I somras intervjuade jag tre trevliga herrar för en specialartikel om äventyrsspel. Det var först menat som en djupdykning i hur de görs, men blev ganska snart en bredare analys av hur genren aldrig dog – utan sögs upp av en massa andra spel. Nu är den klar och publicerad.
Möt Sten Holmberg, Göran Fröjdh och Anders Gustafsson – äventyrsexperter från tre olika generationer.
Alla som följer mig här på Spelpappan vet att jag då och då rotar i mina gamla exemplar av Datormagazin och plockar fram nyheter och trender som är 20 år gamla.
I några andra texter har jag nämnt frågespalten Besvärjaren Besvarar – och det är just i detta återkommande inslag Göran Fröjdh och Sten Holmberg är aktuella. Tillsammans med Anders Gustafsson på svenska spelstudion Cockroach (som utvecklar The Dream Machine) är de nämligen några av Sveriges experter på äventyrsspel, om än från olika vinklar.
I en längre artikel på Eurogamer.se fick jag ihop historien både kring hur äventyrsspel skapas och på vilket sätt de påverkat spelbranschen under 25 år. Jag tackar mina intervjuoffer, utan vilka det inte gått att få ihop det hela.
Faktum är att, även om äventyrsspel som genre kanske inte lockar massorna till läsning, tycker jag att texten är viktig eftersom jag själv inte kunde hitta något liknande därute, åtminstone inte på svenska. Och det är så jag ofta vill ha det; jag gillar att läsa och skriva om saker som inte redan är uttjatade. Jag är inte journalist till yrket, jag lever varken på klicken eller på kommentarerna – men jag kan ändå ta mig tiden att då och då ägna lite extra tid åt att gräva. Det är lyx.
Jag ska inte trötta ur er med en dålig sammanfattning av texten här, utan nöjer mig med tre fina citat från experterna. Är du det minsta intresserad av äventyrsspel kommer du dock att gilla texten, det är en titt på både nutid och dåtid.
”Många som spelar ett äventyrsspel är ute efter den där aha-upplevelsen; en känsla av att stöta på ett till synes olösligt problem de sedan lyckas lista ut. Det är dessa kickar folk generellt sett är ute efter – och det är dessa som är mycket svårare att leverera nuförtiden”
Anders Gustafsson, Cockroach
”En äventyrsspelförfattare måste tänka flera steg längre; en bok är sekventiell och det finns en enda lösning, men ett äventyr kanske kan lösas på olika sätt och allt spelaren försöker göra ska ge en upplevelse tillbaka. Detta är en av anledningarna till att Douglas Adams Hitchhiker’s Guide to the Galaxy aldrig gjorde sig särskilt bra som äventyrsspel, trots att boken är briljant. Mästerförfattare inom äventyrsgenren var namn som Steve Meretzky och Dave Lebling; de visste hur man skrev roliga kommentarer till spelarens försök och kunde verkligen beskriva en omgivning utan bilder.”
Sten Holmberg, äventyrsspelsexpert
”Problemet med att läsa en walkthrough utan att ha spelat spelet var dock att det sällan gick att svara på frågorna vi fick – därför spelade jag igenom de mest efterfrågade spelen själv. En del frågor skickade jag vidare till frilansare som jag visste hade spelat ett visst spel.”
Göran Fröjdh, för detta nöjesredaktör på Datormagazin och grundare av Fz.se
Du hittar hela artikeln om äventyrsspel på Eurogamer.se.