Spelmässan Nordic Game är i full gång och jag är som vanligt där för att spana in lite nyheter och annat intressant. På Nordic Game träffade jag på Finlands store spelmusiker Ari Pulkkinen som jag tidigare endast intervjuat via epost. Han höll en intressant föreläsning om hur spelmusik kan bli en attraktiv och säljbar produkt i sig själv och inte bara som utfyllnad i spel.
”Spelmusik kan bli radiomusik – allt branschen behöver är en stor hit.”
Första gången jag kontaktade Ari Pulkkinen var i samband med en artikel om hur spelmusiken av i dag kommer att stå sig om 25 år. Då pratade vi mest om trenden att spelmusik började låta som filmmusik, robotmässigt producerad i en Hans Zimmer-fabrik någonstans i Tyskland.
I dag har indie-scenen visat att den inte bara håller utan även växer – och Aris förhållande till spelmusik har gått över i mycket positivare tongångar i och med detta. ”Spelmusiken får allt större betydelse och kan snart stå på egna ben”, menar han.
I framtiden har spelmusik möjlighet att slå sig in på radiolistorna och bli lika allmänt accepterad som vilken musik som helst – men för att det ska hända krävs det att både spelutvecklare och förlag förstår att det finns pengar att tjäna på spelmusik. Det som krävs är egentligen bara en enda stor hit – ett exempel som folk förstår att det går att återupprepa.
Nordic Game är en utvecklarkonferens och allmänheten och konsumenter släpps inte in. Det gör att spelfolket kan slappna av lite mer och har tid att träffa varandra.
Det satsas inte jättemycket på pressträffar inne på själva området, vilket ledde till att jag och Ari fick hitta ett någorlunda tyst (och mörkt) hörn där vi kunde prata ostört. Därav gerilla-formatet på både bild och ljud.
I Finland har vi lanserat ett intressant initiativ i vilket både Teosto (den finska upphovsrättsorganisationen för kompositörer, textförfattare, arrangörer och förläggare för musik) och finska spel- och musikbranschen medverkar för att lyfta spelmusikens status och hitta sätt att sprida spelmusiken bättre samt hitta nya affärsmodeller för den. Finansiärer är den statliga tillväxtfonden Tekes och initiativet togs från början av mitt eget bolag, AriTunes.
I sommar kommer vi att propagera ganska hårt för detta initiativ på speleventet Illusion i Joensuu i Finland – som varje år går av stapeln samtidigt som Finlands stora rockfestival, Ilosaarirock. Detta hoppas vi blir starten på en helt ny underhållningsbransch för finsk spelmusik.
Delar av intervjun med Ari Pulkkinen hittar du nedan.
Ari Pulkkinen är i dag kanske mest känd för att ha skrivit musiken till Angry Birds men i hans repertoar hittar vi även musik till titlar om Trine, Trine 2, Super Stardust och Resogun.
Ari Pulkkinen är själv en produkt av den demoscen jag ibland skriver om och som jag framförallt fått tillfälle att gräva mer i gällande researchen för min kommande bok, ”Generation 64”, om svenskarna som växte upp med hemdatorn Commodore 64. Ari Pulkkinen startade först på 90-talet med Amiga 500 och trackerprogrammet OctaMED (som skrevs av finske Teijo Kinnunen) och efteråt gick han över till PC när SoundBlaster-korten började bli kompetenta nog att ersätta synthar.
För Ari Pulkkinens del var (och är) demoscenen en självklar start för den som vill börja skriva spel eller på annat sätt leva på sin digitala kreativitet – en scen han inte är sen att hylla.
4 svar till “Ari Pulkkinen: ”Spelmusiken behöver en enda stor hit för att blomstra””
En visionär helt enkelt :)
Jag är dock tveksam till… ”Spelmusik kan bli radiomusik – allt branschen behöver är en stor hit.”
Men visst hade det varit fint.
Jag tror kanske inte att han egentligen menade spelmusik hämtad direkt från spelet som sådant, utan mer om hitar som lanseras som del av soundtracket – lite grann som hitar som lanseras som filmsoundtrack.
Kanske, det ändrar ju spelplanen en aning.
Fast då är det ju inte spelmusik längre i den definitionen jag anser spelmusik är idag.
Vad är då syftet längre?
Jo, fast spelplanen behöver nog ändras om spelmusikeryrket ska bli lika väl ansett som övriga musikers arbete – vilket egentligen föredraget handlade om. Jag borde ha bett om presentationen att lägga ut här, ska kolla om jag kan få tag på den.
Syftet är väl egentligen att få spelmusik att bli lika etablerad och bred som filmmusiken; bara för att Celine Dion fick en hit med Titanic innebär det ju inte att Titanics suggestiva musik inuti filmen blev sämre; Aerosmith sålde enligt uppgift mer av sin Guitar Hero-skiva än av alla andra skivor de gjort – han vill helt enkelt öppna upp spelmediet som en plattform för alla sorters musiker.