Skön retromusik: Project X (A500, 1992)


Greve Graphics, Arne Fernlund, Twisted Minds och andra svenska tidiga spelutvecklare i all ära – men det är först runt 1992 som svensk spelutveckling på allvar kan mäta sig med internationell konkurrens.

Detta år släpptes dels Pinball Dreams av Digital Illusions och dels Project-X av Team17. Båda är titlar som på sitt vis definierade vad Amiga-plattformen var kapabel till, något svenska C64-titlar aldrig riktigt kunde.

Team17 är namnet på den spelstudio som bland annat svenske Andreas Tadic arbetade på som utvecklare.  I ett gammalt nummer av Datormagazin beskriver han sig själv som den ende svensk som legat ”överst på Gallups speltoppslista” och det kan säkert ha stämt vid det tillfället.

Titeln som tog studion till dessa höjder var Project-X, en shoot ’em-up som gjorde sitt bästa för att få den där arkadkänslan vid hemdatorn – och även lyckades till viss del. Project-X hämtar tydlig inspiration från Konami-titlar som Gradius, Salamander och Parodius men själva spelupplevelsen blir inte sämre för det.

[slideshow_deploy id=’14923′]

Intromusiken är signerad Allister Brimble som även jobbade med studions riktiga braksuccé, Alien Breed – men även exempelvis Apache, Assassin och Body Blows. Han fortsatte sedan att arbeta med PC- och konsoltitlar som Descent I och II samt min personliga musikfavorit Driver.

Brimble började sitt musicerande redan på C64 men hans verk hamnade inte i kommersiella spel i någon större utsträckning förrän framåt 1990-talet; istället var det just på Amiga-plattformen han gjorde sig hörd – och har till dags dato medverkar på olika sätt i över hundra olika Amiga-titlar.

En längre intervju med Allister Brimble från 2001 hittar du på Remix64.com.

Varsågod – Project-X till A500 från 1992

 


8 svar till “Skön retromusik: Project X (A500, 1992)”

  1. Vilket ju rätt ofta är fallet med en del spel med skön musik :) Att musik till viss del kunde ”rädda” ett spel på den tiden känns märkligt i dag men var fullt normalt i en tid då musikskapande på datorer var en tuff historia – och utbudet skralt.

  2. Håller med dig till fullo.
    Ett exempel är TRAP, ett rätt blekt spel men med en fantastisk inledning och musiken är outstanding.

  3. Fast TRAP-demot syns inte i själva spelet, det krävs att man kommer etta på highscorelistan och skriver in ett särskilt namn för att demot ska startas, alltså ett påskägg som det snabbt blev känt hur man hittade.

  4. Inte på min ”version” Anders.
    Där börjar spelet med detta intro sen kommer spelet.

    Cracked by …
    :)

  5. Undrar om det finns hackade versioner av Microsoft Excel som startar flygsimulatorn direkt också? ;-)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *