Another one bites the dust
8 april, 2013 av: Jimmy Wilhelmsson
Det var kanske bara en tidsfrÃ¥ga – men ett definitivt besked kan ändÃ¥ ta en pÃ¥ sängen, oavsett hur väntat det är. När The Walt Disney Company i fjol köpte Lucasfilm med allt vad det innehöll, sÃ¥ visste vi egentligen allihop att klassiska LucasArts dagar var räknade.
Den 3 april 2013 blev ändå en tråkig dag, då Disney gick ut publikt med att de lägger ner spelstudion LucasArts och säger upp samtliga anställda.
På ett sätt var LucasArts det sista av de klassiska äventyrsspelbolagen att stänga ner på detta vis.
Sierra On-Line (bildat 1979 av Ken och Roberta Williams) försvann i omgÃ¥ngar i uppköp efter uppköp, men begrovs slutgiltigt efter att ägaren Vivendi Games Ã¥r 2006 köptes upp av jätten Activision – och bildade Activision Blizzard i ett samgÃ¥ende.

Day of the Tentacle från 1993
Vivendi upphörde helt som varumärke och även Sierra lades ner i väntan på en eventuell försäljning.
Även Delphine Software, som låg bakom titlar som Future Wars, Operation Stealth, Cruise for a Corpse och Flashback, försvann från Delphine Group till andra ägare och terminerades permanent i juli 2004 efter konkurs och likvidation från moderbolagets sida.
PÃ¥ nÃ¥got sätt skulle man kanske kunna tro att LucasArts borde ha möjlighet att möta ett annat öde; Monkey Island-spelen drar fortfarande publik, men i de nyutvecklade delarna tog LucasArts stor hjälp av Telltale Games som i dag fÃ¥r anses vara äventyrsspelens dominerande spelare – med aktuella titlar som The Walking Dead, Jurassic Park och Back to the Future – och som dessutom bestÃ¥r av ett flertal medarbetare som tidigare arbetare pÃ¥ just LucasArts.

Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge frÃ¥n 1991
Anledningen till att Disney lägger ner den anrika studion är helt enkelt att de inte längre vill ta all risk själva vad gäller spelutvecklingen, och tänker sig istället att framtida titlar kommer att licensieras ut pÃ¥ andra spelstudior. Idén är givetvis inte ny, men innebär att kvaliteten i spelserierna inte bara kan komma att variera – utan även att vidareutvecklingen av varumärkena kommer att skötas pÃ¥ uppdrag, och inte med hjärtat.
Å andra sidan; jag måste erkänna att det förmodligen kanske är lika bra. Alla fina saker måste ha ett slut, och hellre det här än att se gamla fina grejer urvattnas på samma vis som Lucasfilm redan gjort med Star Wars-varumärket.
På Eurogamer.se minns delar av redaktionen de titlar som legat oss varmast om hjärtat, även om jag ändå inte tycker att vi lyckades få med alla.
Här på Spelpappan skulle jag bara kort vilja blicka tillbaka på de LucasArts-titlar jag själv valt att lyfta fram, främst för musikens skull. De är Loom, Outlaws, Day of the Tentacle och The Secret of Monkey Island.
VarsÃ¥god – och tack för all, LucasArts!
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Ja sannerligen tack för allt LucasArts. MÃ¥nga fina minnen frÃ¥n ”The Golden Years” men det var nog bäst ändÃ¥ det som nu har skett.
Jag kan inte heller annat än tacka för alla de underbara upplevelser de har bjudit på under åttio och nittiotalet.Från Labyrinth på c64an till Zac McKracken och Maniac mansion på Amigan. Monkey island, The Dig, Full throttle, Grim Fandango och X-Wing på PCn.. Trots många utlämnade titlar är listan så awesome att känslorna nästan svallar över. R.I.P.
Herregud vilka minnen ifrÃ¥n Lucasarts spel! Skaffade en megabyte extraminne till min Amiga 500 enbart för att kunna spela ”The secret of monkey island”. Älskar dessa spel än idag och brukar spela igenom dom ifrÃ¥n början till slut en gÃ¥ng om Ã¥ret. Det är skönt att nuförtiden slippa laddningstiderna.
Screw laddningstiderna – skönt att slippa diskbytena! :D
Jo det var ett jäkla jonglerande med disketter då det begav sig.. Men man hade kul ändå. Idag hade jag nog inte orkat med diskettbytena, man har blivit bortskämd med åren.