David Whittaker är en man med många strängar på sin lyra – och sin dator. Jag har tidigare skrivit om hans musik i populära spel som Lazy Jones, Armageddon Man och Shadow of the Beast med mera.
Det som inte är lika vanligt är att jag tar upp mindre bra titlar som David Whittaker bidragit till – dock med lika trevlig musik som i de bra spelen. Bra musik och bra spel hör verkligen inte alltid ihop.
Red Max är ingen uppföljare till Blue Max och heller ingen slags spin-off på Mad Max-filmerna. Istället handlar det om en motorcykel som kallas just Max och är röd – det står till och med MAX på hojen.
Spelmässigt är Red Max ingen höjdare med sin smala spelvy på bara en tredjedel av spelskärmen. Det var ganska trist att bara köra runt utan någon vidare finess och i dag hade spelet varit bortglömt helt och hållet om det inte berott på David Whittakers musik.
[slideshow_deploy id=’10562′]
Red Max är utvecklat av britten David Darling, som tillsammans med sin bror Richard faktiskt grundade programhuset Codemasters år 1986. Här låg de bakom stora titlar som Rockstar Ate My Hamster och Micro Machines – men just Red Max blev ingen storsäljare.
Darling programmerade spel redan som elvaåring på det som brukar kallas världens första persondator, Commodore PET från 1977, och ska bland annat ha blivit tillsagd av sin lärare att sluta programmera spel, ”det är slöseri med tid”. David Darling sålde av sin andel i Codemasters 2007 och driver i dag apputvecklaren Kwalee.
David Whittaker, själva huvudpersonen bakom musiken, arbetade i åtta år för Electronic Arts innan han år 2004 gick över till spelutvecklaren Traveller’s Tales (TT Games) och blev deras ljudexpert.
Varsågod – Red Max till C64 från 1987