Dags att digitalisera Drakar och Demoner-typsnittet, del 1
4 april, 2017 av: Jimmy Wilhelmsson
Det var ett tag sen jag drog igång en artikelserie. Kännetecknande för desamma är att jag inte alltid orkar dra dem ända in i land men det är väl kanske charmen med dylika serier?
Efter att jag fått hjälp med att identifiera typsnittet i Drakar och Demoner-loggan köpte jag hem två ark Letraset-gnuggbokstäver av typsnittet Mellissa Inline. Nu tänkte jag försöka digitalisera härligheten.
Artikelserier är roliga att både läsa och skriva, tycker jag. Det uppstår ofta ett samspel mellan författare och läsare då rätt många kunniga personer dras till den här typen av skrivande och kan påverka, utbilda och inspirera skribenten medan denne skriver. I de flesta andra fall är en text redan paketerad och klar när den öppnas upp för kommentarer och tyckande.

Det finns mÃ¥nga artikelserier jag aldrig lyckats dra i land. Den om att göra spelböcker är ett exempel – och att bygga diorama över cantinan i Mos Eisley ett annat. Sedan finns det Ã¥ andra sidan artikelserier som kan fortsätta över lÃ¥ng tid och som det bara är att köra vidare pÃ¥ när andan faller pÃ¥, till exempel retrospel for dummies, vilken jag har valt att inte numrera – likt Finn & Fiffi-albumen – för att ordningen helt enkelt spelar mindre roll.
Men … med det sagt tänkte jag dra igÃ¥ng ett litet projekt som gÃ¥r ut pÃ¥ att digitalisera det typsnitt som ligger till grund för logotypen i klassiska rollspelet Drakar och Demoner, vilket jag skrev om i början av mars. Jag nämnde dÃ¥ att jag beställt hem tvÃ¥ originalark Letraset-gnuggbokstäver som jag numera lÃ¥tit rama in och som pryder mitt kontor. De är helt enkelt för bra för att bara hamna i nÃ¥n skrivbordslÃ¥da.

Innan de glasades in sÃ¥g jag dock till att scanna bÃ¥da arken i 1200 dpi. Jag antog att det är bäst att scanna i enbart svartvitt för att slippa grÃ¥tonerna – tanken är ju att typsnittet ska läsas in och i slutänden omvandlas till digitalt typsnitt att använda i vanliga mjukvaror för ordbehandling och design.
Jag är lÃ¥ngt ifrÃ¥n nÃ¥gon expert pÃ¥ typsnitt men tänkte lära mig en del pÃ¥ vägen. De här arken är 40 Ã¥r gamla och Letraset-bokstäver är egentligen färskvara, de riskerar att torka snabbt och helt falla sönder – varför jag tror att jag faktiskt kommit över ganska fina ark. De är dessutom kompletta, alltsÃ¥ helt oanvända.
De flesta av bokstäverna återfinns flera gånger eftersom hela idén med gnuggbokstäver är att du faktiskt bara kan använda en bokstav en gång, därefter är den ju uppklistrad mot det original du sedan fotograferar av med en reprokamera. För min del innebär det fördelen att även om en bokstav är i dåligt skick kan delar av varje tecken lappas ihop från delar av andra bokstäver, om man bara orkar pilla med dem.
Ungefär så här ser varje tecken ut i sina minsta beståndsdelar, vilket borde vara tillräckligt för att kunna vektorisera dem. Ska det göras ordentligt är det dock ett tämligen segdraget arbete som väntar, men skam den som ger sig. Just nu är jag bara på planeringsstadiet.
SÃ¥ vad är dÃ¥ slutresultatet tänkt att bli? Ja, jag vet ärligt talat inte; det finns tvÃ¥ aspekter här – en är praktiskt och en är juridisk.
Den praktiska aspekten är frågan kring hur bra det blir till slut. Kan ett typsnitt räddas från sina gnuggark och användas som alla andra typsnitt eller kommer det att se fransigt och kackigt ut? Å andra sidan: spelar det någon roll om det ser fransigt ut? Vi pratar ändå om ett fint gammalt typsnitt som aldrig (mig veterligen) digitaliserats förut.
Den juridiska aspekten handlar om huruvida upphovsrätt eller annat mojs sätter stopp för projekt av den här typen. Jag antar att det borde vara fritt fram tills dess typsnittet sprids eller på annat sätt distribueras till andra. Men återigen: den tiden den sorgen. Just nu tycker jag bara att det är roligt att arbeta med.
Här ovan fixade jag till en grovyxad Spelpappan-logotyp med klipp-och-klistra-metoden. Och resultatet är rätt ok, åtminstone tills man börjar ge sig på att vektorisera härligheten. Det är inte rätt avstånd mellan alla bokstäver men känslan infinner sig i alla fall som den ska. Fortsättning lär följa.
Ha en fortsatt härlig tisdag!
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Hej!
Gjorde en font för det “Ank-rika” sprÃ¥k som skrivs av Ankorna i DoD…. Hittade “Font Forge” som ett bra gratis alternativ för att generera TTF, finns en hel del nice tutorials med. Lycka till.
– Adam
Tack, det kanske jag rentav ska testa. Jag tror jag kommer att prova lite olika tillvägagångssätt för att se vad som ger bäst resultat, åtminstone i början.
Intressant. Låt oss hoppas att detta är Spelpappan.se:s första steg i att köpa upp varumärket Drakar & Demoner för att ge oss det rollspel dess arv förtjänar, i motsats till skämtet till det politiskt korrekta hobbyprojekt som medarbetarna på Riotminds kokat ihop.
Hehe, nja – det är ju inte. Faktum är att detta är helt bortkopplat frÃ¥n varumärket Drakar och Demoner. Det är enbart en jakt pÃ¥ att frigöra typsnittet som använts till att göra logotypen frÃ¥n sin nuvarande analoga form.
Hej Jimmy!
Som en händelse snubblade jag över denna artikel idag när jag satt och gjorde efterforskningar om just typsnittet Melissa Inline (samt typsnittets “systrar”) frÃ¥n 1976.
Jag vet inte hur långt du kommit med detta projekt, eller hur aktivt du arbetar med det (eller ens om du arbetar på det alls med tanke på att denna artikel är från 2017), men om du skulle vilja ha hjälp med det så kanske jag kan bistå dig i alla fall lite.
Typsnittsmakaren heter/hette Douglas Sheldrake och gjorde typsnittet på beställning från Letraset, precis som du skrev om i den länkade artikeln.
Att hitta digitala versioner av Letraset-arken är svÃ¥rt – men inte omöjligt! Jag har just nu fÃ¥tt fatt pÃ¥ digitala ark av god kvalité för alla typsnitt inom sviten, utom just “Melissa Inline” vars ark antingen var skadat innan scanning eller vars scanning bara totalt misslyckades.
Vad gäller upphovsrätt o.s.v så bör den vara utgången nu (efterforskningar pågår ännu), då jag betvivlar att Letraset fortsatt upppdatera sina rättigheter på ett typsnitt som är så oanvänt i förhållande till andra.
Min tanke var att digitalisera hela sviten och göra dem tillgängliga för gratis nedladdning.
Om du har lust att dela med dig av dina scannade ark så kanske vi kan få till något av detta?
Allt gott!
//Thomas
HallÃ¥, detta är faktiskt ett projekt som fortfarande pÃ¥gÃ¥r. Jag har redan hjälp med det – dock gÃ¥r det ju inte särskilt fort, som du märkt – men jag ska se om vi kan sparka igÃ¥ng det igen nu i vÃ¥r. Ha det fint!