Gratis smakprov ur SERIETIDNINGSREKLAM!
26 april, 2018 av: Jimmy Wilhelmsson
Du som har bra minne kommer säkert ihÃ¥g att jag och Adam letade febrilt efter Coca-Cola-skejtaren som prydde bolagets serietidningsreklam under vÃ¥ren 1979. Vi hittade ju honom, men nu tänkte vi dessutom bjussa pÃ¥ storyn om honom – plus ett litet smakprov ur kommande boken.
Smakprovet består av förordet (som vi ju redan bjudit på här) samt några sprillans nya uppslag ur kapitlet Läsk och annan dricka.
Tidigare har jag gett möjlighet att tjuvkika på lite enskilda uppslag, men den här gången använder vi en webbtjänst. Smakprov.se är en tjänst som presenterar korta utdrag ur nya böcker. Tanken är att ge en bättre bild av vad boken innehåller och många boklådor suger automatiskt upp denna info, till exempel Bokus, då smakprovet länkas till ett unikt ISBN-nummer.
Vi har aldrig provat den här tjänsten förut, men det verkar bÃ¥de bra och smidigt. En del böcker är kanske mer självklara än andra vad gäller innehÃ¥ll och vad du som läsare kan förvänta dig. Just när det gäller Serietidningsreklam! har vi förstÃ¥tt att inte alla inser vilken stor och relevant skatt det här för alla som växt upp pÃ¥ 70- eller 80-talet. Det här vill vi sÃ¥klart ändra pÃ¥ – Serietidningsreklam! är värsta julklappen till i stort sett vem som helst som minns sina härliga ungdomsÃ¥r med Hubba Bubba, färgad läsk, actionfigurer och GB-glassar!

Julklapp, säger du kanske? Ja, julklapp – för Serietidningsreklam! släpps ju egentligen inte förrän i september. Vi kör en liten förhandsbokningskampanj nu för att blidka vÃ¥ra trognaste fans och läsare, men den är bara öppen i nÃ¥gra dagar till, sÃ¥ om du vill vara först gäller det att slÃ¥ till nu.
I smakprovet får du läsa inledningen till kapitlet om Läsk och annan dricka. Där hinner vi att kika på Strike 10, Coca-Cola-skejtaren, Carolas reklam för Pepsi, om svenskars fäbless för apelsindricka samt hur John Guidettis pappa gjorde reklam för Loranga. Det är bara några få uppslag, men riktigt trevlig läsning påbjudes.
DESSUTOM … finns det ju redan en tidig recension av boken. Det är specialsajten 80talsreklam.se som fÃ¥tt ta sig an detta mastodontverk – och verkar gilla vad de ser!
Det blir förstås en kraftig köprekommendation av denna bok som infriar förväntningarna. Äntligen kan man följa serietidningensreklamens trender och få både överblick och nördig fakta. Den tangerar 80talsreklam.se otroligt bra, gillar man bloggen gillar man garanterat boken. Mitt exemplar kommer bli vältummat eftersom det är guldgruva av årtal, varumärken och fakta men även den som mest vill få en rejäl nostalgikick av bilderna kommer få sitt lystmäte.
Här är hela recensionen.
…
VarsÃ¥god – ett gratis smakprov ur boken SERIETIDNINGSREKLAM!
Observera att förhandsbokningen alltså stänger vid midnatt till den 1 maj 2018.
Ha en fortsatt härlig torsdag!
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Vem är det som gör den grafiska formen?
I det här fallet är det Pica Pica Design Studio: http://picapicadesign.se/.