I boken om Äventyrsspel figurerar illustratören Peter Johnsson på inte mindre än två helsidor; dels med omslagsillustrationen till DoD-modulen Kandra och dels dito till Mutantäventyret Nekropolis.
Tyvärr fick vi aldrig tag på den omtalade illustrationen som pryder omslaget till Järnringen – men istället fick vi en mängd andra illustrationer som aldrig använts och som jag istället publicerar här!
Jag gillar Peter Johnssons verk, dock kan jag tycka att de gör sig lite dåligt som omslag till små äventyrshäften. Både Kandra- och Nekropolis-illustrationerna har en detaljrikedom och ger ett helhetsintryck som helt försvinner när loggor och ramar begränsar bilderna till något helt annat än de är från början.
Peter Johnssons egen berättelse om hur karriären på Äventyrsspel blev till börjar – som så många andras – med spelbutiken Tradition i Stockholm.
Innanför dörren till Äventyrsspels butik fanns en anslagstavla som användes av kunder. Jag blev tillfrågad om jag hade lust att göra illustrationer efter det att en lumparkompis hade satt upp ett anslag för att hitta intresserade deltagare för en rollspelskampanj.
Under värnplikten tillbringade jag mycket ledig tid med att förbereda egna rollspel. Jag var marketentare på Värnpliktskontoret och var rätt fri att göra vad jag ville när smörgåsarna var bredda och kaffet bryggt. Min vapenbroder frågade om han fick kopiera några teckningar av fantasyfigurer att pryda sitt lilla anslag med. Folket från Äventyrsspel såg dessa och tänkte kanske att jag kunde vara värd att pröva som illustratör. ”Kul”, tänkte jag och hoppades att få illustrera en Monster Manual eller liknande.
Det verkar på dig som att du helst hade tecknat fantasy – men det blev mest Mutant?
Jag hade mycket gärna tecknat till Drakar och demoner eftersom fantasyrollspel var något jag kände mig hemma med. Jag tror att jag hade kunna göra mycket bättre illustrationer i denna genre än till postapokalyptiska framtidsvisioner. Mutantvärlden kändes aldrig särskilt angelägen eller intressant för mig men det var en chans att få illustrera rollspel, så jag tackade ja till uppdraget. Min förhoppning var naturligtvis att få avancera till att illustrera Drakar och demoner eller något annat som hade med fantasy eller historia att göra.
En av teckningarna jag skickade in för att fiska efter illustrationsjobb var en bild på gastar som förflyttar sig över en hed. Men sammantaget blev dessa teckningar istället min inträdesbiljett till att illustrera Mutant.
Av Peter Johnssons inskickade bilder fastnar jag särskilt för krigaren som sitter på en sten och tar hand om sina ömmande fötter efter lång dags färd. Det är liksom en illustration av en situation som är förståelig men som sällan avbildas. Huruvida en hårig växt hotfullt sträcker sig efter henne eller bara vajar i vinden framgår inte – och det ger bara ytterligare spänst i bilden.
Hur fick du instruktioner till att illustrera äventyren?
Jag fick en beskrivning av äventyrets tema och den allmänna stämningen samt läsa en del utdrag från texten till de scener de ville ha illustrerade. Eftersom jag inte hade överblick över helheten fick jag gå rätt mycket på författarnas önskemål. Illustrationerna beskrevs ibland ingående med mycket detaljer och ibland fick jag friare händer. Underlaget var alltid i textform.
Vad hände efter Konstfack och vad gör du i dag?
Efter avslutade studier på Konstfack fortsatte jag min verksamhet som illustratör och grafisk formgivare både som frilans och som anställd på en designbyrå. Uppdragen varierade från Nationalencyklopedin till barnböcker och radions julkalender, exempelvis Hertig Hans Slott från 1993. 1995 blev jag antagen till en fyraårig utbildning i dekorativt smide på Stenebyskolan. Nu kombinerar jag illustration och smide i min verksamhet som svärdsmed.
Pennan blev i det här fallet alltså brädad av svärdet. När det var dags för slutkorr av citaten till boken var Peter Johnsson fullt upptagen med en svärdleverans till Köpenhamn och satt, enligt uppgift, i två dagar och slutputsade svärdet för hand innan leverans.
[slideshow_deploy id=’18817′]
Efter det att boken om Äventyrsspel släppts – och sålt slut – har svenska fantasyillustratörer blivit hetare än någonsin. Flera av dem bidrar till succéboken The Dark North i vilken illustratörer som Peter Bergting, Lucas Thelin och Magnus Olsson medverkar. Från Fria Ligan släpptes i höst Simon Stålenhags uppföljare, Flodskörden, och – sist men inte minst – kommer ju Nils Gulliksson: Illustrationer och skisser ut lagom till jul.
Nu …ska jag hålla ännu en intervju till nästa års stora bokhändelse, nämligen Generation 500. Missa inte att förboka den redan nu – den kan ta slut snabbare än du anar! ;)
Ha en fortsatt härlig tisdagkväll!
2 svar till “Bortglömda illustrationer av Peter Johnsson”
Fantastiska bilder!
Ja, de är väldigt fina. Jag har ruvat på dem ett tag och väntat på rätt tillfälle.