Skön retromusik: Ghosts ’n Goblins (1986)


Få är de som ägt en C64 och inte kört klassikern Ghosts ’n Goblins från Elite. Lika beroendeframkallande som svårt att stava.

Faktum är att det inte är fel att påstå att konverteringen av arkadspelet Ghosts ’n Goblins till format som C64 är ett av de första exemplena på ”modernt” plattformsspel med varierande banor, musik och miljö.

Det inte alla vet är att Ghosts ’n Goblins från början är just ett arkadspel och att flera nivåer dessutom saknas i C64-versionen, förmodligen beroende på att de inte fick plats – hela spelet laddas på en gång och som vi vet har ju maskinen inte direkt oändligt med minne. Samma sak gäller för övrigt klassiker som Commando.

[slideshow_deploy id=’10638′]

Att Ghosts ’n Goblins var ett lika sjukt svårt spel att klara av som det är att stava tycktes inte hindra dåtidens ungdom. Själv är jag väldigt ringrostig men har faktiskt lyckats klara mig till eldbron med fladdermöss(?) men stupar jämt på den hoppande resen med nyckel. Efter denna bro väntar faktiskt sista banan (i C64-versionen) och den slutbossen i form av en jättedrake, såklart.

Musiker är Mark Cooksey och han är väl förutom detta mest känd för att ligga bakom ledmotivet till 1942, Bomb Jack och Paperboy – vilka samtliga faktiskt borde platsa in här på retromusiklistan nån gång i framtiden.

Mark Cooksey – en engelsman född 1966 – gjorde mestadels musik till just Elite-spel och förklarade i en intervju för ett tag sedan att han, liksom många andra, hamnade i spelmusikbranschen av en ren slump. Han sökte jobb inom ”elektronik” eftersom han ”tyckte det var roligt i skolan”. När så en brittisk arbetsförmedling berättade att Elite sökte programmerare tyckte han det lät som hyfsat när elektronik.

Efter att ha sökt en tjänst fick han ett möte med bolagets vd, Brian Wilcox, och Cooksey berättade där lite om sina elementära kunskaper i assemblerprogrammering men fick i uppdrag att gå hem och ”skriva lite musik” till Airwolf-temat. Efter att han kom tillbaka med resultatet hade han helt enkelt jobbet som kompositör på Elite. Tilläggas bör att han faktiskt mest kom att syssla med covers av olika slag; oftast från arkadoriginal som skulle portas till andra format.

Så här säger Mark Cooksey iallafall om sin egen insats till Ghosts ’n Goblins:

”I think G&G was my best implemented tune up to that point. I think some of the later tunes were more complex and had more variety of sounds. Felix is one of my favourites because its got a bizzare melody and sound to it. I also like Storm Warrior which has a classical type tune and a tune which uses the filters to good effect (on a proper C64). G&G has to be up there in the favourites list of course, as this is the tune most people remember and mention when they meet me.”

Nedan hittar du både hela Ghosts ’ n Goblins-temat men också den tjusiga High Score-trudelutten du får på slutet om du varit duktig. Tydligen har YouTube börjat med nytt utseende på inbäddade videor men det funkar inget vidare till WordPress så därför kör jag med det gamla som tidigare.

 


Ett svar till “Skön retromusik: Ghosts ’n Goblins (1986)”

  1. Sjukt svårt var ordet. Det var bland de första spelen jag fick efter att ha ringt på en annons i gula tidningen och sagt att jag ville ha ett läskigt spel. Då fick jag detta för 10 kr. Piratkopia så klart. Men det var det väl värt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *