Att skapa en spelbok, del 4
12 oktober, 2014 av: Jimmy Wilhelmsson
Det har gått över ett år sedan jag senast skrev om att skapa en spelbok. Anledningen till dröjsmålet är givetvis att jag under året som gått arbetat på en annan bok, Generation 64.
Erfarenheterna från denna gav mig dock incitament att fortsätta artikelserien kring att skapa en spelbok, nämligen den om att marknadsföra sitt verk. Se till att börja snacka om din bok innan och medan du skriver.
Jag visste inget om bokbranschen när jag började arbeta pÃ¥ Generation 64 och man kan med fog hävda att jag inte vet särskilt mycket om den nu heller. Det jag däremot tidigt fick klart för mig – oavsett om du är listad pÃ¥ ett etablerat förlag eller inte – är att du behöver berätta för dina tilltänkta läsare om din bok bÃ¥de innan och medan du skriver pÃ¥ den. Det gäller sÃ¥väl spelböcker som annat.
Att skapa en spelbok-artiklarna är skrivna utifrÃ¥n samma “jag har ingen aning”-perspektiv, mest för att locka fram en diskussion kring spelböcker och hur de blir till – och kanske till och med om genren kan Ã¥terupplivas för en bredare publik? Du hittar del ett, tvÃ¥ och tre genom respektive länk.
SÃ¥…vad menar jag dÃ¥? Varför är det inte bara sÃ¥ enkelt att du kan sätta dig ner och skriva pÃ¥ dina drömmars spelbok och sedan sälja den till alla spelboksfantaster därute? Jo…
Du är okänd
Om du inte skrivit något förut är du okänd för din tilltänkta publik. Du behöver berätta för alla spelboksintresserade själar att du finns och vad du tänker göra. Det ger dig dels en chans att förklara varför du tror att just du kommer att göra bra ifrån dig men också en möjlighet att förklara idén bakom din bok och hitta andra som skrivit om liknande saker.
Förvänta dig inte att folk förstÃ¥r din fantastiska idé rakt av; du kan lära dig massor av reaktionerna du fÃ¥r – hellre än att fÃ¥ folks reaktioner när du är nästan klar.
Första gången jag nämnde att jag arbetade på Generation 64 var i följande inlägg om att jag letade efter tjejer med Commodore 64. Därefter rullade det på i takt med att jag arbetade alltmer intensivt med boken. Jag hade gjort exakt samma sak med en spelbok.
Du behöver stödet
Det är ibland både tråkigt och jobbigt att arbeta på en bok. Om folk längtar, frågar, hejar och följer dig på resan kommer allt att bli mycket enklare. Du kan dessutom fråga folk rakt ut vad de tycker om vissa saker, till exempel dina huvudrollsinnehavare eller spelsystem eller vad som helst. Själv frågade jag folk om de kunde hjälpa till med ordlistan jag ville ha så korrekt som möjligt.
Du hittar lättare ett villigt förlag (om du vill ha ett)
Alla vill inte ha ett förlag men det finns mycket ett förlag kan vara bra till, inte minst att få ordning på allt sådant du själv kanske tycker är jobbigt; tryck, foton, design, försäljning, distribution, logistik, butikskontakter och så vidare.
Allt sÃ¥dant kan du sÃ¥klart sköta själv – dÃ¥ kammar du ocksÃ¥ själv hem hela vinsten men du tar ocksÃ¥ själv hela risken. Förlaget tar normalt pÃ¥ sig den ekonomiska risken med din bok; just därför är det normalt att de tar 75-80 procent av intäkterna.
Oavsett om du vill ha ett förlag eller inte är det relativt svÃ¥rt att fÃ¥ till avtal med förlag som ny och helt okänd författare. Att prata om boken innan kan underlätta den processen dÃ¥ det blir tydligare även för förlagsmänniskorna vad du vill göra. I normalläget vill de helst att du är klar med din bok innan du kontakter dem – men det skadar ju inte om de hör talas om dig innan du ens försökt. Jag blev faktiskt kontaktad av förlaget Bokfabriken under skrivandets gÃ¥ng, vilka vi ocksÃ¥ valde.

Under en period låg Generation 64 på förstasidan på Bokus.com vilket såklart var helt fantastiskt.
Du behöver ett intresseunderlag
Alla kan säga att de är intresserade – men intresset stärks nÃ¥got om du ocksÃ¥ tidigt kan fÃ¥ kontaktuppgifter av intresserade läsare, till exempel via ett formulär som samlar in epostadresser. Se till att det är tydligt att den som lämnar sin epostadress inte förbinder sig till nÃ¥got alls utan bara fÃ¥r information om hur ditt arbete fortskrider. När du väl börjar fÃ¥ till nÃ¥got konkret kan du kontakta dessa intressenter för att berätta hur det har gÃ¥tt – dock inte för ofta; det är ju inget nyhetsbrev de skrivit upp sig pÃ¥.
Du kan vilja sälja förhandsbeställningar
Crowdfunding eller gräsrotsfinansiering gÃ¥r ju ut pÃ¥ att fÃ¥ mÃ¥nga olika finansiärer att stötta ditt projekt. En metod som är vanlig är att den som petar in pengar i ditt bokprojekt ocksÃ¥ fÃ¥r förstatjing pÃ¥ produkten, gärna med lite extra goodies och helst även innan alla “vanliga” köpare kan lägga vantarna pÃ¥ det.
Har du skaffat tillräckligt intresse kring din bok behöver du inte ens vända dig till en crowdfundingsajt utan kan köra hela kampanjen själv, till exempel via e-handelssystem som Tictail.
Det kan kännas läskigt att öppna upp för förhandsbeställningar eftersom det egentligen handlar om tidig försäljning – och att sälja är ofta läskigt för den som är ny i gamet. Förhandsbeställningar är dock ett alldeles utmärkt sätt att kolla om din bokidé hÃ¥ller i den form du tänkt dig. Om ingen alls eller bara nÃ¥gra fÃ¥ vill förhandsbeställa har du tid att fila pÃ¥ idén – och kan till och med frÃ¥ga dina intressenter om vad som fÃ¥r dem att reagera som de gör.
Du får lättare media att hitta dig
Är media viktigt i dagens sociala mediesamhälle? Jag tycker det; sociala medier är utmärkta kanaler för att sprida bÃ¥de kärlek och information – men medier är fortfarande bra informationsbärare; folk sprider gärna artiklar och lÃ¥ter andra gilla och kommentera.
Det finns därför, tycker jag, en viktig skillnad mellan pappersmedia och digitala media. Pappersartiklar är snygga och trevliga att hänga pÃ¥ väggen – de ger däremot ganska lite tillbaka i klick eller ren försäljning. Digitala artiklar är inte särskilt vackra att visa upp eller spara som minne – men du fÃ¥r betydligt mer besök pÃ¥ din sajt och det märks även pÃ¥ din försäljning om du tänkt rätt med din bok och hittat andra som gillar det du försöker dig pÃ¥ att göra.
Allra roligast är tv-klipp eller -reportage. Överhuvudtaget alla sorters filmklipp som kan delas hjälper. Jämför gärna med hur folket bakom speltidningen Fenix arbetat med den mediala biten runt nyutgivningen av Ensamma Vargen.
Detta var en lite annorlunda del i artikelserien om att skriva spelbok men jag känner att marknadsföringsbiten växt sig ganska viktig om nÃ¥gon därute känner sig manad att verkligen skriva en spelbok som kan tänkas släppas kommersiellt. Böcker behöver inte vara jätteprojekt i dag; det gÃ¥r utmärkt att trycka on demand – men just det faktum att en ensam författare kan släppa böcker pÃ¥ egen hand gör det ännu viktigare att du verkligen nÃ¥r ut till intressenter redan i tidigt stadium.
Detta är det sista jag kommer att skriva om Generation 64 pÃ¥ ett tag. Det har varit fantastiskt att kunna skriva om och pÃ¥ boken samtidigt som jag haft kontakt med en massa trevliga människor här pÃ¥ bloggen. Boken är släppt och även om det Ã¥terstÃ¥r massor av arbete med den kommer jag ändÃ¥ att lägga mer tid Ã¥t research och artikelskrivande här pÃ¥ Spelpappan – inte minst kring allt material som inte fick plats i Generation 64.
Har du själv ett bokprojekt på gång? Vare sig om det är en spelbok eller inte är jag intresserad av allt som har med retro, spel eller annat kul vi tar upp här på Spelpappan att göra.
Ha en fortsatt härlig söndagskväll! Nästa gång hade jag tänkt börja på själva spelboksäventyret.
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Bra tips och tankar Jimmy :)
Undrar hur många personer det sitter ute i stugorna som är sugna på att skriva något alster.