Spelpappans årskrönika från 2016
31 december, 2016 av: Jimmy Wilhelmsson
SÃ¥ har tiden kommit pÃ¥ Ã¥ret dÃ¥ det Ã¥ter är dags att se tillbaka pÃ¥ 12 mÃ¥nader av skriverier och äventyr pÃ¥ Spelpappan. 2016 har varit ett annorlunda Ã¥t sÃ¥tillvida att jag inte släppt en enda bok – men arbetat intensivt i dryga nio mÃ¥nader pÃ¥ en.
Jag vill på årets sista dag passa på att tacka alla som läst, kommenterat, delat, jublat och kritiserat allt jag haft för mig. Ett riktigt gott nytt år!
MÃ¥nga röster har höjts kring Ã¥ret 2016. Det sägs att ovanligt mÃ¥nga ikoner och hjältar lämnat oss i Ã¥r – men i ärlighetens namn tror jag att vi som är födda pÃ¥ 70-talet kommit i den Ã¥lder dÃ¥ de stora namnen frÃ¥n vÃ¥r ungdom börjar falna.
Om den teorin stämmer sÃ¥ är 2016 bara början. Men för att inte den här nyÃ¥rskrönikan ska börja i moll vill jag dÃ¥ passa pÃ¥ att tipsa dig om att gÃ¥ igenom dina ungdomsidoler igen för att se vilka som finns kvar – och hylla dem lite extra innan de lämnat. Varför inte redan i kväll pÃ¥ nyÃ¥rsfesten?
Men men …vi kör väl igÃ¥ng. Kanske vet du att jag gärna ser fotboll och är ett stort Malmö FF-fan?
I januari fick jag äntligen kontakt med de båda legendomsusade italienarna, Andy & Pippo, som släppt ett nytt Microprose Soccer inför varje fotbolls-VM?
Det hela började med att en italiensk kille hörde av sig och undrade om han kunde köpa nÃ¥gra Generation 64-stickers, vilket jag ordnade. I samma veva slängde jag ut en frÃ¥ga om han kanske visste vem Andy & Pippo var – och det visade sig att han hade sina aningar.
Mycket riktigt kom han tillbaka med svar frÃ¥n Andrea Romeo, ena halvan av den italienska duon, och jag kunde äntligen fÃ¥ svar pÃ¥ alla mina frÃ¥gor kring Microprose Soccer och varför det exempelvis aldrig blev nÃ¥got spel frÃ¥n fotbolls-VM ’98.
…
I januari blev jag även uppringd av SVT som ville ha med mig att prata om spelmusik i Kulturstudion tillsammans med Johanna Nylander från Dataspelsbranschen och trombonisten Håkan Björkman.
Det hör väl inte till jättevanligheterna att jag prata i tv-rutan, det brukar inte vara jättepopulärt att skicka folk från Malmö till Stockholm för en enda sittning. Men nu blev det i alla fall så.
Tanken med inslagen var att bilda försnack dels till dokumentären Blip blop om spelmusik och dess fans – men dels ocksÃ¥ för att prata inför spelmusikkonserten SCORE som anordnas av Orvar Säfström och som hade spelats in nÃ¥gra mÃ¥nader tidigare i Berwaldhallen i Stockholm.
Att fÃ¥ prata spelmusik i ett kulturprogram är givetvis roligt – ännu roligare var det kanske att jag stressade till Stockholm utan nÃ¥got vettigt att ha pÃ¥ under kostymen. Jag köpte en neonorange och en grön tröja – och valde den senare. Vilket matchade programledare Ella Peterson perfekt, som du ser :)
…
Den 11 februari sÃ¥lde boken om Äventyrsspel slut pÃ¥ vÃ¥rt förlag – exakt tvÃ¥ mÃ¥nader efter släppfesten vi anordnade i KTHs kärnkraftsreaktor, R1, i Stockholm.
Det var kanske lite snopet att det gick sÃ¥ snabbt men Ã¥ andra sidan hade vi plockat ut ett antal böcker att ha med pÃ¥ mässor och konvent – och dessutom fanns det kvar lite böcker varstans i boklÃ¥dor och online-butiker sÃ¥ jag hoppas att de allra flesta fick tag pÃ¥ ett exemplar ändÃ¥.
Om sÃ¥ inte skulle vara fallet – sÃ¥ hör gärna av dig. Vi planerar att släppa de allra sista hopskrapade böckerna under början av 2017. Detta blir förmodligen sista chansen att lägga beslag pÃ¥ boken. Mejla mig pÃ¥ jimmy[at]spelpappan.se om intresse finns.
…
Men …Ã¥rets viktigaste grej, Ã¥tminstone frÃ¥n min sida, blev ändÃ¥ att jag och Kenneth Grönwall tog beslutet att ge oss pÃ¥ Generation 500, uppföljaren som tar vid exakt där Generation 64 slutade.
Det kanske låter som ett simpelt beslut men det var precis tvärtom. Jag hade från början bestämt mig för att inte skriva om Amiga 500 utan ägna mig åt helt andra saker.
Exakt vad som fick mig att ändra mig vet jag inte riktigt, kanske var det för att rätt mÃ¥nga tryckte pÃ¥ – kanske var det för att det kom fram sÃ¥ mÃ¥nga historier jag vill ha berättade. I vilket fall Ã¥ngrar jag det inte en sekund, även om arbetet bakom Generation 500 hittills varit hÃ¥rdare än nÃ¥gonsin tidigare.
Det här blir en helt ny bok – men samtidigt är det den andra och avslutande delen av Generation-bokserien. Den balansen kräver en del omtanke – men nu när jag ser boken falla pÃ¥ plats är jag övertygad om att den blir riktigt bra. Det ska bli väldigt spännande att se hur folk bemöter Generation 500 i maj när den nÃ¥r förhandsbeställarna.
Förhandsboka gärna Generation 500 om du inte redan gjort det. Tack! :)
…
Ibland är det svÃ¥rt att förutse hur stort genomslag en sak fÃ¥r. Min text om FTL Games – spelstudion som utvecklade Dungeon Master – och deras osläppta titel, RPV, fick inget större genomslag.
Det var ändÃ¥ en story som tog väldigt lÃ¥ng tid att plocka fram – inte minst därför att FTL Games grundare och tidigare VD, Wayne Holder, sällan ger intervjuer. Jag lyckades skrapa fram bÃ¥de honom, utvecklaren Don Geddis – samt det tilltänkta omslaget och en skärmdump frÃ¥n själva spelet. Men förmodligen berodde det skrala genomslaget pÃ¥ att jag annars sällan skriver om Atari-spel – och det faktum att berättelsen inte direkt rörde Sverige eller svenska spel.
Det var i vilket fall en rolig story att plocka fram – och kanske kan den komma till nytta längre fram, vem vet?
…
En grej som däremot tog skruv under 2016 var den ny artikelserie jag lite ofrivilligt i efterhand döpt till Retropel för dummies. Tanken är att ta upp termer och begrepp som hör gamla tiders datorer till och dels förklara dem men dels också vända och vrida lite på begreppen.
Anledningen bakom är att jag märkt att ganska många, kanske även jag själv, svänger sig med begrepp som inte riktigt betyder det vi tror att de betyder.
Jag började med att kika pÃ¥ begreppet 8 bitar och gick vidare med arpeggio och pixelgrafik – innan Ã¥ret tog slut.
Retrospel för dummies är en artikelserie jag hoppas kunna fortsätta med under 2017 eftersom den är rolig att skriva och dessutom verkar uppskattad. En bra kombination, helt enkelt :)
…
Min egen favorit frÃ¥n Ã¥ret som gÃ¥tt är ändÃ¥ när jag rotade bland grafiska arkiv i jakten pÃ¥ typsnittet som använts i den klassiska logotypen till rollspelet Mutant frÃ¥n Äventyrsspel år 1984. Precis som mycket annat formgavs Mutant av Klas Berndal, en av Äventyrsspels ursprungliga grundare – och bokstaven B i företagsnamnet TAMB Äventyrsspel.
Dels var det otroligt skönt att till slut hitta tid för att gräva klart och verkligen hitta typsnittet och plocka fram roliga exempel. Och dels kändes det som en avrundning efter boken om Äventyrsspel. Klas Berndal gick bort under tiden jag och Orvar Säfström skrev boken och själv hann jag aldrig träffa honom.
…
PÃ¥ tal om Mutant sÃ¥ har jag under Ã¥ret dessutom skrivit pÃ¥ en annan liten sak. Under hela juli mÃ¥nad skrev jag pÃ¥ ett officiellt Mutant-äventyr som kommer att ges ut av Fria Ligan under 2017. Det är tyvärr lite för tidigt för att avslöja vad det kommer att handla om – men arbetsnamnet under skrivandet var “Jakten pÃ¥ Il Scuro”.
Äventyret kommer att vara ungefär så som jag själv uppskattar äventyr i efterapokalypsens tid; ständigt på randen till katastrof, en del humor och mycket list. Kampanjen är uppdelad i tre delar och var och en av platserna kommer att gå att använda separat till dina egna kampanjer så det hela är tänkt som både ett äventyr och ett antal scenarier, för maximal flexibilitet.
Om det kommer att märkas att det är jag som skrivit det? JodÃ¥, det tror jag … ;)
…
I september gluttade vi lite på en särskilt rolig sak kring hela Generation-bokserien, nämligen det fina slipcase som rymmer båda böckerna och som medföljer när du förhandsbokar Generation 500.
Detta slipcase kommer inte att gå att köpa i butik, vilket vi gör som en extra present till dig som faktiskt stöttar oss genom förhandsbokning.
Förutom information om själva slipcaset skrev jag också lite om de kommande böckerna, The Masters of Pixel Art – Volume 2 av Klas Benjaminsson, och Svensk videospelsutveckling – Från 50-tal till 90-tal av Thomas Sol Sunhede och Martin Lindell. Båda böckerna är nu utgivna och finns att skaffa på respektive förlag.
Det händer saker bland retroböckerna – och det är jätteroligt. Snart behövs jag inte längre ;)
…
Ibland ligger jag och ruvar pÃ¥ saker länge – detta var fallet med Peter Johnssons bortglömda illustrationer. Peter är en av de mest uppskattade (och utskällda) omslagsillustratörerna som förlaget Äventyrsspel använde sig av – och numera är han dessutom en av Sveriges mer renommerade svärdssmeder(!).
Peter Johnsson ligger bland annat bakom omslaget till rollspelsmodulen Kandra – samt de klassiska Mutant-äventyren Nekropolis och Järnringen.
De illustrationer jag fick äran att publicera här var däremot av helt annan karaktär, en del av dem tillhör dessutom den batch han skickade till Äventyrsspel som referensverk.
…
SÃ¥ …det Ã¥terstÃ¥r bara för mig att tacka dig som varit här och läst det jag skrivit. Det pÃ¥gÃ¥r sÃ¥ himla mycket mer bakom kulisserna än vad som syns här pÃ¥ ytan – och jag önskar att jag verkligen kunde ägna hundra procent av min tid Ã¥t Spelpappan för det är i grävandet och skrivandet jag verkligen trivs.
Det jag vet med säkerhet är att jag tuggar vidare under 2017 med ännu ett år som Spelpappan. En bok och ett rollspelsäventyr ska färdigställas och eventuella nya alster ska planeras.
Jag gör dessutom mitt bästa för att fÃ¥ till stÃ¥nd en ny …verksamhet, eller vad jag ska kalla det, under 2017 – nÃ¥got som jag verkligen hoppas blir av. SÃ¥ snart jag fÃ¥tt nÃ¥gra detaljer att gÃ¥ i lÃ¥s kommer jag sÃ¥klart att berätta om det här. Det kommer i vilket fall att bli riktigt awesome om det lyckas. SÃ¥ hÃ¥ll tummarna.
Ha ett fortsatt trevligt 2016! Vi ses igen 2017.

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Hej! Om man redan förhandsbokat och betalt ett exemplar av Generation Amiga men vill köpa och förhandsboka ytterligare ett exemplar för att hålla ner portokostnaden, hur går man då tillväga?
Hej, låt mig kolla med förlaget och återkomma.
Hej. Nu har det gått några veckor sedan jag frågade. Har något svar ännu kommit från förlaget om hur vi löser detta?
Hej David – yes, ledsen för det. Det finns vissa begränsningar i Tictail men mejla shop@bokfabriken.se och ange ordernummer + ny beställning sÃ¥ fÃ¥r du rätt porto i efterhand.