Spelpappans årskrönika från 2014


Kära vänner, 2014 är nästan slut och personligen kan jag lägga ett år till handlingarna som varit alldeles, alldeles speciellt och för alltid kommer att ligga mig varmt om hjärtat. Se 2013 års krönika här.

Som vanligt går jag helt kort igenom några av de viktigaste sakerna som hänt här på Spelpappan och vill önska dig ett riktigt gott nytt år – och härligt 2015. Jag kommer att köra på precis som vanligt, det lovar jag.

Redan den 1 januari kunde jag slutleverera det stora projektet under hösten 2013, nämligen att slutgiltigt skriva om det och presentera mitt tredimensionella Archon: The Board Game med länkar till artiklar och gott om bilder och filmer.

Archon_title_display_largeTanken var att detta brädspel skulle presenteras i en monter i samband med utställningen Game On 2.0 på Tekniska museet i Stockholm men av olika skäl blev det tyvärr inte så. Jag arbetar fortfarande på ett regelverk jag är helt nöjd med och kommer såklart att släppa detta när det är klart; i övrigt lade jag med detta Archon-brädspelet till handlingarna. Eller nja, jag jobbade faktiskt lite på en produktionsbar variant av spelet för möjlig framtida försäljning – men det ligger också ännu på is…

Kort efteråt kunde jag ju även publicera originalversionen av musiken till Archon: The Light And The Dark, vilket var kul. Tommy V. Dunbar har jag faktiskt fortfarande kontakt med.

I övrigt togs såklart mycket av min tid under 2014 upp av den bok jag redan på våren 2013 annonserade att jag höll på att skriva.

Boken heter såklart Generation 64 och just i mellandagarna – för ganska exakt ett år sedan – satt jag och pusslade ihop allt och försökte hitta den röda tråd som skulle binda ihop berättelserna så att det inte bara blev en hög anekdoter. Även om alla intervjuer var långt ifrån klara blev det där och då bestämt hur kapitelindelningen skulle fungera och hur uppslagsmallarna skulle vara uppbyggda.

Det är spännande tider, de där när man har en dröm men inget ännu är bestämt – allt kan liksom hända. Det är först när du väl bestämt dig som oro och tvivel börjar uppstå; gör jag rätt?

generation64_dir_c64I februari skrev jag på för förlaget Bokfabriken och berättade för första gången lite sammanfattande om hur boken skulle komma att se ut. I slutet av mars gick den till slut att förhandsbeställa och i mitten av augusti gav jag första smakprovet ur boken.

PR-arbetet har gått som på räls under hela året. SVT sände ett inslag i juni och Dagens Industri följde upp med en helsida i augusti.

Höstens släpp genererade mängder av exponering i diverse medier, ganska många näringslivsinriktade, och för egen del känner jag att det knappast kunde ha gjorts bättre med de resurser jag har tillgängliga.

Fullständig lista över skriverier hittar du här och jag gav även en sammanfattning av mitt marknadsarbete samt en del generella tips om att som nybörjare skriva bok här.

Som avslutning vill jag passa på att återigen tacka Vanja ”Mermaid” Utne, Andreas ”Shadow” Gustafsson och Tomas Danko för det utmärkta demot ”Generation 64” som släpptes i samband med boklanseringen och som jag fick äran att skriva scrollertext till. Och till dig som köpt boken, såklart – du är en av anledningarna till att det såldes 680 förhandsbeställningar och att förstaupplagan på 3.000 böcker sålde slut strax innan jul(!)

Och såklart – till SVT som skapade ett oförglömligt klipp i vilket ingen riktigt vill släppa boken och gå vidare med sändningen :) Jag menar: FIFA 15…pfft! :D

trondart_v2

En snabb reflektion kring serierna folk skickade in till tidningen Datormagazin resulterade i att jag sökte fatt legendariske tecknaren TEH och publicerade en lång intervju med honom. Han visade sig vara en synnerligen intressant och trevlig herre med många strängar på sin lyra.

x2014_logo_ad

Året med C64-guldstänk innebar också att jag besökte en del demopartyn för första gången på många år. Jag inledde lite försiktigt med Gubbdata i Lund på våren och avrundade med gigantiska (med C64-mått mätt) X2014 i Holland. Jag planerar att besöka båda två arrangemangen igen nästa gång.

Under hela 2014 var jag även gästskribent i IDG-tidningen Techworld, vilket jag planerar att fortsätta med under 2015 om de vill ha mig. Det innebär en trevlig ventil för mig genom vilken jag kan skriva retrorelaterade datorartiklar för en delvis annan publik än här på Spelpappan.

Här är årets samtliga artiklar som hamnat på webben:

balloon_sprite_adUnder fjolåret hann jag med att bygga en lista över alla svenskutvecklade textäventyrsspel som finns. Även om den inte är komplett så är den en bra start för den som vill veta mer om området.

I augusti 2014 spände jag bågen än högre och försökte samla ihop samtliga svenskutvecklade C64-spel (textäventyren undantagna då) som ett liknande projekt. Här är det verkligen svårt att både avgränsa och bli komplett men återigen är min intention att åtminstone ge den bästa överblicksbilden som finns på nätet, om än inte komplett. Tanken är att bygga vidare på denna lista med nyare spel, jag vet att det finns en hel hög som inte är med än.

3d-roam_1_spelpappan_arne_fernlundJag har påbörjat lite nya artikelserier; en av dem handlar om spel som aldrig blev av. Det första bidraget handlade om Space Action 2 och den demokod som Arne Fernlund egentligen inte kom särskilt långt med.

Det andra spelet, också det av Fernlund, var däremot helt färdigt och kallades för 3D-Roam men släpptes av okänd anledning aldrig av Handic.

Att upptäcka och skriva om denna typ av ofärdiga spel är enormt inspirerande och något jag gärna gör även i framtiden, i mån av att jag upptäcker saker givetvis. Tipsa mig gärna.

Ytterligare en artikelserie kallar jag Spelpappan Spelar och här lirar jag nya C64-spel, gärna svenska, och ger lite snabb bakgrundsinfo. Jag hann under 2015 ta med Commando Arcade, Bruce Lee 2, Eggland och Donkey Kong Jr.

Ari_Pulkkinen_Nordic_Game

På spelkonferensen Nordic Game i Malmö träffade jag Ari Pulkkinen som länge varit lite av en idol för mig inom spelmusikgenren. Hans främsta alster är för mig musiken till både Trine och Trine 2 – men mest känd (och ökänd) torde han vara för att ha knåpat ihop intromusiken till Angry Birds.

Första gången jag intervjuade Pulkkinen skedde det via epost; nu fick jag alltså tillfälle att prata med honom öga mot öga, vilket jag minns som en av årets trevliga ögonblick.

Spelmässigt ser det bättre ut än på länge; jag skaffade ett nytt grafikkort – ett Geforce GTX 970 – och kommer nu bland annat att kasta mig över nyinköpta Elite: Dangerous trots att jag är en notoriskt dålig pilot (och förare i allmänhet).

Det är aldrig för sent att bli bättre på saker.

Det blev betydligt färre långa intervjuer och research-reportage under 2014, vilket jag skyller på att boken tog ganska mycket tid i anspråk av den varan. Under hösten skrev jag som sagt om TEH och i november publicerade jag en lång intervju med Måns Näsman som gjorde spelet Sky Twice till C64.

Under 2015 strävar jag efter att återkomma med fler större reportage med ordentligt mer research i bagaget; jag har redan flera på lut – grejen är såklart att de ofta tar lång tid att göra samt att det ibland är svårt att verkligen bestämma sig för när researchen är klar.

Med detta vill jag önska er allihop ett riktigt gott nytt år. Och tack för allt.

Ha ett fortsatt trevligt 2014! Vi ses igen 2015.

 


6 svar till “Spelpappans årskrönika från 2014”

  1. Angående X så äger det rum nästa gång 28-30 oktober 2016, så du får hålla ut eller besöka något annat party under 2015. :)

  2. haha, ja – well, nästa gång i vilket fall. Det är väl inte riktigt hundra när Gubbdata går av stapeln heller, så jag kan inte med hundra procent säkerhet säga att jag kommer. Men det är min intention.

  3. Även om jag har svårt för nyårskrönikor är Spelpappan.se:s en jag inte gärna missar! Det är verkligen en fröjd att läsa de välskrivna artiklar som publiceras här, och därför är även krönikorna ett måste för den som både vill få en inblick i Commodore 64/128-världen anno 2014, men också för den som vill få en inblick allting som Spelpappan.se publicerar.

    Och ja, jag kan givetvis inte säga något annat än att jag är imponerad över allt arbete som ni har hunnit med under detta år – allt från ett fysiskt Archon-brädspel (!) till en otroligt snygg och genomarbetad kaffebordsbok till en massa olika artiklar med allt från högintressanta intervjuer till riktiga fördjupningar i Datormagazins artikelarkiv.

    Går det bra att inför år 2015 även önska artiklar på temat ”knep och knåp”, med lite tips och tricks till Commodore 64-/128-ägare som föredrar riktig hårdvara framför emulatorer?

  4. @Anders Grenhult: Stort tack för de fina orden! Vad gäller knep och knåp med retrodatorer så är det en väldigt bra idé. Jag har skrivit lite om de diskett- och kassettsubstitut som finns till C64 och Amiga men det är ju mest för nybörjare.

    Å andra sidan tror jag att nybörjare är just den grupp man kanske bör rikta in sig på? Det finns massor av sidor för inbitna hårdvaruhackare men jag kan känna att det saknas det där mellansteget för den som hade C64 som liten men som inte utan omsvep öppnar huven och börjar löda och rota i den.

    En utmaning är att jag själv inte är hårdvaruexpert; men jag kan ju kanske alltid bli bättre. Låt mig fundera några varv så kanske jag återkommer med några sådana artiklar längre fram. Jag kan ju alltid vända mig till David Almer för lite tips :)

    http://www.idg.se/2.1085/1.592661/sa-blaser-du-liv-i-commodore-64

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *