Första smakprovet ur boken SERIETIDNINGSREKLAM!


Efter att ha gått igenom flera årtionden av svenska serietidningar håller jag och Adam Evertsson nu på att knyta ihop säcken tillsammans med formgivare, intervjupersoner och korrare. Givetvis pratar jag om arbetet med kommande boken SERIETIDNINGSREKLAM! som blir första utgivningen på nystartade förlaget Fandrake.

Arbetet har resulterat i några tidiga uppslagsskisser vi nu presenterar här!

Jag får mycket epost med frågor om boken SERIETIDNINGSREKLAM!, faktiskt fler än vad jag brukar få när det är en ny bok på gång. Många är nyfikna, en del längtar – men de allra flesta vill helt enkelt veta mer om vad boken kommer att innehålla. Och det är en berättigad fråga – vi har trots allt inte avslöjat särskilt mycket om det grafiska innehållet än.

Exakt vilka kapitel vi kommer att ha i boken redogjorde vi för redan i höstas – och innan dess hann jag köra en intervju med min medförfattare Adam Evertsson om hur vi arbetar och vad vi själva uppskattat mest med arbetet.

Men vi har alltså inte visat några av våra tidiga skisser på uppslag, vilket vi brukar göra varje gång vi börjat formge en bok. Men … det tänkte vi alltså göra nu! Observera dock att det här inte är färdiga sidor utan uppslagsskisser för att få lite struktur på boken och för att se var vi behöver arbeta mer – samt testa att bildmaterialet fungerar.

Men med det sagt kör vi på med de fyra första skisserna:

Storyn om OLW inkluderar originalskisser av maskoten Olwen (dessa visas inte här). Vi kommer att visa en massa förslag och andra skisser som ledde fram till den slutgiltiga looken. Givetvis har vi även med Estrella i samma kapitel – chipskriget dessa två jättar emellan rasar ju fortfarande!

Ett särskilt kapitel tar upp enbart roliga tävlingar som presenterades i annonsform, till exempel dagen då Ahlgrens bjöd ett lyckligt barn på besök av komikern Stellan Sundahl – eller Lakrisals hån av svensk fotboll. När jag var liten och läste den här annonsen fattade jag först inte piken – men visst handlar det mer om ett skrattande pekfinger än om en regelrätt tävling!

I kapitlet om dockor och actionfigurer figurerar mängder av kända varumärken, till exempel fajten mellan Playmobil och … den liknande figurserien Play-BIG. Till flera uppslag har vi letat upp och fotograferat mängder av nostalgiska originalprylar. Detta kommer att vara genomgående i hela boken: om du visste hur många coola prylar vi letat reda på.

Vi bjuder på hela berättelsen om hur Hubba Bubba intog Sverige och hur serietidningsreklamen blev till – komplett med massor av originalskisser och annat roligt material (över flera uppslag). Sidorna i boken är stora och även de bilder som ser små ut här kommer att tydligt synas och kunna läsas.

Vad händer härnäst? Jo, efter det att hela boken är satt på detta vis kommer vi att höra av oss till varje intervjuad person som figurerar och kontrollera fakta – och därefter är det dags för de hårda korrarna att gå igenom allt med nitisk rödpenna och pincett – både för att hitta grammatiska och semantiska fel och för att helt enkelt identifiera konsekvensproblem, saker som inte hänger ihop eller är svårbegripliga. Det är en svettig process, kan jag lova.

Om du inte redan förbeställ boken är det hög tid att göra det i Fandrakes butik – då levereras boken till dig redan i vår: annars måste du vänta till september för boken att finnas i butik. Om några dagar kommer vi att dela med oss lite fler testuppslag på Spelpappans Facebooksida, håll alltså utkik där efter ytterligare godsaker.

Ha en fortsatt härlig onsdagkväll – och krama någon på Alla hjärtans dag!

 


2 svar till “Första smakprovet ur boken SERIETIDNINGSREKLAM!”

  1. Spännande! Jag hoppas att historien om Hubba Bubba även berättar om den matchande tv-reklamen! ”Varning, varning! Rån i Hubba Bubba-stan!”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *