Under tiden jag satt och skapade 3D-modeller från klassiska brädspelet Archon föll det sig naturligt att jag också kikade på andra projekt som skulle kunna omvandlas från gammal kultdatorspel till brädspel.
En favorit har alltid varit Wizard of Wor, framförallt för den otroligt roliga tvåspelardelen. Kan denna kultklassiker från arkad- och C64-världen återupplivas på bräde med en bunt tärningar och tuff spelplan?
Alla tvådimensionella spel går såklart att på ett eller annat sätt skapa i en fysisk tredimensionell värld. Men kan alla fungera som ett tredimensionellt brädspel med regler roliga nog att göra det värt att spela? Tveksamt.
Det finns dock något som lockar med enkelheten i Wizard of Wor, och då menar jag inte bara den nostalgiska grafiken med tillhörande blipp blopp-ljud.
Om du någon gång spelat samarbetsspel som Mutant Chronicles: Kampen om Citadellet så vet du kanske vilken känsla jag talar om. Tänk att plocka ut de allra enklaste ryggradsreglerna som ger spelet sin karaktär och överföra dem till ett fysiskt Wizard of Wor med fart och fläkt.
Skulle det bli spelbart? Skulle det gå att göra? Skulle det gå att tillföra lite extra krydda, som exempelvis stöd för upp till fyra spelare – utan att Wizard of Wor-känslan försvinner?
Jag vet inte riktigt, men jag vet att brädspelsådran väckts till liv på allvar – särskilt sedan jag skaffade 3D-skrivare – med den skillnaden att jag nu tycker det är nästan roligare att försöka skapa brädspel, snarare än att spela dem. Men visst, det är ett svårt hantverk – och det krävs förmodligen många försök innan något vettigt kommer ur det.
Men med tuffa spelfigurer och nostalgisk spelplan är åtminstone halva jobbet gjort.