Intressant som skrivits under vecka 46


Vecka 46 skrevs det som vanligt en massa intressanta saker på Eurogamer.se och på andra platser. Jag sammanfattar under måndagen det jag skrivit under veckan som gått och som jag tycker kan vara värt att läsa om du inte följer sajten varje dag.

Dessutom lägger jag ut lite övriga texter jag tycker kan vara värda att läsa för den som är intresserad av tankar och trender från spelvärlden.

Nordic Game Program löper ut 2011

Nordiska Ministerrådet har ett stödprogram för den som vill utveckla dator- eller tv-spel; Nordic Game Program kallas det och har löpt från 2006 och är tänkt att löpa ut nästa år. Frågan är bara om den malmöbaserade organisationen får någon förlängning? Antalet bidragsansökningar slår rekord i år, så utifrån behovet borde det inte vara något snack om saken – frågan är istället vilken inställning makthavarna har till spel som ekonomisk tillväxtdragare?

Gissa vilket spel som har ritats?

Under en tid har vi på Eurogamer.se kört en forumtråd där läsarna (och redaktionen såklart) uppmanas att använda MS Paint eller liknande enkelt ritprogram att skapa en bild från ett spel som övriga sen får gissa på. Den som gissar rätt får rita vidare och så far tråden vidare i en rasande fart. Det blev så fint att vi gjort ett konstgalleri av de 25 första bidragen.

Sony och Microsoft jobbar ihop om tio år?

David Reeves är gammal Sonychef och han påstod i veckan att det inte finns plats för alltför många konsoler i framtiden.

”När du arbetar i första produktionsledet inser du hur riktigt, riktigt dyrt det är att utveckla en plattform. Oavsett om det handlar om PS3 eller Xbox 360 kostar de miljoner att ta fram. Kanske inte miljarder, men absolut många miljoner. Till slut kommer det kanske att bli så pass dyrt att Microsoft och Sony säger, ’Ok, låt oss jobba ihop istället’. Jag tror det handlar om 10 till 15 år bort, det är så lång tid det kommer att ta att komma fram till det. Inte nästa konsolcykel utan nästnästa.”

Tja, vi får väl se. Jag tillhör de lite mer tveksamma kring just den utvecklingen.

Ingen mer Wii Speak? Jodå.

Ett rykte spreds att Nintendos Wii-tillbehör, Wii Speak, inte längre skulle stödjas av tillverkaren efter att Amazon uttryckt sig så. Det hela visade sig vara väldigt överdrivet och stödet för chattillbehöret fortsätter som tidigare. Vad nu det betyder, för väldigt få spel stöder det som det är i dag.

Sen tänkte jag sammanfatta några bra grejer jag läst av andra skribenter i veckan:

Mer död åt konsolexklusiviteten (Svampriket)

Tommy spinner vidare på tråden ovan om olika plattformar för spel och ger sin åsikt:

”Under Svamprikets tidiga skede skrev jag ett inlägg om hur jag avskyr konsolexklusivitet, och hur det tvingar oss att spendera tusenlappar på olika konsoler medan fans av film och musik kan spela upp allt på en enda maskin. Lyckligtvis ser vi hur fler och fler konsolexklusiviteter försvinner.”

Spela med bara en knapp (Blog ’em up)

Som vanligt har jag även med en text från utmärkta Blog ’em up. I artikeln “Too Many Buttons” i Escapist vädjar John Scott Tynes till sina spelutvecklande kollegor och Jimmy Håkansson tar det vidare:

”Det är efter att ha spelat Far Cry 2 – ett spel som har stöd för upp till 31 olika knappinmatningar – som Tynes kom fram till att moderna spel är för komplicerade. I samma artikel bryter han ner Far Cry 2:s kontrollschema till beståndsdelar, eller delar stora nog att funka med en Atari 2600-kontroll som har en styrspak och en knapp. Tynes sätt att göra en extremt kontextkänslig knapp som anpassar sig till alla tänkbara lägen är, förstås, absurd. Men, den är också fascinerande. Det handlar inte så mycket som en återgång till forntidens handkontroller som det handlar om att skala ned spel till kärnan.”

 


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *