Spelpappan pratar med Adam Evertsson om boken SERIETIDNINGS-REKLAM!


Förra veckan hände mycket men inte så mycket är skrivet om det. Fandrakes två första böcker är den stora boken om Mutant och den maffiga boken SERIETIDNINGSREKLAM!

Jag har i dag snackat lite med min medförfattare Adam Evertsson för att presentera honom för dig som läser här. Vi tänkte passa på att berätta lite mer om den nostalgiska boken vi skriver ihop.

Varje gång jag kikar i en gammal serietidning från förr slås jag av hur reklamannonserna, oftast helsidor, betyder lika mycket för mig som själva serierna i tidningen – åtminstone rent nostalgiskt.

Det kan handla om en actionfigur jag ville ha, eller lekte med hos en kompis – eller kanske till och med fick i julklapp. Det kan handla om smaker och lockelser från godis, glass, tuggummi eller läsk. Det kan handla om något så simpelt som en reklamannons jag inte begrep då, men som jag i dag som vuxen såklart inser innebörden av.

Kort sagt; serietidningsreklamen får min hjärna att inse vilka fina gamla skatter den fått mig att glömma att jag minns. Det är kommersialism i all sin fulhet, javisst – men det är också grunden till några av mina lyckligaste barndomsminnen från en tid då livet var mycket enklare än nu.

Det var en tid då min stora bristvara i livet varken var tid eller kärlek, utan faktiskt endast pengar. I dag är min stora bristvara inte heller kärlek, och pengar har jag så jag klarar mig hyfsat . men tid har jag märkligt nog allt mindre av oavsett hur mycket tid jag tycker att jag frigör.

Så … boken SERIETIDNINGSREKLAM! är i korthet ett slags kärleksförklaring till alla de här minnena – en kavalkad av hundratals reklamannonser och hur de blev till.

Vi analyserar själva annonserna och pratar med folk som låg bakom både dem och produkterna de var menat att göra reklam för. Vi gör helt enkelt upp med hela vår barndoms kommersiella lockelser som smög sig in i våra oskyldiga hjärnors längtan och önskelistor. Givetvis kommer vi inom kort att presentera lite uppslag och annat för att det ska framgå exakt hur awesome den här boken blir!

Så … vem är då ”vi”? Jo, jag kontaktade Adam Evertsson som driver Reklam från förr och frågade om han ville vara med och skriva den slutliga boken om serietidningsreklam. Och det ville han. För dig som inte redan känner honom tänkte jag dessutom försöka mig på att intervjua honom här – för att samtidigt presentera lite mer info kring den kommande boken.

Hej Adam, vem är du?

Jag är en glad kille som pysslat med olika saker i mitt liv, men sedan Internet blev var mans egendom på det glada 90-talet har jag hållit mig i närheten av det. För stunden är jag projektledare på en webbyrå i Göteborg men jag har ett förslutet som utvecklare. Jag är också redaktör på en handfull webbplatser, varav två har varit igång i över 20 år; Skrattnet.se och AllaTalarSvenska.se. Men det är förmodligen Reklam Från Förr som gjorde att dina och mina vägar korsades så fint.

Hur skulle du beskriva boken SERIETIDNINGSREKLAM! som vi jobbar på?

SERIETIDNINGSREKLAM! är en maffig nostalgibok där den som läste serier på framförallt 70- och 80-talet kommer att känna igen sig – och egentligen inte bara de som läste, utan alla som var unga på den tiden. Chansen är stor att du lekte med leksakerna, drack läsken, åt pålägget eller bandade Tracks-låtar med de rätta kassettbanden.

Sen handlar det ju inte bara om själva annonserna utan även om folket bakom reklamen: de som satt och spånade fram hur de skulle se ut, vilken text som skulle skrivas och vem som skulle vara med på bild. Det är ett stort jobb och vi har tvingats begränsa oss rejält men då kan vi å andra sidan välja ut de bästa bitarna, roligaste anekdoterna och största scoopen.

Hur långt har vi kommit egentligen?

Ganska långt får jag väl ändå säga. Vi har valt ut vilka bitar boken ska innehålla, börjat bena ut kapitlen och vi har intervjuat åtminstone hälften och kommit långt med skrivandet också. Den närmsta tiden kommer alla texter att bli klara och sedan är det dags för formgivaren att gå loss på alltihop. En väldigt viktig bit, får vi väl ändå tillstå.

Vad är det svåraste med att skriva en bok av det här slaget?

Jag kan bara komma på två saker. Tiden är vår fiende och det gör att en del nyckelpersoner hunnit gå ur tiden, vilket är tråkigt. I många fall har vi införskaffat material och information på annat sätt men det är alltid kul med förstahandsinfo.

Den andra svåra saken är att välja vad som ska få plats i boken, vi har ju valt bort mängder av saker. Det mesta är ju i någon mening intressant och det går alltid att göra en bok tjockare … men vi får helt enkelt nöja oss med att plocka med det absolut bästa av det bästa.

Vad är roligast med arbetet?

Att bara bli tillfrågad om att få vara del av ett sådant här ambitiöst projekt är otroligt roligt. Men roligast är nog faktiskt researchfasen. Jag har alltid varit intresserad av tryckkonsten, reklambranschen och böcker – så att få prata med de som jobbade i den här branschen på 70- och 80-talet är intressant. Jämfört med dagens reklam- eller webbyråer – där du på morgonen kan spåna fram ett koncept och sedan ha en färdig annonsprodukt ute på webben innan du går hem – är historierna kring hur ett sådant arbete gjordes på 80-talet fascinerande.

Att få höra dessa hjältar berätta att en annonstext fick beställas från något som hette sättningsbyrå och att denna text kom tryckt på papper, ofta levererad med budfirma, för att sedan ges till en originalare som satte samma bilder och text, klippte, klistrade och att denna sedan budades vidare till en tryckfirma som i sin tur skulle gå flera varv till innan produkten var färdig –  det är ganska omtumlande för en som suttit med InDesign i mer än 15 år.

Det är också kul att se reaktionerna när jag berättar hur deras annonser har ett så stort nostalgivärde för mig och andra. Många verkar inte ens ha reflekterat över detta.

Berätta mer om Reklam från förr, vad fick dig att lansera en sådan sajt?

Jag har alltid läst mycket serier, och har kvar många av mina tidningar från när jag var liten. Jag märker att det numera är reklamen som verkligen slår an en sträng. Reklamen för de prylar, leksaker och kläder, som jag så gärna ville ha. Vissa annonser sitter lite hårdare i skallen, andra har jag glömt.

Redan i slutet av 90-talet föddes tanken att skapa en sajt där jag laddar upp mina favoritannonser men det dröjde många år innan jag fick tummen ur. Det blev Reklam Från Förr, där jag lägger ut några av de annonser jag själv växte upp med. Jag önskar att jag hade mer tid att skriva om annonserna, men det blir bara några meningar om dem där. Jag låter bilderna tala, i boken blir det annorlunda.

Förhandsbokningen av SERIETIDNINGSREKLAM! öppnar i slutet av oktober. Givetvis kommer vi att berätta allt då – inklusive vilka förbokningsbonusar det blir samt när boken är klar att skickas ut.

Mer finns att läsa på serietidningsreklam.se.

Ha en fortsatt härlig torsdag!

 


Ett svar till “Spelpappan pratar med Adam Evertsson om boken SERIETIDNINGS-REKLAM!”

  1. Hej! Fick syn på boken om reklam från förr först idag! Vilken lycka!!! Min älskade pappa gjorde reklamen för Hubba Bubba (tjejen på bilden är jag, då 14 år) samt Juicy Fruit och andra tuggummin från Wrigleys.
    Min pappa gick bort 2007, så detta känns så mäktigt att ni gör denna bok. TACK!! Jag växte upp med två föräldrar i Reklambranschen (Eco Annonsbyrå AB), där min pappa var ägare. Vi fick alla serietidningar hem gratis därav och detta blir helt awesome att få titta tillbaka på även min bästa tid i barndomen ☺
    Har förbokat (självklart) och väntar med stor glädje!!!

    Mvh Gitte

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *