Spelpappan spelar Bruce Lee 2 till C64
22 oktober, 2014 av: Jimmy Wilhelmsson
Bruce Lee till Commodore 64 är inte bara en favorit hos författaren Thomas Engström utan även ett kärt minne för många andra.
Svenske Jonas Hultén arbetar pÃ¥ dagarna som motorprogrammerare till Need for Speed-serien pÃ¥ Ghost Games – men pÃ¥ kvällarna har han sedan ett halvÃ¥r tillbaka ägnat all ledig tid Ã¥t att färdigställa Bruce Lee 2 till Commodore 64. Spelpappan har fÃ¥tt testa det ofärdiga verket.
Jag har beslutat mig för att det är dags för en ny slags artikelserie här pÃ¥ Spelpappan. Sedan tidigare har jag smugit igÃ¥ng serien “Spel som aldrig blev” och det har hittills bara blivit Space Action 2 – men jag lovar att det ligger mer pÃ¥ lur.
En annan artikelserie jag gärna sätter igÃ¥ng är “Spelpappan spelar”, i vilken jag faktiskt redan skrivit om Commando Arcade – men gärna tar emot fler initiativ. Helst svenska sÃ¥dana, men utländska gÃ¥r sÃ¥klart lika bra om kvaliteten är hög.

Den här gÃ¥ngen är det alltsÃ¥ Bruce Lee 2 jag lagt vantarna pÃ¥ och mig veterligen är det en berättelse som aldrig blivit berättad förut. Den tar sin början pÃ¥ webbforumet pÃ¥ Lemon64 där det diskuterades huruvida Bruno R. Marcos version av Bruce Lee 2 – som utvecklades till Windows och Linux för att efterlikna dÃ¥tidens retrospel – skulle gÃ¥ att göra pÃ¥ en riktig C64.
Diskussionen gick het ett tag men dog ut när ingen ville ta tag i det. Det var då Jonas Hultén och hans bror kom in i bilden.
“ForumtrÃ¥den var väl egentligen en slags poll för att kolla hur mÃ¥nga som ville se spelet portat till en riktig C64. Jag kan tycka att det är lite fÃ¥nigt med den typen av undersökningar för när alternativet är inget spel alls så lär väl de flesta klicka ja på frÃ¥gan. Det var i alla fall en del som var peppade och vissa gick sÃ¥ lÃ¥ngt att de började rita grafik och göra intro men efter ett tag verkade folk tröttna. Det var dÃ¥ vi intresserade oss för projektet.”
Jonas och hans bror kallar sig för Hultén Bros när de portar gamla spel och hade precis blivit färdiga med en portning av arkadspelet Cosmos till Commodore 64. Ivriga att sätta tänderna i ett nytt projekt var bröderna förvisso inne på att göra något annat än ännu en portning men de bestämde sig i vilket fall för att ta sig an just Bruce Lee 2.
“Att det blev Bruce Lee 2 var nog mer en slump. Men att det blev en portning hade förmodligen mest att göra med att min bror inte var sÃ¥ intresserad av speldesign utan mer av algoritmer och programmering. Vid portningar försvinner ju alla beslut angÃ¥ende speldesign och grafik; istället fokuserar du pÃ¥ att allt ska fungera ungefär som originalet. Det funkade ganska bra i Cosmos, vilket vi valde för att ha ett ‘enkelt’ första projekt för att testa samarbetet.”
En bit in i arbetet hoppade Jonas bror dock av, vilket ledde till att han ändå fick göra allt arbete själv. Något som egentligen passade honom precis lika bra.
“Det är ganska befriande att inte vara beroende av andra eller andras kod för att lösa problem; allt gÃ¥r att ändra pÃ¥ i det fall jag inte gillar det. Musiken till Bruce Lee 2 är i Brunos originalversion snodd frÃ¥n C64-versionen frÃ¥n 1984. Jag skulle alltsÃ¥ ha kunnat ta SID-lÃ¥ten direkt frÃ¥n Bruce Lee och använda.
Jag valde dock att replikera musiken i en egen musikspelare; det gör nämligen att jag inte är beroende av var musiken mÃ¥ste finnas i minnet, jag är friare. Allt kan packas ner optimalt ner och det behövs verkligen när minnet börjar ta slut.”
Genvägarna via arbetet som forummedlemmarna redan börjat på verkade bra till en början men allteftersom Jonas Hultén kom längre i arbetet fick han ändå göra om det mesta.
“Till en början tog jag bakgrundsgrafiken som nÃ¥gon mödosamt hade ritat av till C64 men efter ett tag insÃ¥g jag att den inte var optimalt konverterad och att den även var mindre smidig att arbeta med. I min version är all grafik numera bara en stor .png-bild som jag har byggt verktyg för att baka ner i ett format som spelet kan läsa effektivt.
Portningar ställer höga krav pÃ¥ programmeringstrick för att lösa sÃ¥dant som hÃ¥rdvaran inte är sÃ¥ bra pÃ¥. SÃ¥dant syns inte när man spelar men det ligger väldigt mycket arbete bakom bÃ¥de Cosmos och Bruce Lee II till C64 för att fÃ¥ det att bli likt originalen. Om du gör ett nytt spel med unik mekanik gÃ¥r det att tumma pÃ¥ allt eftersom ingen kan säga hur det egentligen ska vara.”
Jonas Hulténs drivkraft i portningar av spel som Cosmos och Bruce Lee 2 är alltsÃ¥ ren ingenjörskonst och stolthet. Teknikerna han använder och inspireras av kommer företrädesvis frÃ¥n demovärlden – och även om han erkänner att han egentligen inte hittar pÃ¥ nÃ¥got nytt utan använder sig av existerande knep pÃ¥ bästa sätt sÃ¥ krävs en hel del tjurighet för att hantera ett projekt av den här storleken pÃ¥ fritiden.
“Cosmos tog ett Ã¥r att färdigställa och jag räknade med att Bruce Lee 2 skulle ta halva tiden men nu har det gÃ¥tt sex mÃ¥nader redan och spelet är inte klart. Jag vill leverera kvalitet och jag gillar att tänja pÃ¥ gränserna för vad som är okej att släppa ifrÃ¥n sig; jag skulle exempelvis inte kunna med att se en bugg i mitt spel och inte fixa den.
Jag ställer ocksÃ¥ höga krav pÃ¥ användar-gränssnitt; i Cosmos kan du mata in ditt namn pÃ¥ highscore-listan med tangentbordet. Det är inte särskilt vanligt i C64-spel för det är en massa meck att fÃ¥ det att funka bra, speciellt om du använder joysticken i port 1 samtidigt. Jag ville ocksÃ¥ att spelaren ska kunna spela med joysticken i vilken port man vill; det är ju himla störande att behöva byta port när man ska börja spela.”
Jag träffade Jonas Hultén för första gången i Västerås i början av oktober på Retrogathering. På väg hem delade vi tågkupé till Linköping; han skulle vidare till Göteborg och jag till Malmö. Under resan fick jag höra om hans egen C64-resa och hur han och hans bror satt i periferin av demoscenen och längtade in i värmen.
“Vi fick en C64 som familjedator julen 1983 och när jag började hitta kopior av spel och upptäckte knäckar- och demoscenen sÃ¥ betraktade jag den mestadels utifrÃ¥n. Jag sÃ¥g upp till folk jag aldrig hade träffat eller ens visste hur de sÃ¥g ut. Inspirerad av dem började jag ändå skriva nÃ¥gra demos själv när jag bodde i UmeÃ¥-trakten under namnet Hypnosis i en grupp jag kallade Hemliga ByrÃ¥n, fast pÃ¥ engelska – The Secret Drawer eller TSD. Jag hade inga kontakter alls i spelbranschen sÃ¥ jag fick skaffa original att knäcka genom att köpa dem och extraherade sedan musiken sÃ¥ att jag kunde lyssna utan att behöva starta spelet. PÃ¥ den tiden kunde jag spara disketter med utplockade musikrutiner (som man numera gör SID:ar av) som jag satt och lyssnade pÃ¥ eller spelade in pÃ¥ band för att ha i bilstereon eller pÃ¥ andra platser utan tillgÃ¥ng till en C64.”

Jonas Hultén räknar med att det tar ytterligare några månader innan Bruce Lee 2 till C64 är färdigt. Koden jag får är körbar men det saknas en mängd saker som gör att jag bara kan ta mig några skärmar in i spelet.
Det är dock ett imponerande arbete som både flyter smidigt och känns välgenomarbetat. Bruce Lee kan i denna version både simma och sitta på huk.
“Nästa spel kommer inte att vara en klon. Jag är lite less pÃ¥ att lägga sÃ¥ mycket tid pÃ¥ att nÃ¥gra pixlar ska bli rätt, även om jag lägger stor vikt vid det. Jag vill kunna vara kreativ med speldesign ocksÃ¥ eller möjligen lÃ¥ta nÃ¥gon annan vara det. Förhoppningen är att man ska bli överraskad av kvaliteten pÃ¥ själva speldesignen ocksÃ¥ när det väl är klart.”
Måhända är en efterlysning av samarbetspartners i Göteborgstrakten därmed offentliggjord. Jag längtar redan efter Hultén Bros alldeles egna C64-titel.
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Jag satt intill Jonas på Hackspett-träffen i Vartofta i början av augusti och fick då se den tidiga version han arbetade med. Spelet är imponerande i sig, men allt bakomliggande arbete med rutiner, verktyg och kodgenerering som han utvecklat i samband med utvecklingen av Cosmos och nu förstås drar nytta av, imponerade nästan ännu mer på mig, som arbetar betydligt mer primitivt med min retroprogrammering. Men så har han också ett dagjobb som spelprogrammerare på riktigt, så det kanske faller sig naturligt att man även gör allt noggrant i sina hobbyprojekt.
Jag älskade Bruce Lee på brödburken!!!
Ägnade många timmar framför burken och jag vill minnas att jag även klarade av spelet.
Så ett Bruce Lee 2 är ju en dröm om det kommer ut :)
Då är det eventuellt fler som håller på att portar detta till C64 ?!
Om jag nu inte blandar ihop alla namn…
Jag och Ron var pÃ¥ väg att ta tag i det, men eftersom vi inte fick exklusiva rättigheter att porta det till C64 la vi det pÃ¥ hyllan… SÃ¥ jag ser fram emot BLII till C64 !!
Så får vi sikta på BLIII istället :-)
@Anders: Ja, vi snackade en hel del om det pÃ¥ tÃ¥get. Jag var själv inte riktigt med pÃ¥ Cosmos-tÃ¥get men har testat det i efterhand. Det är för övrigt lika kul varje gÃ¥ng demoprogrammeringsknep omsätts i användbara produkter; det känns som att det är det demoprogrammering optimalt är just gjord för att göra – förutom att roa, imponera, ge njutning och tävla med sÃ¥klart.
@Mindrax: Det är mÃ¥nga som är förtjusta i Bruce Lee; jag var inte riktigt en av dem när det begav sig – man kan säga att jag insett storheten först senare.
@Patrik: Jag vet inte exakt hur mÃ¥nga som ocksÃ¥ sitter med Bruce Lee 2 – men Bruce Lee 3 lÃ¥ter som en plan! :D
Jag har sett två förslag på grafik till detta spel, dels den ursprungliga grafiken vilket är vad som används i PC-versionen och även i Jonas version, dels en upphottad grafik som snarare symboliserar hur C64-spel såg ut runt 1989. Jag kan tänka mig en trea med den modernare grafiken, om man nu vill haka på Bruce Lee-trenden i den mån det finns en sådan?
Jag spelade igenom Bruce Lee när det begav sig och jag gillade spelet. Spelet släppte på lite nya grejor här och där så att varje nytt rum kändes nytt och spännande. Det ökade äventyrskänslan och det gillade jag. Bruno har gjort samma sak i Bruce Lee II och det är ju bra. Det som är mindre bra i Bruce Lee II är att det är jämnsvårt förutom en enda krånglig plats som kan bli ett tvärstopp för spelaren.
Jag tror att en variant av den upphottade grafiken som skulle vara till Bruce Lee II har hamnat i ett helt annat spel som kallas Tiger Claw, om jag inte minns fel på namnet.
Det kan nog stämma – det skulle isÃ¥fall vara detta?
http://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?t=52864&sid=4d8e96f53796a9aa2765ff4e7ed0bd29
Visst känner alla till Bruce Lee – Return Of Fury ?
Om inte, checka dessa två länkar
https://www.youtube.com/watch?v=nDOp_dXOIbs
https://megastyle.itch.io/bruce-lee-return-of-fury