Sista motstÃ¥ndet – officiellt äventyr till Mutant: Ã…r Noll
28 februari, 2017 av: Jimmy Wilhelmsson
Jag gick i somras ut med att jag kommer att skriva ett officiellt äventyr till svenska rollspelet Mutant: Ã…r Noll – men efter det har jag inte sagt mycket mer. Nu tänkte jag uppdatera hugade intressenter om utgivningen och lite info om vad du kan förvänta dig.
Saken är den att jag ägnade större delen av juli månad åt att bena ut både berättelsen och de zoner spelarna kan besöka under äventyrets gång.
Det första som krävs är att Fria Ligan behöver fÃ¥ ut Mutant: Elysium – om de ickemuterade människorna i enklaverna. Denna modul har viss inverkan pÃ¥ mitt äventyr och tar ganska mycket av redaktionens tid i ansprÃ¥k just nu. Men efter det att Elysium kommit ut är det hyfsat fritt fram.
I skrivande stund kan jag däremot avslöja följande frågor, om än fortfarande ganska luddigt:
Vad?

Titeln blir troligen Sista motstÃ¥ndet. Upprinnelsen är att en utmattad flykting frÃ¥n avlägsen plats nÃ¥r Arken som pÃ¥ senare tid utsatts för svÃ¥ra vedermödor. Hon har med sig en lÃ¥da innehÃ¥llandes ett föremÃ¥l som Den gamle, svÃ¥rt sjuk och sängliggande, känner igen och reagerar starkt inför. Detta leder till en jakt pÃ¥ sedan länge bortglömd kunskap om gamla tiden och den man som en gÃ¥ng var sin tids mest eftersökta – som kan innebära Arkens omedelbara räddning och andrum.
Tiden är knapp och valet av bundsförvanter viktigare än nÃ¥gonsin. Vem är nykomlingen – och kan spelarna lita pÃ¥ henne?
Varför?
Idén till äventyret Sista motståndet är inspirerad av låten Monument från albumet The Inevitable End av norska Röyksopp. Det finns något i texten och Robyns sång som väckte berättelsen till liv och jag måste haft den på repeat ett hundratal gånger under de promenader då jag byggde berättelsen i huvudet. Mer om kopplingen kan jag inte riktigt avslöja just nu.
Var?
En av zonsektorerna som beskrivs är hämtad från ett av Sveriges miljonprogram, alltså bostadsområden byggda för ett växande Sverige på 60-talet. Jag spenderade själv mina första 20 år i ett sådant område och har bra koll på hur det kan omvandlas till en fin miljö för en vilsekommen grupp mutanter i ett ituslaget Sverige efter katastrofen. Dessutom får jag väl tacka USAs nyblivne president för den gratis-pr han stått för hittills under år 2017.
Sista motstÃ¥ndet är inget politiskt äventyr – men givetvis Ã¥terspeglas Sverige efter katastrofen i det Sverige vi lever i just nu. De övriga zonsektorerna ber jag att fÃ¥ Ã¥terkomma till – men samtliga är exempel pÃ¥ omrÃ¥den och koncept jag väl känner till.
Hur?
Sista motståndet är inte ett äventyr spelarna kan förväntas skjuta sig igenom. Jag har lagt stor vikt vid att resan inte enbart ska handla om att fysiskt förflytta sig utan även om en inre resa som hjälper spelarna utveckla sina rollpersoner samt ta svåra beslut, oavsett om spelarna är likgiltiga tuffingar eller rättskaffens män och kvinnor.
Vem?
Sista motstÃ¥ndet ges ut av Fria Ligan sÃ¥klart – och kanske, kanske kommer Simon StÃ¥lenhag att ta sig an omslaget. Han är just nu fullt upptagen med sin nya bok men kan eventuellt hinna med att ge den här berättelsen lite av sin magiska touch.
När?
Mutant: Elysium är tänkt att komma ut i juni – äventyret Sista motstÃ¥ndet lär därmed komma ut under sensommaren 2017. Bilderna här har givetvis ingenting med mitt äventyr att göra, jag fick tillstÃ¥nd frÃ¥n Fria Ligan att använda dem för att bättre illustrera texten.
Ha en fortsatt härlig tisdagkväll!
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Jag sitter och funderar på att beställa Mutant År Noll, har inte rollspelat på 20 år men hittade en spelgrupp som jag spelar tillsammans bara för några veckor sedan. Riktigt nostalgiskt roligt! Är detta början på fortsättningen av min rollspelskarriär? Det får tiden utvisa :) Men åter till frågan, som en rollspelare av gamla skolans rollspel från 80 och 90-talet, kommer jag känna igen mig eller har rollspelandet förändrats helt under åren?
Hej Mikael, du är inte ensam om att ställa den frÃ¥gan. Viss kritik har förts de senaste Ã¥ren om att rollspelsrörelsen inte vinner lika mÃ¥nga nya anhängare som den för tillbaka de gamla uvarna; för mig som egentligen inte länge rollspelar särskilt aktivt sedan mÃ¥nga Ã¥rtionden spelar det egentligen ingen roll – att rörelsen växer och frodas räcker gott och väl.
Med det sagt känns det dock självklart att moderna rollspel är rätt mycket annorlunda än 80-talets, inte bara regelmässigt utan även pÃ¥ vilket sätt själva interaktionen rollspelare emellan gÃ¥r till. Allt har utvecklats under 30 Ã¥r – och det är sÃ¥klart naturligt.
Men …Mutant: Ã…r Noll är en fin hint till gamla tiders Mutant – inte minst därför att Fredrik Malmberg – som var med och grundade Äventyrsspel – ännu hÃ¥ller i licensen och vill att den ska tas väl om hand. Mutant: Ã…r Noll knyter ihop berättelsen med gamla Mutant pÃ¥ ett ganska bra vis, det skiljer ändÃ¥ ett par Ã¥rhundraden spelen emellan – men det är samma barrskogar och muterade älgar som möter dig, Mutant: Ã…r Noll ger dig dock bakgrundsberättelsen bit för bit – nÃ¥got gamla Mutant hade lyxen att bara hoppa över.
Det Mutant: Ã…r Noll framförallt uppdaterat är regelsystemet; det handlar inte längre om att bara slÃ¥ under ett färdighetsvärde och se vad som händer utan du har mer möjlighet att pÃ¥verka – och framförallt rollspela – resultaten. Det gör det lättare att skriva äventyr – och förmodligen roligare att spela dem ocksÃ¥.
Om jag säger så här: jag hade inte brytt mig om att bidra till Mutant: År Noll om det inte haft tydliga kopplingar till 1984 års Mutant. Så ja, jag tror att du kommer att känna igen dig.