Spelpappan bygger Archon-brädspel, del 2

13 oktober, 2013 av: Jimmy Wilhelmsson  

Skapandet av ett Archon som fysiskt brädspel går vidare. Förra gången löste jag problemet med val av mjukvara att arbeta med, och nu har jag kommit ett långt steg på vägen.

Jag har lyckats utarbeta en slags mall efter pjäsen Unicorn – och har i skrivande stund gjort klart en fyra, fem pjäser för utskrift – samt skaffat nya filament som redan är färgade i blått och gul, eftersom målandet tog tid.

Tidigare började jag med en Golem, men efter att ha stött på lite utmaningar i själva mjukvaran, Qubicle Constructor, valde jag att gå vidare med en Unicorn istället; det blir lätt enahanda att bara jobba med samma pjäs.

unicorn_atariDen största utmaningen med en Unicorn utkristalliserade sig direkt; det finns gott om delar av spriten som inte hänger ihop med varann – vissa pixlar i benen hänger bara ihop diagonalt, och fler pjäser uppför sig likadant. Om en 3d-figur ska fungera måste den hänga ihop, så hur skulle jag bära mig åt för att få pjäsen att hänga ihop utan att gå ifrån dess tvådimensionella original?

Unicorn_QubicleLösningen blev att skapa pjäsen utifrån fler och mindre voxlar, och stödja de ställen som inte hänger ihop med en extra rad. Det gör att pjäsen inte blir exakt på pricken likadan som originalet, men å andra sidan finns det inget annat sätt att få delarna att hänga ihop.

Nå, jag skapade några Unicorns och lät dem få en platta att stå på som var specialbyggd för just denna pjäs. Jag gjorde hål i plattan efter pjäsens fötter och droppade lite lim i dessa och klämde ihop. Ursprungligen skrev jag ut pjäserna med ofärgat filament, vilket ger en blek, vit färg – min tanke var ju att måla dem.

2013-10-08 09.24.38Varje pjäs har ju delar som sticker rakt ut och går inte att skriva ut som den är; Replicator 2x har därför en egen mjukvara som räknar ut vilka de svaga partierna är och bygger stödstrukturer runtom – stödfilament du alltså sedan plockar bort från den färdigutskrivna produkten.

När Unicorn var klar gick jag raskt vidare på motståndarsidans motsvarighet, Basilisk. Det är en blå, ödleliknande varelse – som helt enkelt ska se ut som den mytologiska basilisken.

basiliskUtmaningen här var liknande Unicorn; dessutom har denna pjäs en svans som verkar ringla sig runt kroppen samt ett stort öga som förmodligen symboliserar basiliskens främsta vapen, nämligen att förstena med blotta blicken. Eftersom blått är den mörka sidan ville jag dessutom göra pjäsen lite mer ondsint, med klor, taggar och lite mer läbbiga attiraljer – trots den voxliga ytan.

2013-10-13 20.49.09Att måla samtliga pjäser gula och blå kommer dock att bli ett drygt arbete; det insåg jag redan efter några stycken. Därför införskaffade jag blått och gult filament för att kunna skriva ut direkt i rätt färg, med vänster eller höger munstycke.

Här bredvid jämför jag en målad pjäs och en som skrivits ut direkt med blått filament; det känns nästan som en bättre blå färg att skriva ut direkt i blått.

Så nu tar jag alltså en pjäs i taget; jag har förutom dessa pjäser hunnit göra även Archer och Banshee och tänker mig väl att jag är klar med dem allihop inom några veckor, förutsatt att jag har lite tid över här och där.

Archer_Qubicle

Det jag egentligen saknar nu är vettiga regler. Jag har mer och mer kommit på att jag inte är riktigt nöjd med de regler från Archon Skirmish som skapats utifrån Atari-originalet, men det är också svårt att utifrån ingenting bygga en vettig regelstruktur som är spelbar. Då snackar vi om något som verkligen tar tid att göra; kanske bör jag vända mig till de spelkonstruktörer jag redan känner för lite rådgivning?

Banshee_Qubicle

Alternativt nöjer jag mig med att brädspelet Archon är och förblir en prydnadsgrej; en kul sak att kika på och önska att det fanns spelregler till. Jag vet ännu inte; just nu är det kul att bara se det ta form – för att till sist slänga upp alltihop på Thingiverse.

Ha en fortsatt trevlig söndagskväll!

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.



Kategori: Brädspel & rollspel
Etiketter: ,

Kommentarer

3 kommentarer till “Spelpappan bygger Archon-brädspel, del 2”
  1. Markus skriver:

    Roligt att mjukvaran (Qubicle Constructor) är otroligt likt karaktärbyggardelen i 3d Dot Game Heroes (http://ps3media.ign.com/ps3/image/article/102/1023356/3d-dot-game-heroes-20090910105027324_640w.jpg)

    Feladress till thingiverse?

    Härligt att följa detta bygge!

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Ah, såklart – tack för påpeknadet om länken. Det ska givetvis vara till .com-adressen.

    Ja, likheten med 3D Dot Game Heroes slog mig också. Jag gillar dessutom att det går att ladda hem och köra en fullversion helt gratis med begränsningen att du inte kan exportera. Det gör att jag kan jobba med vilken av mina datorer som helst och sköta exporten på den stationära på kontoret där 3d-skrivaren står.

    Just nu håller jag på att dra ihop lite folk som vill vara med att skriva nya regler – samt funderar på hur jag ska tillverka själva brädet. Ha det fint!

  3. Silwer skriver:

    Archon och 2an är ju gamla favoriter, skulle nåt sånt funnas irl så skulle då jag köpa det.

    Även en modern lite putsad en för tex smartphones vore nåt.

Kommentera