Vi har alla läst skrämselhistorier i medierna om hur unga män (oftast) sitter i dygn i sträck och spelar datorspel. Från en viss vinkel kan sådana berättelser faktiskt verka skrämmande, men vi som är lite äldre kanske minns hur vi själva kunde sitta som klistrade tills fåglarna kvittrade utanför.
Att fastna i ett bra spel är inte konstigare än att fastna i en bra bok. Populous var ett sådant spel.
Peter Molyneux är i dag en välkänd herre inom datorspelskretsar – med spel som Fable, Black & White och Theme Park på sitt samvete – men så har det givetvis inte alltid varit. När Molyneux 1987 startade spelstudion Bullfrog Productions tillsammans med kompanjonen Les Edgar hade han inte några större framgångar att luta sig tillbaka mot. Deras första spel, Populous, kan ses som början på den rad av leka gud-spel som han i dag kanske främst är känd för.
Populous var fantastiskt på det vis att den primitiva AIn faktiskt var såpass bra att det var givande att spela mot den. Konceptet är enkelt; din stam av goda människor ska må väl och sprida sig, och till slut besegra och konkurrera ut onda motståndarstammar.
Du är en gud i det att du kan höja och sänka land, iscensätta katastrofer eller på andra mer eller mindre otydliga och ominösa vis försöka förmå dina undersåtar att både älska och frukta dig, men framförallt sprida din lära vidare och slå ner allt motstånd.
[slideshow_deploy id=’10539′]
Musiken och ljudeffekterna i själva spelet är faktiskt skapade av David M. Hanlon, som jag tidigare haft på tapeten med spelet Druid till C64. När det handlar om den suggestiva intromusiken var det dock ingen annan än Rob Hubbard som kallades in, oklart varför – Hanlon var inte på något sätt okänd.
Populous blev extremt populärt och uppskattat av både kritiker och spelare, och sålde i fyra miljoner exemplar – vilket var mycket för ett spel vid denna tidpunkt. Det gick till och med så långt att det anordnades regelrätta e-sporttävlingar redan vid denna tid; bland annat nådde svenske Jens Schou semifinal i det Europamästerskap som var öppet för segrarna i de nationella ligorna.
Det gick alltså att koppla ihop två Amigor med nollmodem och köra mot varandra, vilket verkligen inte var en vanlig syn.
Varsågod – Populous till A500 från 1989
5 svar till “Skön retromusik: Populous (A500, 1989)”
Populous var verkligen helt banbrytande på sin tid. Suveränt orginellt koncept och otroligt att man egentligen kunde köra mot varandra och tävla på det sätt som datortidningarna i europa anordnade. 4 miljoner exemplar skulle jag vilja ha översatt i dagens volym för att kunna relatera till hur stort detta spel egentligen var.
Fast personligen var jag faktiskt aldrig riktigt förtjust i just Populous som spel. Jag fastnade aldrig riktigt. Hade för mycket andra piratkopior :-) T ex Carrier Command, F-18 Interceptor etc. Två andra väldigt framgångsrika spel. Eller varför inte UMS (Universal Military Simulator) och min favorit Faery Tale Adventure.
Om vi säger så här…i en intervju med Bitmap Brothers inför släppet av Magic Pockets gick det att läsa följande:
”Bitmap Brothers utvecklar bara spel till Amiga, Atari ST och PC, som det säljs ganska lite spel till jämför med Sega och Nintendo. En storsäljare säljer kanske i 50 000 exemplar på alla formaten tillsammans.”
Det är inget bevis på någonting, men kan fungera som en fingervisning. Nuförtiden brukar man säga att ett spel bör sälja en miljon för att anses vara ”framgångsrikt” – men det beror ju helt på vilken titel det handlar om och om spelet säljs till fullpris eller kostar 199 kronor tre månader efter lansering (Dragon Age 2 och Bioshock 2 gjorde det exempelvis).
I så fall är ju Populous helt sensationellt i sin försäljning. Kanske även platsar på en tio-i-topp lista ? Skulle vara intressant att se en sådan relativ jämförelse med hänsyn tagen till hur stor marknaden är för att vikta fösäljningsvolymen rätt.
Finns det något anna spel före Populous som sålt bättre i absoluta tal ? Kommer inte på en enda kandidat just nu.
Otroligt, tittar på listan under:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_game_franchises
och ser att Baldurs Gate ”bara” sålt i 5 miljoner exemplar och det släpptes 1998. 9 år efter Populous. Trodde det skulle vara mycket större.
Å andra sidan så ligger ju toppsäljarna på flera hundra miljoner exemplar så Populous är inte ens med.
Listor är som sagt vanskliga, men ger helt klart fingervisningar. Om ett spel skickas med i grundpaket, som Super Mario Bros. väl gjorde(?) så påverkar det givetvis försäljningssiffrorna. De flesta siffror räknar också samman alla plattformar, vilket såklart kan sägas vara korrekt, men i vissa fall kan det bli problem då spelen skiljer sig såpass åt att det är frågan om det kan räknas som samma titel egentligen.
I Populous fall ser jag det främst som ett Amiga-spel, men förmodligen spelades det minst lika mycket på PC. Kanske än mer, jag vet faktiskt inte.