Jag gick i somras ut med att jag kommer att skriva ett officiellt äventyr till svenska rollspelet Mutant: År Noll – men efter det har jag inte sagt mycket mer. Nu tänkte jag uppdatera hugade intressenter om utgivningen och lite info om vad du kan förvänta dig.
Saken är den att jag ägnade större delen av juli månad åt att bena ut både berättelsen och de zoner spelarna kan besöka under äventyrets gång.
Det första som krävs är att Fria Ligan behöver få ut Mutant: Elysium – om de ickemuterade människorna i enklaverna. Denna modul har viss inverkan på mitt äventyr och tar ganska mycket av redaktionens tid i anspråk just nu. Men efter det att Elysium kommit ut är det hyfsat fritt fram.
I skrivande stund kan jag däremot avslöja följande frågor, om än fortfarande ganska luddigt:
Vad?
Titeln blir troligen Sista motståndet. Upprinnelsen är att en utmattad flykting från avlägsen plats når Arken som på senare tid utsatts för svåra vedermödor. Hon har med sig en låda innehållandes ett föremål som Den gamle, svårt sjuk och sängliggande, känner igen och reagerar starkt inför. Detta leder till en jakt på sedan länge bortglömd kunskap om gamla tiden och den man som en gång var sin tids mest eftersökta – som kan innebära Arkens omedelbara räddning och andrum.
Tiden är knapp och valet av bundsförvanter viktigare än någonsin. Vem är nykomlingen – och kan spelarna lita på henne?
Varför?
Idén till äventyret Sista motståndet är inspirerad av låten Monument från albumet The Inevitable End av norska Röyksopp. Det finns något i texten och Robyns sång som väckte berättelsen till liv och jag måste haft den på repeat ett hundratal gånger under de promenader då jag byggde berättelsen i huvudet. Mer om kopplingen kan jag inte riktigt avslöja just nu.
Var?
En av zonsektorerna som beskrivs är hämtad från ett av Sveriges miljonprogram, alltså bostadsområden byggda för ett växande Sverige på 60-talet. Jag spenderade själv mina första 20 år i ett sådant område och har bra koll på hur det kan omvandlas till en fin miljö för en vilsekommen grupp mutanter i ett ituslaget Sverige efter katastrofen. Dessutom får jag väl tacka USAs nyblivne president för den gratis-pr han stått för hittills under år 2017.
Sista motståndet är inget politiskt äventyr – men givetvis återspeglas Sverige efter katastrofen i det Sverige vi lever i just nu. De övriga zonsektorerna ber jag att få återkomma till – men samtliga är exempel på områden och koncept jag väl känner till.
Hur?
Sista motståndet är inte ett äventyr spelarna kan förväntas skjuta sig igenom. Jag har lagt stor vikt vid att resan inte enbart ska handla om att fysiskt förflytta sig utan även om en inre resa som hjälper spelarna utveckla sina rollpersoner samt ta svåra beslut, oavsett om spelarna är likgiltiga tuffingar eller rättskaffens män och kvinnor.
Vem?
Sista motståndet ges ut av Fria Ligan såklart – och kanske, kanske kommer Simon Stålenhag att ta sig an omslaget. Han är just nu fullt upptagen med sin nya bok men kan eventuellt hinna med att ge den här berättelsen lite av sin magiska touch.
När?
Mutant: Elysium är tänkt att komma ut i juni – äventyret Sista motståndet lär därmed komma ut under sensommaren 2017. Bilderna här har givetvis ingenting med mitt äventyr att göra, jag fick tillstånd från Fria Ligan att använda dem för att bättre illustrera texten.
Ha en fortsatt härlig tisdagkväll!
2 svar till “Sista motståndet – officiellt äventyr till Mutant: År Noll”
Jag sitter och funderar på att beställa Mutant År Noll, har inte rollspelat på 20 år men hittade en spelgrupp som jag spelar tillsammans bara för några veckor sedan. Riktigt nostalgiskt roligt! Är detta början på fortsättningen av min rollspelskarriär? Det får tiden utvisa :) Men åter till frågan, som en rollspelare av gamla skolans rollspel från 80 och 90-talet, kommer jag känna igen mig eller har rollspelandet förändrats helt under åren?
Hej Mikael, du är inte ensam om att ställa den frågan. Viss kritik har förts de senaste åren om att rollspelsrörelsen inte vinner lika många nya anhängare som den för tillbaka de gamla uvarna; för mig som egentligen inte länge rollspelar särskilt aktivt sedan många årtionden spelar det egentligen ingen roll – att rörelsen växer och frodas räcker gott och väl.
Med det sagt känns det dock självklart att moderna rollspel är rätt mycket annorlunda än 80-talets, inte bara regelmässigt utan även på vilket sätt själva interaktionen rollspelare emellan går till. Allt har utvecklats under 30 år – och det är såklart naturligt.
Men …Mutant: År Noll är en fin hint till gamla tiders Mutant – inte minst därför att Fredrik Malmberg – som var med och grundade Äventyrsspel – ännu håller i licensen och vill att den ska tas väl om hand. Mutant: År Noll knyter ihop berättelsen med gamla Mutant på ett ganska bra vis, det skiljer ändå ett par århundraden spelen emellan – men det är samma barrskogar och muterade älgar som möter dig, Mutant: År Noll ger dig dock bakgrundsberättelsen bit för bit – något gamla Mutant hade lyxen att bara hoppa över.
Det Mutant: År Noll framförallt uppdaterat är regelsystemet; det handlar inte längre om att bara slå under ett färdighetsvärde och se vad som händer utan du har mer möjlighet att påverka – och framförallt rollspela – resultaten. Det gör det lättare att skriva äventyr – och förmodligen roligare att spela dem också.
Om jag säger så här: jag hade inte brytt mig om att bidra till Mutant: År Noll om det inte haft tydliga kopplingar till 1984 års Mutant. Så ja, jag tror att du kommer att känna igen dig.