Det har blivit den tid på året då jag arbetar lite i Los Angeles och passar på att ta hem de brädspel jag samlat på mig via eBay sedan förra gången jag besökte staden. Tom väska dit – full väska hem.
Som vanligt är det mest brädspel från Avalon Hill och TSR som letar sig till min mellanlandningsadress i Los Angeles – och den här gången är inget undantag. Totalt nio paket ska trängas med strumporna på resan hem.
I dagarna är det snart ett år sedan jag och Orvar Säfström gick ut med nyheten att boken om Äventyrsspel var på väg. Vi hade då arbetat i några månader på själva idén och var redo att berätta för världen. Hösten som följde var idel hårt jobb.
Detta tillfälle var även första gången jag beställde en batch bräd- och rollspel från eBay till en upphämtningsadress i Los Angeles – en praktisk lösning för den som då och då åker till USA och kan ta grejerna med sig hem i en stor väska. Ganska många amerikanska säljare vägrar skicka sina saker utanför USAs gränsen, vilket därför kraftigt begränsar utbudet för svenska spelköpare.
Champions
Champions från Hero Games är ett superhjälterollspel jag hade ganska dålig koll på innan jag började undersöka ämnet. För mig har superhjältar mest handlat om Marvel men jag har nu förstått att även Champions spelades av ett försvarligt antal spelare.
När Champions släpptes år 1981 var det tydligen ett av de första rollspelen i vilket rollfigurens grundegenskaper fördelas ut med hjälp av poäng istället för att helt enkelt slumpas fram med tärning. Fördelen med den här typen av rollpersonskapande är att du har mer kontroll över vilken typ av person du vill skapa – och dessutom sällan blir varken för svag eller för mäktig.
En annan fördel är att rollpersonernas superhjältar blir mer jämförbara, vilket är bra när floran av karaktärer inte kommer från ett färdigt universum likt DC eller Marvel, utan från ”påhittade” karaktärer utan någon motsvarighet i seriernas eller filmens värld.
Marvel Super Heroes
Marvel Super Heroes är väl annars det superhjälterollspel de flesta av oss tänker på när genren kommer på tal. Utvecklat av TSR, som såklart är mest känt för Dungeons & Dragons, och släppt år 1984 tog detta rollspel över superhjältegenren helt och hållet inom rollspelsvärlden.
De första reglerna var väldigt enkla och mest till för att spelaren snabbt ska kunna ta rollen som kända Marvel-karaktärer som Spindelmannen, Wolverine eller Daredevil. Jag minns att jag väldigt gärna ville börja lira Marvel Super Heroes när jag var yngre men det var svårt att få tag på och jag hade även svårt att övertala min spelargrupp – som mest var inställd på Drakar och Demoner, Mutant och de andra svenska rollspelen från Äventyrsspel. Men nu kanske …!
…
Mystic Wood
Mystic Wood är ett brädspel från Avalon Hill som jag hört mycket om i många år men inte lyckats komma över till ett bra pris. Det är den typ av enkla brädspel med fantasytema som dök upp i början av 80-talet och som kan kännas befriande (eller irriterande) enkla i dag.
Nackdelen med den här typen av spel är att en hel del saker känns slumpmässiga och svåra att både förutse och förbereda sig på. Fördelen är givetvis att alla känner igen temat med några riddare som ska in i en mystisk skog och utföra uppdrag.
Det här är helt enkelt en liten pärla jag letat ganska länge efter i gott skick och till ett bra pris.
Dune
Dune är ett brädspel som baserats på Frank Herberts böcker om en mytomspunnen planet med gigantiska maskar och ständig politisk kamp. Spelet är kanske inte direkt svårt att få tag på men brukar gärna gå upp i pris, vilket har gjort att det tagit lite tid för mig att få tag på ett lämpligt exemplar.
Rätt många verkar beskriva Dune som en slags variant på Cosmic Encounter (Universums härskare på svenska) men i Frank Herberts Dune-universum, vilket kanske stämmer. I vilket fall är det en riktig fin box med fina detaljer och intressant innehåll för att vara släppt i slutet av 70-talet.
…
Star Frontiers: Knight Hawk är en tilläggsmodul till rollspelet Star Frontiers som jag plockade upp här i LA förra gången jag var på besök. Min intention var att försöka sätta igång en kampanj i detta scifi-inspirerade rollspel men jag har helt enkelt inte haft tid.
Star Frontiers handlar om en värld i framtiden där människor lever tillsammans med ett antal andra raser från yttre rymden med en gemensam fiende, the Sathar. Modulen Knight Hawk handlar till största delen om att förse världen och rollpersonerna med regler för större rymdskepp och rymdstrider.
The Game of Shakespeare
The Game of Shakespeare är ett märkligt brädspel som kanske bäst kan beskrivas som Fia med knuff möter Trivial Pursuit med enbart frågor om Sir William Shakespeares pjäser. Jag hittade det för ynka två dollar och kunde inte stå emot.
Detta spel är från Avalon Hill och ursprungligen utgivet år 1966, vilket ju är roligt i sig. Förmodligen hamnar de bland mina övriga Avalon Hill Bookcase Games och får stanna där.
…
Stellar Conquest är ännu ett brädspel från Avalon Hill men som jag tror betydligt mer på. Det släpptes ursprungligen redan 1975 men min boxade version är från 1979. Spelet är ett typiskt 4x-upplägg, alltså eXplore, eXploit, eXpand och eXterminate – ett koncept väldigt många strategiska rymdspel tagit efter sedan dess – men Stellar Conquest var alltså först.
Att vara först i en framgångsrik genre innebär ofta att du blir omsprungen av efterföljare som rättat till dina ursprungliga misstag; detta verkar också vara fallet med Stellar Conquest. Ett av problemen verkar vara att spelet kan dra ut på tiden, vilket såklart inte faller särskilt många spelare i smaken nuförtiden.
Mini World Cup Soccer
Mini World Cup Soccer är ett fotbollsspel som känns lovande i det att det inte bara handlar om att spela enstaka matcher utan om att ta ett lag genom en hel turnering fram till finalvinst. Det finns väldigt lite skrivet om spelet på olika webbsidor, vilket ofta är fallet med sportspel – men av planen och delarna att döma tycker jag att det ser så där mysigt lovande ut.
…
Roll-A-Goal
Roll-A-Goal är ännu ett fotbollsspel som i likhet med Soccer Tactics World hanterar själva spelmomenten i en faktisk match – och inte så mycket tabeller och taktik runt själva laget.
Jag har alltid gillat fotbollsspel i brädform men vet av erfarenhet att det är mycket svårt att återge sporten på ett bra sätt med figurer och tärningar. Nyligen skaffade jag mig ett Subbuteo och tänkte lära mig den svåra konsten att bemästra denna fingerstyrda bordsfotboll – men de rena brädspelen med fotboll som tema är oftast mer mysiga än givande. En fin låda att ha i hyllan, helt enkelt.
Det var min batch bräd- och rollspel för denna gång. När detta skrivs är jag på väg till Las Vegas för en dag för lite möten och kanske en sväng runt spelautomaterna.
När jag väl kommer tillbaka till Sverige igen är det dels hög tid att fortsätta arbetet med att skriva på Generation 500 (som jag förresten kommer att avslöja mer om inom bara ett par dagar) – du vet kanske att förhandsbokningen är öppen, även om boken släpps först i maj 2017.
Ha en fortsatt härlig söndagkväll!
3 svar till “Fler fina gamla brädspel Avalon Hill och TSR”
Spännande. Många av Spelpappan.se:s läsare är nog intresserade av hur den där mellanlagringen fungerar, gissar jag – sker frakten till något lager vill säkert även andra betala för en sådan möjlighet inför sina amerikaresor.
Nej då, det är inget sådant utan bara en adress hos en vän jag besöker cirka två gånger om året i samband med uppdrag jag har. Det är klart att det inte lönar sig att mellanlagra om man inte ändå kommer att besöka USA – biljett och uppehälle kostar ju en del :)
Stellar Conquest var en favorit. Vi var ett gäng i Stenungsund som brukade spela detta i mitten på 80-talet – riktigt kul och bra!