Vi hittade Coca-Cola-skejtaren!
7 februari, 2018 av: Jimmy Wilhelmsson
*Crunch* … *Crunch* … det gÃ¥r nästan att höra hur crunchandet satt igÃ¥ng kring boken SERIETIDNINGSREKLAM! Crunch är en term lÃ¥nad frÃ¥n programmeringsvärlden – en period av överdriven övertid för att nÃ¥ en deadline eller avsluta ett projekt.
Mitt i denna stökiga period hände en väldigt rolig och oväntad sak: vi hittade den skejtande Coca-Cola-fantast vi letat efter under hela hösten!
Det hela var extremt oväntat och märkligt. SÃ¥ pass att vi var tvungna och gÃ¥ tillbaka och kontrollera om det fanns nÃ¥gon form av mönster som lett fram till den konstiga utvecklingen, men vi kunde inte finna nÃ¥got annat än en stor och lycklig slump. SÃ¥ … lÃ¥t oss bjuda pÃ¥ en märklig historia – innan ens boken gÃ¥tt till tryck, alltsÃ¥.
Som du säkert minns postade jag i november en artikel om saker och personer vi letar efter. Den hade föregåtts av att jag på min Facebook-sida lade ut en bild på en Coca-Cola-reklam från 1979 som visar en skejtande yngling som utför lite trick och läskar sig med välsmakande Cola.

Bilden lockade till sig Sveriges tunga skateboardelit, eller ja – Ã¥tminstone den delen som är 40+. Det diskuterades huruvida det här var en bra Ã¥kare eller ej, det var inte jättemÃ¥nga som var imponerade över vare sig tricken eller fotografierna – men Ã¥ andra sidan är den här annonsen frÃ¥n 1979. Skejtandet hade definitivt etablerat sig men det ordnades exempelvis ännu inga regelrätta SM-tävlingar, de började först Ã¥ret efter. SÃ¥ saker var … bÃ¥de i sin linda och ändÃ¥ inte, kan vi säga.
Men … problemet var att ingen kunde säga vem Ã¥karen var.
Vilket jag tyckte var lite märkligt dÃ¥ han ju bör ha varit nÃ¥gonting för nÃ¥gon, kan man tycka! Eller handlade det kanske om en slumpvist utvald kille? Var han mÃ¥nne släkt med reklammakaren? FrÃ¥gorna var mÃ¥nga. NÃ¥gon var övertygad om att bilden var amerikansk – men dÃ¥ det stÃ¥r “Drick Coca-Cola” pÃ¥ tröjan tyckte jag själv att det var osannolikt.
Den enda ledtrÃ¥den var att nÃ¥gon tyckte sig minnas killen. Han skulle heta nÃ¥got i stil med Axel eller Andreas och vara uppväxt pÃ¥ Östermalm – och ha synts till utanför Gallerian i Stockholm där mÃ¥nga skejtare hängde – samt pÃ¥ New Sport House pÃ¥ Södermalm som var en liten men väldigt fin skateboardanläggning pÃ¥ sin tid och dessutom Sveriges första.
Men … inget napp. Och vi gav upp. Om inte landets alla skejtare vet visste – hur skulle vi?
…
Så vi gick vidare. Vi intervjuade folk som startade den svenska LEGO-utmanaren BYGGIS och som flitigt annonserade i serietidningar. Vi snackade med reklamfolk som arbetat med Masters of the Universe, Barbie och MER. Vi hittade de som tecknat Malacos elefant, Vira Blåtira-läsken, Hubba Bubba-reklamen och en mängd annat kul vi kan visa upp. Och vi hittade till och med de som arbetade med klassiker som Svenska Skivklubben och Åke Skiölds legendariska tecknarskola på distans.
Kort och gott – kapitelindelningen som jag avslöjade här gäller till stora delar fortfarande.
Men … i kapitlet om kläder, skor och uteliv stötte vi pÃ¥ en märklig annons. Den visar ett par Tretorn-skor och refererar till en person pÃ¥ ett sätt som gör att det känns som att avsändaren förutsätter att vi vet vem det är. Men vi har ingen aning.
Texten säger att “Johan Lilliehöök spänner av i tuffa Tretorn Camaro” – men vem är Johan Lilliehöök? En snabb googling säger att Johan Lilliehöök var en av Gustav II Adolfs mest kända generaler – och det kanske jag som skÃ¥ning kan fÃ¥ viss dispens för att inte veta dÃ¥ han ju faktiskt levde och dog före freden i Roskilde. Men det var heller knappast denne krigsherres maskätna ben de satt i ett par tuffa Tretorn-skor.
Tretorn Camaro lÃ¥ter som att de skulle anspela pÃ¥ bilmodellen Chevrolet Camaro och kanske är det en sÃ¥dan som syns pÃ¥ bilden, vad vet jag? I vilket fall visar det sig att Tretorn faktiskt sponsrade racingtävlingar pÃ¥ Knutstorpbanan, bland annat 1978 – dÃ¥ riksbekante Stefan “Lill-Lövis” Johansson segrade i Formel 3-loppet.
Men ingenstans hittade vi någon information om Johan Lilliehöök.
En annan märklig detalj är att det finns hyfsat många Johan Lilliehöök i Sverige, närmare bestämt 15 stycken. Vi gissade att det handlar om en släkt som härstammar från generalen och det hade vi rätt i. Efter lite rundringningar till diverse Johan L kom min medförfattare Adam Evertsson fram till en rapp herre i knappa 50-årsåldern.
– Jaha, nehej … jag är nog inte den ni söker. Ja, alltsÃ¥ … jag heter ju inte ens Johan egentligen – jag har det som andranamn, det är det rätt mÃ¥nga av oss som har.
– M-hm, ok. NÃ¥, dÃ¥ fÃ¥r vi ta och tacka för din tid dÃ¥.
– Men alltsÃ¥, jag har varit med i en annan reklam? Jag var med i en Coca-Cola-reklam och körde lite skateboard och sÃ¥.
– Eh … ok? Vad sade du att du hette igen?
– Jag heter Axel Lilliehöök.
Och så kan det gå till. Vi fick vår intervju med Axel inför boken SERIETIDNINGSREKLAM! och slipper komma tomhänta tillbaka till Sveriges skejtare. Vi vet nu mer om både Coca-Cola-reklamen och den tidiga svenska skejtarscenen att det nästan känns som att det är dags för en sådan bok också.
Men mycket av vÃ¥rt arbete gÃ¥r ut pÃ¥ att ringa, ringa och ringa. Epost, visst – men inget slÃ¥r att ringa. Via Axel Lilliehöök hittade vi dessutom en dam som faktiskt släktforskar i Lilliehöökarna och har koll pÃ¥ lite av varje – sÃ¥ jakten gÃ¥r vidare pÃ¥ den “riktige” Johan Lilliehöök med Tretorn-dojjorna som kördes i tidningen Fantomen
Men … i vilket fall. En sak ska du veta – att det här kommer att bli en bok som är sÃ¥ fullsmockad med fantastiska historier om den svenska serietidningsreklamhistorien att det kommer att ta dig veckor eller mÃ¥nader att gÃ¥ igenom. En del kommer bara att kika pÃ¥ bilderna – medan den som plöjer igenom alltihop fÃ¥r sig en dos humor och nostalgi sÃ¥ att det räcker … ja, till nästa bok!
Förbokar gör du här – dÃ¥ fÃ¥r du även en massa bonusar i form av coola stickers, patchar och pins samt en extratidning vi inte avslöjat särskilt mycket om ännu. Men det kommer.
Ha en fortsatt härlig onsdag!
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Det är jag som bär skorna Tre torn Camaro och det var min dÃ¥varande sambo Inger Dengg som fixade knäcket dÃ¥ hon arbetade som Inspicient pÃ¥ reklamstudion Ateje von Sterneck – senare omdöpt till Tranan.
Hej Johan! Finemang, jag hör av mig till dig via epost för att veta mer. Stort tack för att du hittade hit!