Skön retromusik: Nebulus (C64, 1987)


En del spel minns man med mer irritation än andra. Att kämpa sig uppåt ett högt torn för att plötsligt göra ett misstag och falla hela vägen nedåt igen var inte min favoritsysselsättning 1987 – och inte nu heller.

Ändå kunde jag inte låta bli att charmas av lille grodan(?) Pogo, som via sin tuffa ubåt måste förstöra ett gäng torn som byggts i hans undervattensvärld i spelet Nebulus från programhuset Hewson.

Egentligen var Nebulus av John M. Phillips inget annat än revolutionerande. Pogo ska ta sig upp för vart och ett av de åtta tornen, vilka i sig bildar de åtta nivåerna hela spelet består av. Via perfekt timing och en stadig hand kommer allsköns hopp, robotar och annat knytt att göra allt för att du ska trilla ner igen. Och ner kommer du att trilla.

[slideshow_deploy id=’10514′]

Nebulus är vackert med sin färgstarka grafik och härliga parallaxeffekter som visar vad C64 faktiskt klarade av att göra; men det är också infernaliskt svårt och mycket oförlåtande. Det som klättrar upp måste trilla ner, och inte sällan trillar du högt uppifrån och hela vägen ner. Som lite extra irritation sker allt på tid.

Kompositör till detta lilla stycke är mig veterligen okänd, men precis som i fallet Crystal Castles känns det troligt att programmerarna själva satt sig ner och lyckats klämma ur en minnesvärd stump. Ytterligare en möjlighet är att det är C64-musikern Nigel Grieve som ligger bakom; anledningen till att en del misstänker detta är att han ligger bakom ett flertal andra titlar från Hewson vid samma tid, som exempelvis Anarchy, Zynaps och Sunburst.

Jag får gräva lite mer i den frågan och återkomma om jag hittar något. Ha en fortsatt trevlig söndag!

Varsågod – Nebulus till C64 från 1987

 


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *