Spelpappan spelar Eggland till C64


X2014 hände en trevlig sak mitt bland allt demokodande. Gruppen Genesis Project spred bland deltagarna ett nytt litet C64-spel kallat Eggland.

Det hela visade sig vara en portning av en klassisk gammal titel signerad HAL Laboratory, nämligen Eggerland Mystery från 1985. Bakom portningen ligger Staffan Mattsson och jag har fått en pratstund med honom.

Eggerland Mystery är ett pusselspel för Microsofts MSX-datorer och utvecklat av japanska HAL Laboratory i vilket bland annat Nintendos nuvarande VD, Satoru Iwata, var inblandad.

Eggland_C64_screen1Ödets ironi ville att Iwata och hans kompisar började med att sitta och koda på japanska Commodore innan de grundade sitt eget bolag – allt detta finns att läsa i Brian Bagnalls bok, Commodore: A Company on the Edge – och nu finns alltså Eggerland på C64 men heter i denna skepnad Eggland.

Eggland är ett fantastiskt litet spel med nivåer direkt hämtade från originalet. Svårighetsgraden är hög; redan på nivå två och tre börjar jag göra misstag och måste tänka till.

Hej Staffan, Eggland är ju en härlig konvertering med 30 svåra niåver – hur lång tid tog det att skapa Eggland?

”Det tog väl cirka två månader av heltidsarbete. Grejen är dock att jag aldrig hade programmerat till Commodore 64 tidigare när jag började. Bara på grund av detta trodde jag kanske aldrig att projektet skulle bli färdigt. Detta gjorde att källkoden ser bedrövlig ut rent ut sagt. Gör jag fler C64-projekt i framtiden de att se helt annorlunda ut, det lovar jag.”

Funderade du någonsin på att göra nya nivåer?

Eggland_C64_screen2”Ja, vi pratade om att göra egna men det rann ut i sanden för ingen orkade lägga ner tiden som krävs. Jag var i kontakt med en del folk som eventuellt skulle hjälpa till men det rann ut i sanden. Det tar väldigt mycket tid att göra nya nivåer och den som gör bandesign får sällan lika mycket cred som den som programmerar, vilket inte gör det värt mödan för de flesta. Tyvärr.”

Men spelet är ingen exakt klon?

”Nä, jag gjorde någon bana själv, bland annat nivå 3. Den gjorde jag bara för att visa att man måste kunna åka över vattnet på något sätt. Jag tycker Lolo sköter det där ganska dåligt; jag kommer ihåg att jag själv fastnade just där när jag spelade som barn. Min nivå 3 visar tydligare att du måste över vattnet på något sätt.”

Eggland_C64_screen3Tog du någon gång under arbetets gång kontakt med de ursprungliga kreatörerna?

”Nej, jag har inte varit i kontakt med någon alls därifrån; det känns som att de levde i en annan tid och i ett annat universum ungefär så att ta kontakt hade jag aldrig ens en tanke på. Om jag hade velat släppa spelet kommersiellt hade jag dock såklart varit tvungen.”

Musiken har ju gjorts av Stinsen i Genesis Project – är du också en del av C64-demoscenen?

staffan_mattsson”Nej det är jag inte, men jag har alltid beundrat folk som är med; när jag var barn var dessa mina stora idoler. Vid 16 års ålder gick jag på mitt första LAN-party men där blev det mest Quake och inte så mycket kodande. Jag är född 1981 och jag tror nånstans att man ska vara snäppet äldre för att ha hamnat i det där på riktigt.”

Så vad blir det för C64-spel i framtiden?

”Haha, jag var arbetslös när jag satte igång projektet med Eggland och det är jag inte längre, nu har jag jobb på ett IT-företag i Karlstad. Dessutom har jag och min sambo fått barn i år så tiden går åt mycket till min familj. Jag har dock en teori om att när 70- och 80-talisterna blir pensionärer kommer C64-scenen att få ett nytt, storslaget liv. Då kanske jag och många andra använder den nyfunna tiden till något kreativ – på fantasistadiet har jag en del spel som jag drömmer om att göra.”

Eggland till Commodore 64 går att ladda ner här. Här nedan ser du spelet in action.

 


2 svar till “Spelpappan spelar Eggland till C64”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *