Minns vi dagens spelmusik om 25 år?
20 maj, 2012 av: Jimmy Wilhelmsson
Inför helgen skrev jag en liten grej på Eurogamer.se om dagens spelmusik och vart den är på väg.
Jag tog fasta på en tes som säger att spelmusiken blir allt fattigare på melodier och närmar sig filmbranschens generiska musik, och när jag ställde ledande frågor till finske spelmusikern Ari Pulkkinen och svenska film- och spelkännaren Orvar Säfström höll de med, fast var och en på sitt håll.
Resultatet blev alltså en artikel om dagens spelmusik. Om varför den automatiskt glidit närmare filmmusiken, trots att det är de gamla klassikerna från 80- och 90-talen vi minns bäst och fortfarande kan nynna till.
Kommer vi att kunna det med dagens spelmusik om 25 år?
“[S]om professionell musiker vill jag pÃ¥stÃ¥ att bristen pÃ¥ hÃ¥llbara melodier i spel är ett resultat av begränsad budget, snäva tidplaner eller helt enkelt dÃ¥lig kommunikation, vilket gör att kompositören missar de djupare känslorna och stämningen som behövs för själva musikprocessen. Det landar i sin tur ofta i ett säkrare och mindre vÃ¥gat, men ofta mycket mer generiskt, resultat.”
SÃ¥ säger Ari Pulkkinen, finsk spelmusiker som ligger bakom ljud och musik till Trine, Trine 2, Super Stardust HD och Delta – samt Angry Birds. Samtidigt frÃ¥gar han sig förstiktigt om det rentav kanske beror pÃ¥ att det finns för mÃ¥nga musiker som kanske inte hÃ¥ller mÃ¥ttet.
“Kanske är det sÃ¥ enkelt att riktigt skickliga musiker faktiskt är en bristvara nuförtiden. Med dagens breda tillgänglighet av bÃ¥de högkvalitativa och överkomliga virtuella instrument och ljudbibliotek är det betydligt enklare för ‘vem som helst’ att skapa musik som lÃ¥ter okej.“
Orvar Säfström har följt både film- och spelbranschen under många år och har sin egen teori kring varför spel och film låter alltmer lika varann.
“Felet är att alldeles för mÃ¥nga spelutvecklare drömmer om att deras spel ska bli en interaktiv Bourne Identity – de Ã¥tgärder filmproducenter tvingats till efterliknar därför spelvärlden frivilligt, om jag fÃ¥r generalisera. Och med dÃ¥ligt resultat; ta till exempel vilket Modern Warfare eller Battlefield som helst och du förstÃ¥r vad jag menar.”
Jag frågar även killarna vad branschen kan göra för att förändra denna tendens, och i korta ordalag menar exempelvis Säfström följande:
“Musik har kraften att höja ett spels kvalitet. Musik har dock inte kraften att rädda ett dÃ¥ligt spel, och jag misstänker att inte alla spelutvecklare verkligen förstÃ¥r vad spelmusik kan och inte kan göra”
Läs hela artikeln på Eurogamer.se.
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.