Spelpappan sammanfattar 2010


Ett nytt år är över och frågan är om 2010 inte varit det bästa året någonsin i Spelpappans avlånga liv.

Alvar har kommit, nya lyan har invigts, verksamheten ger finfina utmaningar och Eurogamer.se har haft några fina åtta månader på sig att bli en riktigt trevlig sajt att arbeta på. Inte ens översvämningar eller fuktskador i badrummet kan sabba det.

Då kan det bara bli sämre, eller? Nja – men en avrundning av spelåret 2010 kanske är på sin plats.

Eurogamer.se har vi under denna årets sista vecka kört två typer av listor och avslöjat dem dag för dag. Dels gäller det vilka överraskningar, besvikelser, trender, högst rankade spel och förväntningar inför 2011 som vi i redaktionen har – och dels handlar det om vilket spel som varit årets bästa när läsarna får bestämma.

 

Bästa spel enligt Eurogamers läsare

Om vi börjar med det senare så röstade våra läsare inte helt oväntat fram Red Dead Redemption som dök upp från Rockstar i våras och som jag själv harvade igenom i somras. Och visst är det ett trevligt spel, även om jag satsade mina pengar på Heavy Rain som nu nästan har ett helt år på nacken men som förändrade min syn på spel ytterligare en smula – och sådant är alltid uppskattat.

I tur och ordning blev alltså de tre bästa spelen från 2010 enligt läsarna på Eurogamer.se: Red Dead Redemption, Heavy Rain och Mass Effect 2. Övriga listor hittar du här:

Läsarnas bästa spel 2010 – Plats 10-4

Läsarnas bästa spel 2010 – Plats 20-11

Läsarnas bästa spel 2010 – Plats 30-21

Läsarnas bästa spel 2010 – Plats 50-31

Några överraskningar? Jo, att Demon’s Souls skulle knipa en tiondeplats men att Fable III knappt kom in på listan med en 48:e-plats är väl anmärkningsvärt. Att Heavy Rain faktiskt varit så uppskattat av så många överraskar mig också lite grann, ska jag erkänna. Super Mario Galaxy 2 och Donkey Kong Country Returns fick väl sina förväntade mellanplatser med en 13:e- respektive 34:e-plats.

I övrigt är det väl som det är med listor; de är ruskigt orättvisa och ointressanta men ändå ruskigt rättvisa och intressanta :)

 

Eurogamers redaktion tycker till om 2010

Så kom då turen till att vi i redaktionen ska tycka till i lite korta ordalag om ditt och datt. Vi tar det väl från början och mina egna ord direkt efteråt. För hela texten, klicka på länken.

Årets överraskning

Duke Nukem Forever lever. Att 2K Games, som bland annat låg bakom Borderlands, plockade upp förnedrade och utskrattade Duke Nukem Forever och faktiskt förmodas ro iland förseningen av alla förseningar får nog vara min största överraskning från 2010. Den som tyckte att det var väntat har antingen inte varit med på alla turer eller är bara tjurnackat positiv oavsett vilka vedermödor som ligger i vägen – lyckost den som tänker så. Banne mig om inte jag numera också tror att Duke Nukem Forever blir av. Förresten, ni vet väl att frasen ”It’s time to kick ass and chew bubble gum… and I’m all outta gum” är lånad från ett annat verk – men vet ni vilket?

Årets största besvikelse

Kinect och Move. Naivt kanske, men jag trodde Microsoft och Sony skulle ha lärt sig av Nintendos små och få misstag när de lanserade Wii för fyra år sedan. Bland annat tänkte vi att Kinect och Move skulle komma till en helt ny räcka spel som skulle utnyttja kroppen som kontroll på helt nya och fantastiska vis. Men belackarna – som menar att standardiserad hårdvara som inte följer med vid konsollanseringen heller inte slår – kanske får rätt igen; jag ser nämligen bara de vanliga dans-, sport- och partyspelen vi spelat tusen gånger och som plockas fram till i genomsnitt 4,5 förfester per år. För mig är Kinect/Move med några dagar kvar av 2010 redan dött, tjatigt och dessutom bökigt att plocka fram.

Årets bästa uppföljare

Donkey Kong Country Returns. För ett år sedan visste vi inte ens om att apan skulle komma tillbaka i sin gamla spelserie. Vi visste heller inte att det skulle dyka upp redan ett halvår efter avslöjandet på sommarens E3-mässa. Det vi däremot anade, eftersom Nintendos titlar generellt sett håller hög klass, var att en uppföljare till Donkey Kong Country måste vara något alldeles extra. En del sade sig ha problem med kontrollen och ville inte sitta och skaka den för att rulla eller slå i marken men det tycker jag är lite gnälliga kommentarer till det första recensionsspel jag någonsin gett full pott.

Årets bästa trend

Lokalt flerspelarläge. Onlinespelandet har hängt med oss ända sedan 90-talet då vi först fick bredband värt namnet. Sedan dess har vi sett storheter som Counter-Strike, World of Warcraft och Modern Warfare och många, många fler titlar förtrolla hela generationer så till den grad att politiker och makthavare uttryckt farhågor om allmän förslappning och ökat hot mot arbetslinjen. Själv är jag dock bara måttligt intresserad av att möta andra online och gör det bara periodvis. Det jag däremot välkomnar är spelbolagens ökade intresse för att ge oss spel vi kan spela mot varandra i soffan som på den gamla goda tiden. Jag spelar gärna spel mot andra – men det ska vara mot polaren eller sambon bredvid så att vi båda kan stå för både våra handlingar och våra smädesord vi utdelar därefter.

Årets spel

Även när redaktionen fick bestämma tog Red Dead Redemption hem förstaplatsen och Heavy Rain andraplatsen – så på den fronten skilde det inte mycket mellan läsare och redaktion. Däremot blev Battlefield: Bad Company 2 utsett till bronsmedaljör, vilket jag väl inte har så mycket att säga emot.

Jag gav Heavy Rain min röst och med följande motivering:

Då och då blir ett kommande spel så upphaussat att det antingen bara kan flippa eller floppa; det beror givetvis på att allt utom succé räknas som flopp – lite hårda förutsättningar, kan man kanske tycka. David Cages hjärtebarn Heavy Rain hade snackats upp i drygt ett år av både honom och andra (vi på PS3bloggen till exempel) och vid släppdatum var det dags att leverera. Resultatet blev mixade betyg men för mig gav Heavy Rain en spelupplevelse jag inte haft på flera år. För mig är det i berättartekniken det finns mest att göra i spelvärlden, mer så än det tekniska. Därför är Heavy Rain årets spel om jag får bestämma.

Så var det med den saken. Hoppas att du också haft ett fint 2010. Nu är det bara cirka tolv timmar kvar så passa på att göra det mesta utav dem.

Hej då – så ses vi igen i 2011!

 


6 svar till “Spelpappan sammanfattar 2010”

  1. Att Super Mario Galaxy 2 inte kammar hem högre placeringar när spelare själva får rösta kan bara bero på att så många hardcorespelare givit upp på sina Wiis. De har helt enkelt inte spelat det. För det vore ju konstigt om ett spel som fått nästan enbart tior av recensenterna ska få så mycket sämre omdöme av konsumenterna.

  2. @tommy: förmodligen är det precis så, ja. För få har skaffat det, spelat det och kan därmed bedöma det. Personligen föredrog jag Donkey Kong Country Returns före SMG2 – men det är bara med en hårsmån.

    @krax: Tack! Detsamma!

  3. Tjena spelpappan. Sjysst att läsa lite goa recensioner av spel årets spel. Själv har jag skaffat mig en konsoll, stor tv och skön fåtölj men funderar fortfarande hur jag ska prioritera med sambo, go 4:a åring, heltidsjobb. Jag skulle behöva dumpa jobbet får att få tid att koncentrera mig på att spela… Hur gör man egentligen?

  4. Haha, jadu…fyraåringen kan du ju kanske spela med. Jag vet inte när du tycker det är ok att starta men beroende på vilken konsol du skaffat finns det ju olika spel man kan samarbeta i. Till Wii finns ju massor och till PS3 finns till exempel LittleBigPlanet.

    Men jobbar inte du hemifrån, eller? Kan du inte smita ifrån en halvtimme innan eller efter lunch? :)

    I övrigt får jag ju en del dispens eftersom jag skriver för Eurogamer.se. Då kan man inte bara spela rätt ofta utan även skaffa recensionskontor i hemmet.

    Annars är det enda tipset att spela på kvällar/nätter mellan typ 22-02.

  5. @Lagan: Jag kör efter det att sambo och ungar har somnat. Man kanske lider lite av sömnbrist emellanåt, men det får man ta för den goda sakens skull.

    När dottern varit hemma från dagis sjuk har hon ju också sovit en hel del, så jag har varit gentil och anmält mig frivillig till varenda möjlig VAB-dag (spelande + goodwill = win).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *