden i engelska Amerika tillsammans med Boston. Men den var ingalunda lätt att leva i; guvernör Edward D’Oley bjöd år 1657 in Kustens brödraskap att använda staden som bas för sina piraträder mot spanska skepp och denna händelse har stor betydelse för just guldålderns början, vilken är 1660 i spelet och varar i 20 år.

Staden drabbas av en kraftig jordbävning med tillhörande tsunamis år 1692, vilket effektivt satte stopp för Port Royales storhetstid. Santiago de la Vega, eller Spanish Town som den hette senare, tog över huvudstadsämbetet på Jamaica, men det rör sig alltså egentligen om en helt annan stad. Santiago de la Vega finns fortfarande, men Port Royal försvann helt ner i djupet i en sista jordbävning år 1907.

Men låt oss testa något svårare och mer detaljerat; Antigua är en liten ö i Små Antillerna som enligt Pirates! kommer i bruk först 1640 under den tidsepok som kallas War for Profit. Hamnen är under brittiskt styre, men som vanligt kan vi i spelet få mer detaljerad information än så, se nedan.

Hur väl stämmer den detaljerade informationen om vi gör ett stickprov med just Antigua?

Antigua ”upptäcktes” av Christoffer Columbus år 1493 och gav ön sitt namn, som betyder antik. Det var dock inte förrän 1632 som ön bosattes av européer på riktigt, då engelska kolonisatörer med Sir Edward Warner i spetsen etablerade den första stationära besittningen. Under piraternas guldålder från 1660 till 1680 är ön i Pirates! fortfarande en ganska fattig koloni som mest tjänar som mellanlandning.

Genom att satsa på sockerplantager från 1674 och framåt, och all tänkbar industri kring dessa, transformerade entreprenören Sir Christopher Codrington Antigua från att vara en karg och infödingsbebodd ö till en hyfsat välmående koloni som kom att kallas Storbritanniens ”port till Karibien”. Om inte européiska och afrikanska sjukdomar tog kål på ursprungsbefolkningen, så skötte näringsbrist och slaveriet resten.

Och hur står det till med populationen då? 70 soldater och en totalbefolkning på 1.300 civila samt inga militära fort – är det en siffra hämtad ur fantasin eller ligger det mer arbete bakom?

Jo, efter en del grävande och efterforskningar hittar jag faktiskt en siffra från Anbanet.com som säger att när den första befästningen, Fort George, byggdes år 1689 bestod befolkningen på Antigua av runt 1.200 personer. Det är skrämmande nära spelets uppgifter.

Som jag antytt ovan kan du alltså välja i vilken epok du vill spela Pirates! och världen runtomkring dig ändras därefter. Inte mindre än sex olika epoker finns att avnjuta, vilka både fungerar som historiskt kryddade svårighetsgrader och som ren variation.

Varje epok får en utförlig förklaring i manualen och även om inga närmare detaljer kring vare sig platser eller personer ges, så följer epokbeskrivningen mycket väl den gängse historien jag läser in mig på om Karibien. I allmänhet är det svårare att spela Pirates! ju fler städer och besittningar som finns i spanska händer, mest därför att det är ont om frihamnar och gott om spanska krigsskepp men också för att icke-spanska städer vid denna tidpunkt är små och fattiga – endast en enda icke-spansk besittning har exempelvs en guvernör år 1560.

I originalspelet finns hela 57 olika hamnar allt som allt. Varje tidsepok innehåller 30 till 39 av dessa hamnar; ju tidigare epok desto färre hamnar. De flesta spanska besittningar finns i samtliga epoker, men i övrigt saknas många av hamnarna på Jamaica, kring Små Antillerna och Hispaniola i tidigare epoker. Som sig bör, då de antingen inte var grundade än eller fortfarande mycket små.

Stor noggrannhet har också lagts i vilken nation som innehar vilken besittning i vilken epok. Spelets öppna attityd gjorde att händelser utom spelarens kontroll kunde göra att besittningar helt enkelt bytte ägare – eller att två nationer, med vilka spelaren båda har goda relationer, helt plötsligt befann sig i krig med varandra.

Grand Bahama, öster om Florida, är exempelvis franskägd 1560-1600 för att sedan övergå i holländsk besittning år 1620.

Den lilla staden Yaguana i provinsen Jaragua på Hispaniolas västkust finns endast med under den allra första tidsepoken The Silver Empire år 1560.
Vad hände med Yaguana sedan?

Inte mycket står att finna om Yaguana på nätet, mer än att det skulle vara den spirituella och namnmässiga föregångaren till nutida staden Léogâne – som dock ligger längre västerut på kartan och uppstår först år 1660.

I en gammal bok, The Chronological History of the West Indies: Volym 1 av en Thomas Southey, hittar jag dock en ledtråd:

”To impede the traffic of foreigners, which they had been unable to prevent, the Spaniards destroyed the sea-port towns of Yaguana, Puero de Plata, and Bayaha, the ordinary rendezvous of the interlopers.”

Staden Yaguana blev alltså helt enkelt förstörd av spanjorerna år 1606, men har hängt kvar i historien och flera referenser menar att nutida Léogâne fått sitt namn från Yaguana, som är ursprungsbefolkningens namn på det som tidigare varit provinsen Jaraguas huvudstad.

I dag är Léogâne mest känt för att ha varit i epicentrum under jordbävningen på Haiti den 12 januari 2010.

Ja, vad ska man säga? Kanske var jag en tok som ens ifrågasatte den gode Sidney K. Meiers noggranna efterforskningar inför ett spel, men jag måste säga att det varit en trevlig resa som jag är glad att jag gjorde. Pirates! innehåller inga direkta referenser till historiska personer och därför finns det inga sådana att ta upp och granska och nagelfara jämte verkligheten.

Den noggrannhet med vilken Sid Meier skapat spelet Pirates! är förmodligen också en av anledningarna till spelets relativa popularitet än i dag; Pirates! är helt enkelt så välgjort att det, trots fattig grafik och simpla valmoment, ändå står ut som en bred och variationsrik piratsimulator i en övertygande miljö.

För inget kan väl vara så övertygande som verkligheten. Eller?

 


8 svar till “Historien möter spel – Pirates!”

  1. Bra jobbat! Kul med en återblick till orginal Pirates på C-64 som – tror jag – kanske var mitt allra bästa spel alla kategorier. Hur mycket lärde man sig inte som 12 åring från det spelet vad gäller geografi och ekonomi samt inte minst historia ? Spelet kändes fantastiskt…händelserikt. Som en slags bakgrundsintelligens som logiskt reagerade på dina egna handlingar och där du kände att du kunde påverka hela nationers välstånd. Ibland var holländarna riktigt svaga. Genom att erövra en bra spansk stad och överlåta den till de svaga holländarna så kunde de efter hand växa till sig och blir mäktigare igen. Sådant gillade jag skarpt.

  2. Tack! Jag håller med dig i det du skriver och det är mycket i spelmekaniken som inte går att bekräfta om man inte kikar i koden. Framförallt upplevde jag att holländarna hade riktigt jobbiga piratjägare med stora krigsskepp och det var en av anledningarna till att jag sällan bråkade med dem.

    Det kunde också hända att holländarna helt tappade sin sista besittning i området. Då fanns ingen guvernör att besöka och du fick snällt vänta tills dess spelets AI bestämde att de eventuellt tagit över en besittning, vilket inte hände alltför ofta.

  3. Ett av dom bästa spelen som någonsin gjorts! Fick tips av en kompis att prova på men det var på C64-tiden och då behövdes en discdrive som jag inte hade råd med för att kunna spela spelet. Spelade senare på Amigan och jag måste säga att det var ett av det bästa och mest beroendeframkallande spel jag någonsin spelat. Spelade så mycket sommaren 1993 att jag fick sömnstörningar som gick ut över mitt pluggande. Lyckades till sist bli ”kings advisor”. Känner fortfarande ”suget” att spela idag men jag har lite avsky för PC-versionen som har inkluderat ”dans” när man uppvaktar guvernörens dotter. Dansen var inte med i C64 och Amiga versionen.

  4. Men Bruno jag måste säga att jag faktiskt gillar det nya Pirates. Helt ok kändes det iaf. Bortsett från det du nämner är det mest enbart det gamla spelet med lite modernare grafik. Begagnat kanske? Billigt o bra. :)

  5. Pirates! fanns dock till kassett också, det var så jag spelade det: http://www.c64-wiki.com/images/thumb/2/21/Pirates_Box_Front_Tape.jpg/400px-Pirates_Box_Front_Tape.jpg

    Mitt krux var att vi spelade utan originalkartan – istället fick jag hanka mig fram med en vanlig skolatlas, vilket funkade…men bara sådär. Till Amiga 500 funkade dock Pirates! minst lika bra och jag har för mig att det är i stort sett samma spel?

    Av de senare versionerna har jag egentligen bara satt mig in i Pirates! Gold, vilket väl var precis samma spel. Att man kunde dansa(?) har jag helt missat.

  6. Dansen är endast i den senaste versionen av spelet som kom 2004.

    Så det fanns på kassett? Vilken blunder att jag missade det!

  7. Hah, minns när ja robbat å plundrat skepp som fan. Å så dockar jag vid den engelske guvernörens stad å tänker att nu har jag en befodran som i en liten ask. Yummie.

    De första guvernören säger är: We have peace with France, å man bah, Ahhhhh!

    Fick ingen befodran heller. :(

    Annars var de kul att instifta en engelsk guvernör, lämna hamnen, göra en usväng tillbaka å få befodran av guvernören man just instiftat. :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *