Nya regler till gamla brädspel: Travspelet


Yep, jag har redan skrivit om Travspelet en gång. Men så har jag fått lite frågor kring varför jag så ofta höjer just Travspelet till skyarna som ett av de kanske bästa svenska brädspel som någonsin gjorts – så därför vill jag gå in på lite fler detaljer kring regeländringarna vi har här.

För utan husregler är faktiskt Travspelet mest mediokert.

Travspelet är alltså ett spel från Alga – men det är inte att förväxla med Jägersro.

I Travspelet är förhållningsreglerna förhållandevis enkla till en början; allt som allt handlar det om att köpa och träna hästar som ska tävla i sex lopp (en så kallad V65, som det hette på den tiden) och den som har mest pengar på slutet vinner.

travspelet_3_lopp

Pengar fås genom att antingen vinna prispengar för loppen eller genom att satsa på dina egna eller andras hästar. Kruxet är att originalreglerna är något obalanserade, då de favoriserar loppvinsterna och håller nere bettingvinsterna, vilket enbart gör spelet till en fråga om vilka hästar du har.

Den enkla förändringen vi gjort är att helt byta ut bettingsystemet.

travspelet_2_betting

Normalt sett får varje spelare sex marker att satsa med; de är uppdelade på 3 x 100, 1 x 200, 1 x 500 och 1 x 1.000. När du satsa vänder du ner värdet så att andra inte ser hur mycket du satsar på varje häst – det är en smart regel vi låter vara kvar.

Den stora förändringen är dock att vi 1) minskar antalet bettingmarker så att satsningen inte tar så lång tid och 2) kraftigt höjer värdet på satsningarna så att det blir mer vinstpengar, vilket gör loppvinsterna relativt mindre värda – och spelet mer strategiskt.

travspelet_3_lopp

Travspelet är indelat i tre omgångar med två lopp i varje. Våra nya regler ger varje spelare endast så många marker som det finns totalt antal spelare, delat med två. Om ni alltså är tre spelare får varje man 3/2 marker, vilket blir 1,5 – upphöjt blir det 2 marker var. Är ni fler än fem spelare börjar det bli rörigt och tar lång tid; dela då hellre upp i lag – detta är ett spel som bara blir roligare om man är fler i varje lag, tro mig.

Satsningarna sker i tur och ordning; slumpen avgör vem som börjar. På en liten papperslapp skriver första spelaren ner hur mycket han eller hon satsar på marker 1 och lämnar in till banken. Därefter gör alla likadant i ett varv. Om det finns fler marker kvar går varvet runt igen tills alla satsningar är gjorda. Det blir alltså en papperslapp per spelare och marker som banken ska hålla reda på, detta för att du inte ska kunna ändra din satsning när du ser hur andra satsar.

Inga pengar betalas nu; allt görs upp efter det att loppet är kört.

travspelet_1_utrustning

Grejen med oddsen är nämligen att om du är ensam med att tippa rätt häst är utdelningen mycket större än om ni är fler om det. Genom att ha få marker med många hästar sätts strategin på prov, eftersom det är dyrköpt att satsa på fel häst. Första omgången är maxsatsningen 5.000:-, andra höjs det till 10.000:- och i sista omgången är maxsatsningen per marker hela 25.000:-. Det går alldeles utmärkt att lägga flera marker på samma häst – det flerdubblar eventuella vinstpengar.

När ni kommit så pass långt finns det säkert de spelare som har ont om pengar, därför finns det lån att ta – men lån får endast tas om spelaren verkligen behöver pengar, antingen för att satsa eller för att köpa hästar – det går inte att ta lån utan att investera pengarna.

travspelet_6_traning

Vad innebär då denna regeländring? Jo, det innebär att varje spelare måste lägga mycket större vikt vid att analysera sina egna och andras hästar. Det framgår klart och tydligt vilken form och kapacitet varje häst har – det framgår också hur många träningskort som är knutna till varje enskild häst (ett träningskort är en slags perk, som kan spelas ut under loppets gång för olika fördelar – flera kort = många överraskningar).

Grejen är dock att dessa kort är frivilliga att spela ut, och om ägaren av hästen inte satsat på sin egen häst så lär han eller hon heller inte kämpa särskilt mycket för att vinna – därför måste varje spelare också ha koll på om de övriga verkligen satsar på egna hästen eller på andra. I förlängningen kan satsningar av det här slaget föra med sig (vilket ofta händer) att andra satsat på din häst – men inte du.

travspelet_5_lopp

Det här gör då att ytterligare en regel måste införas; nämligen den att du inte medvetet får sinka din häst. Om du inte vill vinna är det enklaste att bara styra ut i ytterkurvan och sakta ner hela ekipaget, med det förstör ju all spänning – istället finns det en ny regel som säger att du aldrig får gå ut i ytterkurvan i annat syfte än att ta dig förbi en framförvarande häst. Närhelst du kan måste du sedan gå in i samma bana igen; du behöver inte gå in i innerkurvor som är längre in än din startbana – men du måste ta dig tillbaka till din egen startbana så snart du kan.

Förvirrande? Inte när du ser det; kortfattat betyder det att om din häst startar på bana 4 och måste gå ut i bana 5 eller till och med bana 6 för att komma förbi – så måste du tillbaka till bana 4 när möjlighet ges och kan inte lunka fram i bana 6 bara för att du inte vill vinna.

De här enkla regeländringarna gör Travspelet till ett fantastiskt spel med massor av intriger, strategi och ständigt förändrade förutsättningar. Väldigt mycket avgörs i den sista omgången när maxsatsningarna är så pass höga – men den som inte lyckats skrapa ihop pengar nog att satsa maximalt får svårare att komma ifatt. Å andra sidan har jag sett fattiglappar vända på steken på slutet därför att stackhållaren (den med mest pengar) klantat till det och den fattige satsat helt rätt.

Får du tag på ett begagnat ex av Travspelet ska du definitivt slå till – det är en riktig pärla.

 


7 svar till “Nya regler till gamla brädspel: Travspelet”

  1. Definitivt min favorit back in the days då monopol och risk hägrade. Måste fixa en kopia.

  2. hemma regler kan göra spel ännu roligare, dock borde ni testa denna regeln: när man satsar använder man inte plastplupparna alls utan alla har varsitt papper där man skriver ner vilken hästar man satsar på och hur mkt, dvs beloppet är valfritt. tex kan man satsa 1800 på gul och 200 på blå.

    först efter loppet tar man reda på om någon har satsat på rätt kuse och hur mkt…

    testa detta, blir mkt mer spännande!

  3. @Hasse: Jag håller med om att hemmaregler kan förhöja – det kräver dock lite speltest för att få det att fungera helt rätt. När det gäller ditt förslag på regler undrar jag om du läste artikeln ovan? Den enda skillnaden mot ditt förslag mot det jag skriver är ju att inga marker används och att det inte finns någon övre gräns för satsandet. Jag är lite osäker på den varianten av två orsaker:

    1. Markerna finns till för att avslöja *vem* folk satsar på men inte *vad* – precis som originalreglerna. Skillnaden är att du bara har två marker istället för många fler – men att skippa marker helt förtar ett strategiskt moment, tycker jag. Till exempel är det intressant att veta om en ägare av en viss häst inte satsat på sig själv alls. Det kan också vara en strategi att aldrig satsa på hästar som flera andra redan satsat på – det sänker ju utdelningen rejält. Om ingen vet något alls om varandras satsningar känns det lite slumpmässigt?

    2. Att inte ha någon övre gräns för satsningarna gör lätt att en del bränner sina pengar redan i första loppet. Den som förlorar har noll och den som vinner har massor – resten av spelet kan lätt avgöras på ett enda lopp. Och man vill ju att spelet ska bli mer spännande ju längre det varar, inte mindre.

    Men men … detta är bara mina reflektioner. Jag har inte spelat med de här reglerna men det har ju du. Om ni tycker det är kul så kör på! :)

  4. Travspelet är även mitt absoluta favoritspel av alla algaspel, det är även det spelet jag spelat flest gånger av alla spel jag äger.

    Jag håller dock inte med om att dessa regeländringar gör det bättre (ja jag har provspelat), jag tycker det förstör lite av den fina balansen som spelet har där man börjar med att hanka sej fram med lite pengar och billiga hästar i lopp som inte ger så mycket pengar, men sen ändras spelet allteftersom mer och mer till att premiera loppvinsterna, förhoppningsvis sammanfaller det med en bättre ekonomi så man även kan köpa vassare hästar.

    Sen ser jag inte riktigt varför man ska ha regeln om att man inte medvetet får sinka hästen genom banändringar, man kan ju lika gärna strunta i att gå inåt då ? ..om man nu inte startar på innerspår.. men framförallt kommer man ju inte att varken köpa stjärnkusk eller använda pådrivningskort och liknande. ..Och dessutom, det är väl upp till kusken att välja hur hårt han driver sin häst, precis som i verkligheten.

    De stora loppvinsterna i slutet gör ju dessutom att man ändå vill vinna av den anledningen, dessutom finns det ju andra anledningar at ha vinnande häst, som att man bara får starta med vinnare i derbyloppet.

    Vi gör egentligen bara två ändringar, dels markerar vi hästar som har vunnit med ett gem i ovankant, detta är ifall någon säljer en vinnarhäst så kan den ju köpas av någon annan och då vara kvalificerad till derbyt, fasligt svårt att komma ihåg det annars, kan leda till konflikter..
    Sen gör vi hästauktionerna lite annorlunda, man lägger helt enkelt ut alla hästar (som ska säljas) på bordet så att alla kan se dom, sen pekar bankiren på dom en och en och auktionerar ut dom, det gör att det är mycket lättare att se utbudet medans man bjuder.

    Men men, det är väl en smaksak, det är iaf ett oerhört bra spel, dessutom ett spel som har ett riktigt slut vilket jag uppskattar, monopol och finans kan ju hålla på i en evighet i teorin exempelvis.

  5. Förresten, en sak jag irriterade mej mycket på redan som barn var att alla hästar blir värdelösa i slutet, då retade jag mej mycket på det, men efter att ha testat att ändra reglerna så att banken löser in alla hästar till sedvanligt värde (priset på kortet plus formindikatorbonusen) efter sista loppet så insåg jag att det också blir fel, det är liksom meningen att man ska hålla det i huvudet vid de sista auktionerna och inte köpa för mycket och dyrt.. Om banken löser in hästarna så shoppas det hästar för mycket i slutet när pengarna ändå blir en ”investering” som betalas tillbaka..

    Så vi återgick till originalreglerna på den punkten.

  6. Fantastiskt spel. Har försökt att få tag på detta men inte lyckats. Har försökt att få någon att lägga in det på tabletop simulator (på steam) men inte lyckats där heller :-) Vi kör Jägersro på tabletop men travspelet är snäppet bättre

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *