Allsvenskan i herrfotboll skulle ha startat denna helg – och om fyra år fyller ligan 100 år. Just nu är det dock bara möjligt att avnjuta allsvensk herrfotboll via tv-spel som FIFA – eller via egentillverkade brädspelsprototyper som min egen, kallad Going for Gold.
Förra gången skrev jag om reglerna till mitt spel. Denna gång tänkte jag visa fler bilder av komponenterna som de ser ut i prototypstadiet.
När jag började arbeta på Going for Gold hade jag inte en tanke på att Allsvenskan 2020 inte skulle gå att genomföra. Jag ville ha ett klurigt taktikspel mellan verklighetens allsvenska lag – som gick att slutföra på en enda kväll. Ett spel av list, diplomati och take that-element – med alla allsvenska lag som potentiella slutsegrare.
Därför lät jag allsvenska säsongen 2019 stå som modell för spelet, även om det går att applicera på vilken säsong eller liga som helst. Nu visar det sig alltså att årets säsong riskerar att inte bli av alls i virustider – i hela Europa, och förmodligen även större delar av världen.
Denna frånvaro av fotboll har gjort att min prototyp till Going for Gold har varit klart intressantare att plocka fram bland familj och bekanta. Och det gör kanske att det faktiskt finns en förhoppning att spelet faktiskt kan bli av som publicerbar produkt? Allsvenska lag och deras arenor är såklart registrerade varumärken, men via en diskussion med Föreningen Svensk Elitfotboll, SEF, kanske ett framtida sällskapsspel kan vara verklighet – antingen till 100-årsjubileet, eller kanske redan nästa år? Nå, vi får se om någon någonstans nappar på idén.
I vilket fall: som sagt, i denna artikel går jag igenom reglerna – vilka i sin grundform är ganska simpla. I den här artikeln tänkte jag bara visa bilder på innehållet – för den som också är intresserad av brädspel och kanske funderat på att bygga ett eget, eller rentav har lång erfarenhet av detsamma.
Do stuff, tell people about it – som en vän till mig brukar mässa.
Lådan
Denna gång har jag inte byggt en egen låda ännu, utan jag har faktiskt använt mig av ALGA:s gamla Tjejsnack-låda. Den mäter 375mm i bredd och 270mm i höjdled. Med ett boxdjup på cirka 47mm. Det brukar ge en del glada miner att komma dragandes med denna låda, så jag har helt enkelt bara behållit den och inte lagt tid på ett nytt omslag.
Innehållet
Om vi lyfter på locket ser vi att utrymmet är precis lagom för innehållet. Det ligger fem matchbrickor staplade ovanpå varandra, och undertill trängs resultatmarkörerna i rött, gult och grönt – och under dessa ligger spelschema och resultattavlor för varje lag (totalt 16 stycken). Till höger ligger diverse andra brickor, spelarnas pjäser uppdelade i påsar samt såklart de 64 korten, 32 röda och 32 blå.
Matchbrickorna
Matchbrickorna är uppdelade i fyra delar, och konstruerade för att fungera till de flesta ligor – förutsatt att ligan inte består av fler än 20 lag och att spelschemat påbjuder att de möts vars två gånger per säsong. Den vänstra brickan visar bara vilken liga det handlar om, påminner om effekterna som kan spelas ut under matcherna samt har en slot för lagbrickan för att tydligt visa vilket lag spelaren är. Den högra brickan har hål för poäng, gjorda mål och insläppta mål.
Mittdelen har plats för två brickor som är lagspecifika. Det finns 10×4 hål i brickan, även om Allsvenska spelschemat bara har 30 omgångar. Detta för att visa att den underliggande matchbrickan alltså går att använda även till andra ligor, t.ex. Premier League eller Bundesliga. Jag tänker mig att minst 3 och max 5 spelare är hållbart. Lite som Monopol: det är tråkigt med färre och rörigt och långsamt med fler. I dagsläget finns inget sololäge.
Generiska markörer
Resultatmarkörerna ovan kommer från spel som Mastermind. Det bör finnas tillräckligt många för att räcka till fem spelare, alltså 5×30 omgångar. I ett färdigt spel tänker jag mig att de ligger i varsitt löstagbart fack i lådan, så att de slipper ligga och ramla runt på spelbordet. Praktiskt och enkelt att bara sätta tillbaka igen efter färdig säsong.
De runda gröna markörerna är för coach points, alltså den valuta som visar hur bra ett lag mår och som man köper matcheffekter med. De finns i ett bestämt antal: när dessa är slut kan ett lag inte få fler coach points förrän någon blir av med sina och högen fylls på.
Spelarnas pjäser och markörer
För att underlätta för alla parter är spelarnas egna pjäser redan uppdelade. Att spelarna har olika färger är av praktiska skäl och påverkar inte spelet. Poängen räknas med pjäser i spelarens egen färg (blå, grön, gul, vit eller röd) och gjorda och insläppta mål i generiska gråfärgade pjäser. Spelarna har ett eget antal målvisare (siffrorna) för att de ska finnas snabbt till hands och även egna brickor för effekter (längst ner till höger) som har en effekt på ena sidan och en annan effekt på andra.
Nitarna är till för att fästa brickan – det löses väl på ett annat sätt i en färdig produkt. Och de sista två runda markörerna finns bara till för om man av någon anledning skulle behöva markera något, t.ex. vem som lagt ett visst kort. Jag har inte stött på ett sådant behov själv, de behövs egentligen inte.
Lagbrickorna
Lagbrickorna finns i två varianter. De röda längst upp till vänster är till för att markera rivalernas motståndslag i varje matchomgång. Och de andra är lagbrickor som ska placeras i matchbrickans lediga slot för ändamålet och visar helt enkelt bara på ett tydligt sätt vilket lag man är. De numrerade brickorna talar om vem som leder och är till för att man enkelt ska veta turordningen i varje matchomgång. Om man spelar fem spelar så får helt enkelt den som är sist ingen bricka.
Korten
De röda och blå korten är 32 till antalet, alltså totalt 64. Den lilla siffran längst upp till höger på varje kort talar om hur många det finns i leken av just den valör du fått. Jag har satt blå och röda sleeves på korten för att de ska vara enklare att urskilja, men jag förmodar att en färdig produkt helt enkelt bara gett korten blå och röda baksidor och ramar.
De fem undre korten är ett slags lathund för den som har lite svårt att räkna ut de olika lagens för- och nackdelar – jag har märkt att en del inte är helt okej med plus- och minustal. En sådan lathund brukar hjälpa, så att alla kan räkna ut förutsättningarna snabbt och lätt. Det är lite lustigt, det där – jag har sett vuxna människor kämpa med uträkningen men även nioåringar applicera det som om det är självklart. Nå, det är en vanesak – och faktiskt lite bildande! :)
Resultattavlor
Resultattavlorna har en fiffig funktion: de visar lagets egenskaper utan att man som spelare behöver byta runt en massa brickor. De enda brickor som behöver läggas dit är motståndarens, din egen ”bricka” är färdigtryckt på resultattavlan. Med sådana lagspecifika resultattavlor är det trevligt att belysa hemmaarenan lite extra, så jag har därför lagt en bakgrundsbild från respektive arena och även skrivit dit namnet på arenan (som det var förra året – de tenderar att byta namn rätt ofta). Slottarna är nedsänkta, vilket gör att brickor inte flyger runt om matchbrickorna flyttar på sig.
Spelscheman
Den andra lagspecifika brickan är den som håller reda på spelschemat. Jag jobbade inledningsvis med ett slags mekanik för att spelet skulle plocka fram ett slumpmässigt schema som gick att lösa utan tekniska hjälpmedel. Men då jag inte hittade någon riktigt bra lösning tog jag helt enkelt verklighetens spelschema – vilket gör att man potentiellt kan släppa en billig expansion med nytt spelschema och nya lag varje år. Givetvis kan man också spela samma säsong om och om igen, det gör ingen spelteknisk skillnad.
Spelklar matchbricka
När man applicerat spelschemat och resultattavlan för sitt lag ser det ut som exemplet ovan. Det finns alltså inget egentligen bräde, utan varje spelare har sin egen matchbricka där matcherna pågår. I det fall två rivaler möts (alltså två spelare) så sker matcherna på bådas respektive bricka samtidigt. Det som händer på den ena brickan återspeglas på den andra.
…
That’s it. Jag har finputsat spelet i ett par månader nu, med små ändringar här och där som dels gjort spelet smidigare och bättre, dels ordnat balansen mellan ”bättre” och ”sämre” lag samt vana och ovana spelare. Nu kan i princip vilket lag som helst vinna Allsvenskan, beroende på hur den som spelar sköter sina kort och resurser.
Det finns ett lagom moment av bluff, samt ett lagom moment av tillfälliga allianser mot det lag som börjat dra ifrån i tabellen. De enda turmomenten är i kortdragandet, men det jämnar ut sig i längden – precis som i andra spel – samt i tärningsslagandet när man spelar effekten BOOST. Men denna effekt är snåljåpsalternativet och ska vara lite slumpmässigt – det går alltid att betala fler coach points för att bestämma utfallet, istället för att slå på chans.
Jag hoppas att Allsvenskan sätter igång vad det lider. Men jag tror ärligt talat inte riktigt på att det blir någon fotbollsserie i år, åtminstone inte som det ser ut nu i början av april 2020. I vilket fall kommer jag att fortsätta pilla med det här och eventuellt försöka väcka någons intresse att överväga att ge ut det. Vi får se hur det går.
Ha en fortsatt härlig lördag!
4 svar till “Spelpappan gör ett fotbollsspel, del 5”
Riktigt snygg prototyp ju!
Tack! Man blir ju bättre på saker för varje gång man gör det, sägs det! :)
Skulls verkligen velat köpa detta spel! Tittat och letat efter ett fotbollsmanager brädspel i princip hela mitt liv. Faktiskt lite trist att jag inte Kan prova det då det inte går och köpa för jag har inte längre den tiden att skapa det själva. Har hittat på egna fotbolls spel med kort och tärning men aldrig så här detaljerat och intressant!
Hej Mikael! Lyckligtvis kan du ju faktiskt köpa spelet! Sedan denna artikel skrevs har vi dels vidareutvecklat spelet och dels skaffat ett licensavtal med Svensk Elitfotboll som förvaltar varumärket Allsvenskan och representerar alla de allsvenska klubbarna. Jag kommer inom kort att skriva lite om det här på Spelpappan, men kika gärna närmare här!