Därför startar vi Fandrake Books


I veckan gick jag och Orvar Säfström ut med nyheten att vi startar ett förlag. Det kommer att heta Fandrake Books och vara specialiserat på maffiga kaffebordsböcker för nördar, fans och gamers – alltså ungefär den målgrupp vi skrivit för de senaste tre, fyra åren.

Detta innebär att vi ges möjlighet att ge ut fler böcker än tidigare. Det innebär även att vi får möjlighet att arbeta med fler nördförfattare.

I maj i år släpptes Generation 500 – och tidigare i sommar efterlyste jag medförfattare och andra som är intresserad av att producera nördböcker. Sommaren har varit en lång tanke- och förhandlingsprocess som i vilket fall slutade med att jag och Orvar Säfström för knappt två månader sedan bestämde oss för att satsa på eget förlag.

Detta resulterade i Fandrake Books.
Och nu är vi i gång!

Anledningen till att vi startade Fandrake är egentligen två. Dels vill vi ha större kontroll på processen, kunna skynda i vår egen takt och kunna styra fler delar av arbetet från idé till färdig bok. Men dels tycker vi även att det är jäkligt roligt och dessutom viktigt att många fler böcker av den här typen blir av – och därför vill vi såklart samarbeta med andra författare, illustratörer och formgivare. Vi själva hinner helt enkelt inte med allt.

Sist men inte minst har vi väldigt kul när vi arbetar ihop, vi ska säkert kunna forma det här äventyret till något unikt och som sticker ut lite grann bland andra förlag. Vi får väl se!

Men … jag kan ju passa på att nämna lite om de första böckerna vi tar tag i. Det är fler på gång men just nu kan vi bara berätta om att vi kommer att ta oss an Den stora boken om MUTANT (arbetstitel).

Det här blir en litet annorlunda bok än den om Äventyrsspel som vi skrev för två år sedan. Den kommer dels att skrivas mer som en reportagebok med personliga texter från mig och Orvar men dels blir det också en heltäckande bok om varför Mutant blev som det blev, hur det startade och vilka vägar rollspelet, världen och varumärket tog (och inte tog). Det här är ett krafttag där vi gräver ner oss i enbart Mutant och drar upp alltihop med rötterna för att avslöja ALLT.

Om allt går bra kör vi igång en Kickstarter i november – mål och pledges kommer att bli något i hästväg. Mer info kommer på fandrake.com eller mutantboken.se.

Och … jag har även i några månader skrivit på ett hemligt bokprojekt som jag nu kan avslöja: boken SERIETIDNINGSREKLAM! är en nostalgisk faktabilderbok som kommer att gå igenom hundratals olika reklamannonser i serietidningar från främst 70- och 80-talet.

Till min hjälp har jag Adam Evertsson som bland annat driver humorsajten Reklam från förr. Det kommer alltså inte att bli en simpel bilderbok utan en massiv pjäs i vilken vi går igenom det tuffaste, ballaste och godaste en tjej eller grabb på 70- eller 80-talet kunde tänka sig – och gräver dessutom fram folk som var med; reklammakare, illustratörer, fotografer – ibland till och med de personer som medverkar i reklamen! Se det som en resa tillbaka till tiden för skapandet av dina lyckligaste barndomsminnen – en tid då det mesta i livet var enkelt.

SERIETIDNINGSREKLAM! kommer att gå att förhandsboka alldeles snart, förhoppningsvis redan i oktober månad – och smarriga förbokningsbonusar utlovas. Mer info finns på serietidningsreklam.se.

Så … vad finns det att se och läsa om Fandrake Books ju nu? Kanske inte jättemycket – men det går att anmäla sig till vårt nyhetsbrev på fandrake.com och successivt kommer vi även att slå upp portarna till andra kanaler för att du ska kunna följa vårt arbete. Så här i början tar vi en dag i taget, helt enkelt. Hoppas du vill hänga med på vår resa!

Ha en fortsatt härlig fredag!

 


8 svar till “Därför startar vi Fandrake Books”

  1. Grattis! Vilken härlig nyhet. Blir spännande att följa era framtida projekt. Ser verkligen fram emot ”Serietidningreklam”. Lycka till med allt.

  2. Vad roligt och vilket bra namn! Ser fram emot att få ta del av det ni publicerar. Tycker verkligen det behövs. Mer sånt! Att få vara medförfattare låter onekligen intressant. Har ett par idéer själv som varit kul att förverkliga i samma genre…

  3. Hej alla, tack för alla glada tillrop! Ja, både Mutant och Serietidningsreklam! kan bli något alldeles extra att starta med. Vi är ganska långt komna i båda planeringarna och återkommer alldeles snart med mer info.

  4. Jag ger er återigen någonting att nysta i om ni behöver uppslag: Det tidlösa fotografiet på damen vid pianot i nuvarande ”spelskolan”-reklamen som fortfarande används men fanns redan i reklamen i serietidningarna på 80-talet.

  5. Mycket intressanta nyheter. Detta kommer bli intressant att följa! Jag har några önskemål redan nu:

    1: Ett hanterbart format. Boken om Äventyrsspel är ett konstverk i sig själv, och var väldigt intressant och grafiskt tilltalande att läsa. Tyvärr är den dock så massiv att den inte ryms varken upprätt i bokhyllan eller på frukostbordet. Härmed önskas att böckerna som Fandrake ges ut har samma (fantastiska) format som Generation 64 och Generation 500 – klassisk, lyxig coffee table-utformning med ett enhetligt utseende ser otroligt snyggt ut oavsett om de står bredvid varandra i bokhyllan eller under glasskivan på ett soffbord.

    2: Slipcase-tillval! Det är så snyggt (och praktiskt) att ha böckerna i slipcases, och kommer finansieringen ske genom Kickstarter är det kanske också ett bra tillval för folk som vill kosta på böckerna lite extra.

    3: Totalt förbjud av det politiskt polariserade hitte-på-pronomenet ”hen”. Ord kan inte beskriva hur mycket jag avskyr ordet, men mina handlingar kan göra det. Ordet var ett tungt bidragande skäl till att jag tog det väldigt lätta beslutet att sälja Riotminds nyutgåva av Drakar & Demoner efter att jag Kickstarter-finansierat projektet, sedan det visade sig att redaktionen gjort sitt bästa för att använda begreppet så ofta som möjligt. När jag läser någonting i rekreationssyfte vill jag inte serveras politiska undertoner direkt i ansiktet. Kalla det alltså för en total deal breaker.

    Håller sig Fandrake till dessa önskemål (och då i synnerhet önskemål ett och tre) så kommer förlaget ha en trogen kund i mig.

  6. Hallå, det var tydliga och direkta önskemål! :) Jag tar dem i ordning.

    1. Formatet har styrts och kommer att styras av innehållet. När det gällde Generation-böckerna kändes ett liggande format bra – och storleken så liten som möjligt men som ändå låter oss få plats med det vi vill och med tydliga bilder och hyfsat stor text. Egentligen var det samma med Äventyrsspel men produkterna och bilderna vi behandlade gynnades av ett stående format – och för att få plats med allt fick det bli en stor bok, helt enkelt. Våra framtida böcker kommer att vara både stående och liggande (dock ej samtidigt) och det bestäms helt av vad vi skriver om.

    2. Slipcase är snyggt och bra. Men dyrt. Det kan tänkas att det går att lägga till slipcase som tillval vid Kickstarters, det är sant. Huruvida slipcase kommer att hänga med i framtida förhandsbokningar får vi se. De kostar alltså väldigt mycket att tillverka, i vissa fall nästan lika mycket som själva boken.

    3. Vi upparbetar för varje nytt verk ett slags regelverk för hur saker skrivs; allt från årtal till förkortningar och stavningar. Vi har ingen generell regel mot användandet av ordet ”hen”: personligen brukar jag inte använda det men vi kommer inte att tvinga en författare att byta ut det heller. Generellt sett har inte våra böcker hittills varit av den typ där kön inte tydligt framgår – jag förstår att det blir lite annorlunda när man skriver rollspelsregler. Vi får väl i värsta fall slänga in en trigger warning på omslaget ;)

    Stort tack för dina önskemål!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *