Jag kör ju en serie som heter Spelpappan hittar guldkorn, i vilken jag bevarar för eftervärlden det som inte kan hittas på webben men som har rolig eller intressant betydelse i dag. Oftast har det varit från främst tidningen DatorMagazin, men efter holmgången med Tomas Hübner har jag legat lite lågt med detta.
Tills nu. Nu är guldklimparna tillbaka med nya tag.
Under 2011 omsatte den svenska spelmarknaden 2,32 miljarder kronor, enligt Spelutvecklarindex 2011. Liknande siffror för 2012 verkar ännu inte finnas tillgängliga, men då förra rapporten släpptes i september är det inte omöjligt att vi får en mer aktuell siffra då.
Låt vara att Minecraft står för cirka 40 procent av dessa siffror; det är ändå en bastant siffra – men svår att jämföra med någonting, åtminstone historiskt sett. Såvida du inte hittar en gammal text från 1990 som görs just det; jämför.
Texten nedan heter Datorspel en miljardindustri, och visar att endast de engelska programvaruhusen omsatte 1,8 miljarder kronor redan 1989. Och att det såldes spel för 742 miljoner kronor i Västtyskland under samma år.
Det tycker jag är ganska awesome siffror också, med tanke på tiden – trots att vi inte vet om de båda undersökningarna räknat på samma sorts siffror (vilket låter osannolikt). Bland verkar det inte som att tv-spel är inräknat i siffrorna från 1990, det antyds men är inte glasklart i texten. Klart är att siffrorna från 1990 endast räknar Europa.
Nu som då klagas det på piratkopierandet men vi kan iallfall konstatera två saker; 1) branschen dog inte, och 2) den växte istället okontrollerat.
Med denna introduktion vill jag bara säga; här är detta guldkorn – nu bevarat för eftervärlden:
Datorspel en miljardindustri
MALTA (Datormagazin) Datorspel har blivit en miljardindustri. Enbart i Europa omsatte de engelska datorspelstillverkarna 1,8 miljarder kronor förra året!
Men samtidigt förlorar man miljardbelopp på grund av den ökande piratkopieringen av spel. Och nu planerar industrin en motattack.I dagsläget finns det ett hundratal små och stora företag i främst England, men också i Frankrike och Tyskland [läs Västtyskland /min kommentar], som utvecklar och distribuerar datorspel.
För tre år sedan höll man för första gången en gemensam konferens på ön Jersey för att bilda en europeisk samarbetsorganisation, ELSPA.
Computer Arena 90 på Malta var ELSPA:s tredje konferens. Och denna gång lockade man fler deltagare än någonsin. Totalt 120 delegater slöt upp. Bland de stora programhusen var det i stort sett bara Electronic Arts och Mirrorsoft som saknades.
Konferensen inleddes av Rod Cousens från Activision. Han presenterade en nyligen gjord undersökning av marknaden för datorspel.
Enligt Rod Cousens omsatte de engelska speltillverkarna ca 1.8 miljarder kronor i Europa under 1989. Men försäljningen i olika länder varierar starkt. Så här ser Europas 10-i-topplista ut:Se tabell nedan.
Listan bygger på försäljning i relation till befolkningsantalet. Totalt sett kommer Skandinavien högst upp. Men jämfört med exempelvis Västtyskland borde försäljningen i Skandinavien tredubblas menade ledande industrifolk. Och man skyller den bristande försäljningen i Skandinavien på den omfattande piratkopieringen.
Amiga eller 64
Ett hett ämne för konferensen var också problemet med alla olika typer av datorer: 8-bitars, 16-bitars, 64 Spectrum, Amiga, ST, PC, Amstrad. Ett faktum som tvingar industrin att för dyra pengar göra om alla spel så att de fungerar på de olika datorerna.
När det gäller 16-bitarsmarknaden går den allt mer till Amigans favör. Relationen Amiga/ST är nu 2 till 1…
– Många satsar dock allt mer på konsollmarknaden eftersom man slipper piratkopiorna då, förklarar Rod Cousens. Jag tror Nintendo kommer väldigt starkt i Europa.
Utvecklingen av CD-ROM-spel lär dock dröja ansåg Rod Cousens. Först 1992 kan man vänta ett genombrott för den marknaden.Christer Rindeblad
LAND: FÖRSÄLJNING AV DATASPEL INVÅNARANTAL Västtyskland: 742 milj kr 66 milj invånare England: 530 milj kr 57 milj invånare Skandinavien: 106 milj kr 22 milj invånare Frankrike: 265 milj kr 56 milj invånare Benelux: 53 milj kr 25 milj invånare Italien: 84,8 milj kr 57 milj invånare Spanien: 74,2 milj kr 39 milj invånare
Så där ser artikeln och listan ut. Exakt vad som menas med att Skandinavien kommer högst upp vet jag inte, men det kan röra sig om en typo – Skandinavien kommer högt upp; på plats tre – och detta tack vare vårt låga invånarantal i förhållande till omsättningen.
Branschen dog inte, den fortsatte istället att växa explosionsartat med Internet i ryggen. Nintendo kom starkt, precis som Cousens anade. CD-skivan bröt in, men det var inte Amigan som bar den på sina axlar – och ärligt talat fick den väl inte heller sitt genombrott år 1992 i spelvärlden, utan först något senare.
Dock hade PC tagit över det mesta då, mest på grund av pris kontra prestande – men också för att den på allvar började bli en spelmaskin med ljudkort och annat som hör trevlig underhållning till.
Och…1991 konverterade en viss Karlheinz Brandenburg för första gången en sång, Tom’s Diner med Suzanne Vega, till musikkomprimeringsformatet mp3; och en ny sida i historien skrevs som för alltid förändrade även en annan industri, vars långvariga effekter – jag tänker närmast på den så kallade festivaldöden – ännu inte ebbat ut.
Jag tror att medlemmarna i ELSPA år 1990 hade jublat om de sett hur piratkopieringen ser ut och fungerar i dag :)
2 svar till “Spelpappan hittar guldkorn: Spelbranschen – alltid likadan, aldrig likadan”
Alltid intressant att läsa och jämföra lite statistik från olika tidsperioder. Jag minns att man sa att data- och tvspelsindustrin omsatte mer än filmindustrin och det sade man i början på 90-talet. Kan det verkligen stämma och vad menade man egentligen ?
Ja, du…man kan mena vad som helst. Intäkter blir allt svårare att beräkna; både på grund av att det finns många olika distributionskanaler men också för att vissa regioner eller bolag helt enkelt inte vill ge siffror.
Vad man framförallt ville mena på den tiden tror jag var att det var dags att ta spelindustrin på ekonomiskt allvar. Det är också först när du kan beräkna och analysera en marknad som du på allvar kan försöka komma fram till vad du egentligen förlorar på piratkopiering och liknande.