DICE firar 25 år – och många borde glädjas med dem


I dag firar Sveriges bemanningsmässigt största spelstudio, DICE, 25 år i branschen. Det är stort på mer än ett vis.

Dels är studions status ett bevis på att svensk spelutveckling inte bara står sig fortsatt stark utan även utvecklas med tiden – och dels är det kul för alla som harvade runt i demoscenen att ännu kunna peka på ”originalet” med viss stolthet. Oaktat vilken grupp de själva tillhörde.

Att DICE firar just i dag är nog mer en tillfällighet än ett faktiskt datum. Första genombrottstiteln Pinball Dreams släpptes i mars 1992 och redan i september samma år var det dags för uppföljaren Pinball Fantasies.

På den tiden hette bolaget bara Digital Illusions och var relativt nybildat men det är lite oklart exakt när bolagiseringen av verksamheten skedde. Den sägs ha skett mest för att ta hand om de intjänade pengarna och kanske inte lika mycket för att bygga en internationell spelstudio som skulle liera sig med Electronic Arts och släppa globala storsäljare. DICE-berättelsen finns givetvis med i Generation 500 och även i litet annorlunda version i engelska Generation 64.

Jag inser nu att Pinball Dreams aldrig varit med bland retromusiken här på Spelpappan. Då kan jag lika bra köra den här nu direkt:

Att spelutvecklare som DICE härstammar direkt ur demoscenen är ju såklart varken en nyhet eller ens särskilt ovanligt. Norska Funcom och danska IO Interactive har gjort liknande resor – det intressanta är dock att dessa studior är betydligt mindre än DICE rent bemanningsmässigt och har på senare år inte haft samma stabilitet. Det finns något i DICE som gör att de år efter år faktiskt levererar.

Och rent demoscensmässigt är det fortfarande så – senast för en vecka sedan vann demogruppen Fairlight C64-demotävlingen på kändistäta sommarversionen av Datastorm – vars vinterversion jag ju besökte i februari. Gissa var flera av Fairlight-snubbarna arbetar.

Själv ägnade jag lördagen som gick åt Retrospelsfestivalen i Malmö. Jag fick äran att inleda föreläsningssessionerna och hade utlovat en kavalkad av nostalgiska bevis varför Amiga 500 var (är?) världens absolut bästa speldator.

Då jag visste att Martin Lindell (som ju arbetar på DICE) skulle hålla föredrag om just DICE utelämnade jag en hel del detaljer om just detta – och försökte istället göra en mjuk övergång. Oklart om det lyckades, jag var tvungen att dra på barnkalas med min son. Som ju förresten syns till vänster på scen – man har ju vissa pappaskills vid det här laget och kan kombinera jobb med ansvarsfullt föräldraskap :)

Jag passar på att tacka folket på Videospelsklubben för att de filmade våra föredrag – de lyckades också få med Martin Lindells som följer här:

Till sist vill jag passa på att tipsa dig som arbetar på ett IT-företag eller en spelstudio att det går bra att bjuda in mig att hålla föredrag även hos er. Jag anpassar innehållet och gör en skräddarsydd föreläsning och bjussar dessutom på lite böcker.

Tipsa din chef eller anlita mig på eget initiativ – du kan läsa mer om hur du bokar mig här.

Ha en fortsatt härlig onsdag!

 


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *