3d-skrivaren är installerad och jag har nu löst problemet med att inte kunna skicka egna filer från dator för att skriva ut. Det innebär jag numera på kvällarna sitter och försöker lära mig diverse program för att skapa egna 3d-modeller, vilket givetvis är en ny vetenskap för mig.
Och…det innebär också att jag äntligen kan göra slag i saken och börja jobba på det där Archon-brädspelet jag skrivit om tidigare. Jippie!
Att göra egna 3d-modeller från scratch är kanske inte så lätt när man är helt ny. Min tanke är ju att skapa en brädspelsvariant av datorspelet Archon från 1983, och då har jag ju en hel drös 2d-modeller att utgå ifrån – men hur går man tillväga för att göra trovärdiga 3d-figurer av dem?
Min första idé var att hitta någon slags mjukvara som omvandlar pixlar till voxlar, det vill säga tredimensionella kvadrater istället för bara tvådimensionella.
Jag hittade först en webbtjänst som sade sig klara biffen, Shape Carving Editor, men efter att ha meckat runt ett tag insåg jag att jag inte kommer att få det att göra det jag vill. Nu verkar den dessutom vara bortplockad. Synd; webbtjänster är praktiska.
Istället hittade jag en mjukvara som heter Qubicle Constructor från Minddesk. Den kostar några hundralappar, men är ganska gedigen och samtidigt så pass enkel att jag kunde sätta igång direkt efter en instruktionsvideo på tio minuter.
Det jag hade att utgå ifrån i mitt testobjekt är ljusa sidans golem, vilken är en kraftig figur som känns enkel att skriva ut. C64-versionens sprites har svarta konturer, vilket originalet till Atari saknar; framöver kommer jag endast att använda Atari-sprites. Efter att ha skalat av de svarta konturerna stod jag alltså där med en helgul 2d-modell.
Jag upptäckte då att pixlarna i dessa 2d-modeller inte är helt kvadratiska, utan mer som LEGO-bitar. Lyckligtvis finns en inställning att göra i Qubicle Constructor som fixar just detta, men vad jag senare upptäckte var att exporten till .obj-fil inte förde över denna inställning, och pixlarna blir ändå kvadratiska – och figuren utsträckt. Detta är ett problem jag får lösa senare.
Om det funkar att skriva ut? Jodå, det funkar fint – men givetvis behövs en del finjusteringar. Någonstans i exporten försvann en del info, tror jag, eftersom en del solida voxlar blev till hål i figuren. Och kanske överdrev jag behovet av stödben (som behövs för att delar som står rakt ut ska skrivas ut rätt), för hela härligheten var helt klädd i stödmaterial när den var klar.
Så här ser alltså den allra första prototypen ut; jag kommer att göra om den ett par gånger, misstänker jag – särskilt om jag inte får voxlarna att bli utdragna. jag tänker mig också en ståplatta som hela figuren – och även alla de övriga – ska stå på för bättre stabilitet och mer brädspelsfigurkänsla.
Well, så kan det går – det kan nog till och med funka, det här.
Ha en fortsatt trevlig måndagskväll!
4 svar till “Spelpappan bygger Archon-brädspel, del 1”
grymt coolt! Nu får du måla den också
Ja, det är meningen. Men jag kommer nog att göra om ett gäng prototyper tills dess jag får dem precis som jag vill ha dem. Det är lite trixande och trial-and-error med 3d-skrivande. Men det ser helt klart ut som att det kan fungera!
Hur små kan man göra dem? Det känns ju som de borde vara i klassisk 28 mm om det ska vara brädspel.
Har du tänkt något kring rättigheterna till spelet, grafiken och hela varumärket? Det kan ju bli en rätt kul variant av schack faktiskt. Men man får fundera både en och två gånger kring spelbalans och regler för separata figurer.
Man kan göra dem rätt små, Pocket Tactics är ju ganska små figurer. Jag tänkte dock slå på stort och göra ganska rejäla figurer med platta och allt. Eftersom de är uppbyggda av voxels vill jag ju gärna att den kubistiska formen är tydlig, och det blir svårare ju mindre figurerna är.
Rättigheterna ägs förmodligen fortfarande av EA, skulle jag tro. Jag är inte ute efter att göra någon slags massproduktion, utan tänker bara göra ett exemplar till mig själv och sen möjligtvis lägga alltihop på Thingiverse. Jag vet inte heller hur jag gör med brädet, förmodligen skapar jag det också från scratch.
Vad gäller reglerna tänkte jag börja med Archon Skirmish och se vart det leder. Det finns en del märkligheter i reglerna som är svåra att förstå sig på – så kanske gör jag om dem när jag väl har brädet på plats, vem vet? :)